Jump to content
Annons

Gryta!


Vallhagen

Recommended Posts

Hej!

Matkunskap någon?

Jag är genremässigt fläckvist kompetent i köket. T.ex. är jag en jävel på porterstek och kanelbullar. Sen finns det hål i kompetensen oxå; aktuellt nu:

Hur får man till köttet på bästa sätt när man gör en gryta? Det generella tipset är ju "koka länge", men det finns ju en risk att det blir torrt.

Jag lyckades rätt bra härom månaden med en kreolsk gryta, men det är nästan för lätt, iom att köttet till den kreolska grytan är fläskfile, det är ju liksom mört o fint direkt i färskdisken.

Denna gång är det grytbitar av nöt; fransyska.

Tips mottages gärna. Det är till i kväll.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag återkommer med några dunderrecept. Första nu. Är en jävel på grytor. Resumé nu å kan skriva mer detaljer senare men tar det i den ordning som ingridienserna tillsätts:

Het:

Bryn bacon

Putta dit högrev i lagoma småbitar som bryns i baconet

Paprikapulver, ett uns curry, cajennpeppar, chili (anchostyle) spiskummin, svart vitpeppar, sambal oelek, senap, buljongtärning, coca cola( eller must), balsamvinäger, lite rött vin, timjan

lök, vitlök

ev vatten

detta ska nu reducera utav satan utan lock ett par tre timmar minst

blir jävligt gött att servera som alternativ till tradtacos. Blandade bönor eller tortillachips eller ris

Link to comment
Dela på andra sajter

Är en jävel på grytor.

Ma man! Ser fint ut, sleynahrd! Med kaffe efter? :rolleyes:

Min så här, jag gick på känn och den kreolska tanken lite i bakhuvet, det blev gott:

ca 1 kg grytbitar av fransyska

3 st chorizo

3 st annan kryddkorv som man aldrig minns namnet på.

Finhackad pickles

svarta oliver

syltlök

svarta oliver

en halvliter porter

grädde

buljongtärning

cayennepeppar

rock'n'rollkrydda (ja den heter så, från "kryddjohan". nän blandning som funkar bra som grillkrydda, typ)

salt o peppar

sirap

ris o grönsallad till

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

För satan grabben, det där verkade mumsigt ☺️ Nu har jag matlådorna klara för hela veckan. Russin och majonnäs blir trist i längden.

Annars kan du spana in filmen Ravenous för finfina matlagningstips...

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Gjorde världens finaste CHILI häromdagen:

Bryn i denna ordning:

bacon

strimlad högrev

stor gul lök

# vitlöksklyftor

spiskummin, chilipulver, cayenne, senap, hmmm, mera chili!, lite curry, sambal,

grejen kommer nu:

coca cola, vinäger ( både rödvins och balsam)

ca en liter mörkt öl...( typ Bayerskt)

detta ska nu reducera ihop under 2-3 timmar.

Servera med sallad, tacochips å öl.

GÖTT! 😉

edit: lägg till en hel del tabasco!

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

Kött är för mesar, riktiga män äter kikärtor och bönor. Denna grytan brukar jag göra:

1-2 msk olivolja

1 tsk spiskummin

½ tsk chilipulver

½ - 1 kryddmått svartpeppar

Salt efter smak

1 palsternacka eller morot

1 gul lök

Ca 100 g broccoli, färsk eller fryst

1 dl tomatkross (= ½ burk)

1 msk tomatpuré

Ca 1,5 dl vatten

1-2 vitlöksklyftor

1 dl gröna ärter eller brytbönor (haricots verts) i bitar

1 dl välkokta bönor, t ex vita, kidney, kikärter osv.

1. Häll oljan i en gryta, tillsätt kryddorna och låt dem värmas några minuter.

2. Skiva palsternackan (moroten), löken och stjälken av broccolin och låt detta fräsa i kryddblandningen en stund.

3. Tillsätt tomatkross, tomatpuré och vatten. Pressa i vitlöken och koka tills allt blir mjukt.

4. Tillsätt gröna ärter (brytbönor) och kokta bönor (kikärter) samt resten av broccolin i små buketter. Låt koka ett par minuter.

5. Dekorera gärna med mandlar eller nötter av något slag. Servera till pasta, ris, bulgur eller liknande.

Denna gryta kan varieras i det oändliga efter eget tycke och smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lovat mig själv att börja göra vegmat oftare.

Det är skittråkigt, endast medelgott och inte alltid så icke-dyrt som många veggo-typer vill göra gällande. Ännu värre är det med vegan-mat — superbegränsat utbud av ingredienser som oftast bara kan inhandlas i speciella hippie-butiker, och det är SVINDYRT! Kom igen när ni handlat 500g pasta för 50 (femtio) spänn!!!

Jag vet vad jag snackar om; jag har en dotter som är vegetarian och en som är vegan! Vegan-dottern är dessutom så jävla strikt att inte ens KRAV-märket når upp till hennes livsmedelskrav.

Ett jävla kaos i köket, ska ni veta. Ett jävla kaos...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde världens finaste CHILI häromdagen:

Bryn i denna ordning:

bacon

strimlad högrev

stor gul lök

# vitlöksklyftor

spiskummin, chilipulver, cayenne, senap, hmmm, mera chili!, lite curry, sambal,

grejen kommer nu:

coca cola, vinäger ( både rödvins och balsam)

ca en liter mörkt öl...( typ Bayerskt)

detta ska nu reducera ihop under 2-3 timmar.

Servera med sallad, tacochips å öl.

GÖTT! :rolleyes:

edit: lägg till en hel del tabasco!

Det här måste jag jävlar i mej testa!! Ser gott ut slej!! Och misslyckas man med grytan och salladen så har man ju iaf chips o öl, inte det sämsta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här måste jag jävlar i mej testa!! Ser gott ut slej!! Och misslyckas man med grytan och salladen så har man ju iaf chips o öl, inte det sämsta :rolleyes:

Do it! Den går att variera med olika bönor också. Glöm inte att den blir stadigare och mörare ju längre den kokar/sjuder, samt att du kryddar efter hur mycket eld och rök det ska spruta ur öronen. Spä på med vätska (i dig samt grytan). Eftersom det dunstar så kan du ägna hela dagen i köket. Läser man lite på nätet om olika chilis så är det att man " tar vad huset har" och mixtrar. Kryddiga korvar och purjolök på slutet är gött. Å kanske en skvätt vin i början när köttet precis har brynts. Finessen med cola och öl är att de innehåller kolsyra som mörar upp det mesta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...