Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag kör Cubase 5 32bit, har senaste uppdateringen.

Mitt ljudkort är M-Audio Delta 1010lt, har även där dom senaste drivisarna.

Jag kör Windows 7 64bit.

Min processor är en i7 med hyperthreading på, jag har 12gb ram och 2tb hdd.

Mitt moderkort är Gigabyte med x58 chipset.

Mitt Cubase strular.

Det strular något så förbannat mycket!

Jag har aldrig tidigare haft problem med Cubase innan. Med SX versionerna så flöt det på perfekt!

Men nu hänger det sig stup i kvarten på olika sätt.

Om jag arbetar med ett projekt och ska spara och stänga Cubase. Då hänger sig hela programmet (inte alltid, men oftast).

Ibland går det att spara, och när jag sedan (om jag inte stängt programmet) ska öppna ett nytt projekt då hänger sig skiten igen.

Jag får ofta "Microsoft Visual C" nånting.

Jag har avinstallerat den senaste Visual C från kontrollpanelen, och det var version 2008 vilket jag tror är den senaste (jag kan ha fel), men programmet hakar upp sig ändå väldigt ofta.

Ett annat problem är procssormätaren i Cubase.

Om jag laddar i 2 st Kontakt i vst racket, och laddar in 1 ljud i vardera, och låter allting stå i ca 2 timmar utan att röra, då blir det något helt fel med samplebufferten.

Om jag ökar bufferten så jag får högre latency då funkar det i en liten stund, men sen börjar allt spraka igen.

Jag har tidigare utan problem klarat av STORA projekt (i Cubase SX 3) utan att ens behöva öka bufferten.

Jag gjorde ett litet test i Sonar 8 som jag också har, och jag får inte alls samma problem där!

Om jag laddar in 2 st Kontakt med varsitt ljud så funkar det hur bra som helst oavsett hur länge jag låter det stå.

Men i Cubase så sprakar det efter 2 timmar.

Kan detta ha nånting att göra med att Hyperthreading är påslaget? Jag har läst nånstans att Cubase funkar bättre utan HT.

En annan sak är också att när jag låtit Cubase stå i ca 2 timmar med 2 st kontakt inladdade, så använder Cubase nästan 200 000 kB (detta är 2gb?) minne om man tittar i aktivitetshanteraren.

Jag klarar inte av detta något mer.

Jag har mailat Steinberg support men inte fått något svar.

Jag har varit i kontakt med den svenska supporten som inte gav någon hjälp.

Han trodde det berodde på mina VSTi, men jag förklarade för honom att det inte var det.

Värt att säga är att jag även testat med lättare VST instrument som tex V-Station och det händer samma sak där.

Även med Omnisphere eller vilket instrument som helst.

Jag vet inte vad som är fel!

Jag har sökt och sökt men inte hittat någon lösning på mitt problem.

Ibland får jag även "ERROR xxxxxxxxx" och så står det några siffror där.

När Cubase hänger sig så måste jag starta om datorn innan jag kan använda det igen.

När det hänger sig och jag startar det (utan att ha startat om datorn), så får jag "Asio Failure Open", och jag kan inte välja mitt ljudkort i device menyn.

Det känns som jag sakta börjar leta mig bort från Cubase just nu.

Jag provkör för tillfället Presonus Studio One Pro vilket funkar riktigt bra. Jag provkör dock bara demon där man kan ladda in 1 vst instrument.

Jag lät ladda in kontakt och lät det stå i några timmar, och det funka klockrent!

Det använder väldigt lite minne om man ska gå efter aktivitetshanteraren. Självklart, så är det ett tomt projekt.

Men cubase drar iväg på minnet efter 2 instanser av kontakt - Så ska det väl ändå inte vara?

Någon som kan hjälpa mig? Vad tror ni det kan vara för fel?

Jag har trott att ljudkortet kanske börjat lägga av. Men å andra sidan, då ska det heller inte fungera i dom andra programmet.

Please help...

Redigerat av Tilly
Annons
Postat

Ingen aning. Kanske nån plugg som inte är kompatibel? De kan äta sig genom systemet och slöa ner allting. Prova ett annat DAW, tex reaper. Enormt bra! Jag kör med samma ljudkort som dig och upplever att datorn (5 1/2 år) är piggare med nämnda programvara. Eller så gör du en redig ominstallation. Förmodar att du har tweakat datorn enligt alla nämnda trådar. 😕 Tune XP är bra! Borde funka på nyare maskiner åxå.

Postat

slejnard: Men jag har inte så många pluggar installerade.

Och alla mina pluggar har installerade ska fungera med Cubase 5 utan problem. Inga andra har problem.. Hmm..

Rabieshund: Jag hade gärna kört 64-bit.

Tyvärr så fungerar inte VSTBridge som den ska.

När jag laddar in en plugg som inte är 64-bit så strular allt sig.

Och det är ju tydligen så för många.

Steinberg har visserligen gått ut på Cubase forumet och sagt att dom vet om problemet och att det ska fixas.

Men när vet ingen...

Postat

Men hur ska jag då kunna använda alla de pluggar som inte är 64-bit?

De flesta pluggar jag använder förutom några få är 32-bit.

Postat

De flesta program är ju bakåtkompatibla så jag tror att dina gamla pluggar funkar oberoende av 64 eller 32-bit! Fast det finns ingen vetskap inom mitt pannben så... 😕 ..

Aja ditt problem låter riktigt tråkigt. Är själv i datoruppgraderingstagen men venne fan när det blir med tanke på hur det strular för många. En av mina polare har enorma problem fastän han är en jävel på datorer.

Postat

Herregud.. Släpp taget. Tror tusan det bråkar om du kör 32-bits applikationer i ett så vasst system.. testa i alla fall.. 😕

En gång i tiden slutade du med bröstmjölk och gick över till fast föda också.. tror inte du vill vända tillbaks 🙂

Men hur ska jag då kunna använda alla de pluggar som inte är 64-bit?

De flesta pluggar jag använder förutom några få är 32-bit.

Postat

Eftersom du kör Windows 7 råder jag dig att prova att köra Cubase i kompabilitetsläge med win xp. Det gjorde underverk för mig. Det finns pluggar som inte riktigt är hemma i Vista/7 miljö än, så du förlorar inget på att testa å köra cubase i xp mode. Högerklicka på cubase (exe-filen) välj fliken "kompabilitetsläge" sen tror jag du kan lista ut resten själv 😕

Hoppas det löser sig!

Postat
Herregud.. Släpp taget. Tror tusan det bråkar om du kör 32-bits applikationer i ett så vasst system.. testa i alla fall.. 🙂

En gång i tiden slutade du med bröstmjölk och gick över till fast föda också.. tror inte du vill vända tillbaks 😉

Bröstmjölk kanske - Men bröst är nånting jag än idag är väldigt intresserad av! 😕

Nej då, lite humor måste man få slänga in.

Men jag tycker ändå det ska fungera! Inga andra jag pratar med har ju problem med dessa pluggar och dom kör också 32-bit Cubase.

henk2055: Ja, det var ingen dum idé

Jag har faktiskt inte provat detta.

Värt ett försök!

Postat (redigerat)

Jag har läst lite om den där jBridge.

Funkar den verkligen bra? Jag har hört att den kan strula till det lika mycket som VSTBridge?

Edit: Kanske ska testa.

Kan man ha Cubase 64-bit installerad samtidigt som 32-bit versionen?

Redigerat av Tilly
Postat (redigerat)

Då har du hört fel! jBridge funkar skitbra men man kan inte räkna med att den funkar på ALLT. Finns säkert nån som haft otur och inte fått nåt att funka och därför sagt att det är dåligt. Jag har jättebra erfarenheter med det. Flera utvecklare har integrerat det i sin mjukvara. Tror att både Reaper och Sonar gjort det, men är inte säker.

Jag vet faktiskt inte.. Men det är möjligt då man kan ha lightversioner av 5:an installerade samtidigt som fullversionen.

Redigerat av Rabieshund
Postat (redigerat)

Jag har testkört Cubase en stund med att köra det i kompabilitetsläge med win xp.

Får samma fel.

Detta felmeddelande fick jag nu (och får ganska ofta):

Runtime Error!

R6025

-pure virtual function call

Edit: Har läst lite länkar från google och det verkar vara ett registerfel bland annat, men inte enbart det.

Kan vara lite olika fel..

Hmm...

Vågar man ladda ner en sån där "registreyfix repair tool" tro?

Redigerat av Tilly
Postat

Du HAR hyperthreading i burken...men har du provat stänga av den om du nu inte redan har gjort det, i BIOS?

Hyperthreading är tydligen ingen bra kompis med Cubase...inte på Mac Pro heller vad jag läste...

Postat
Jag kör Cubase 5 32bit, har senaste uppdateringen.

Mitt ljudkort är M-Audio Delta 1010lt, har även där dom senaste drivisarna.

Jag kör Windows 7 64bit.

Min processor är en i7 med hyperthreading på, jag har 12gb ram och 2tb hdd.

Mitt moderkort är Gigabyte med x58 chipset.

Mitt Cubase strular.

Det strular något så förbannat mycket!

Jag har aldrig tidigare haft problem med Cubase innan. Med SX versionerna så flöt det på perfekt!

Men nu hänger det sig stup i kvarten på olika sätt.

Om jag arbetar med ett projekt och ska spara och stänga Cubase. Då hänger sig hela programmet (inte alltid, men oftast).

Ibland går det att spara, och när jag sedan (om jag inte stängt programmet) ska öppna ett nytt projekt då hänger sig skiten igen.

Jag får ofta "Microsoft Visual C" nånting.

Jag har avinstallerat den senaste Visual C från kontrollpanelen, och det var version 2008 vilket jag tror är den senaste (jag kan ha fel), men programmet hakar upp sig ändå väldigt ofta.

Ett annat problem är procssormätaren i Cubase.

Om jag laddar i 2 st Kontakt i vst racket, och laddar in 1 ljud i vardera, och låter allting stå i ca 2 timmar utan att röra, då blir det något helt fel med samplebufferten.

Om jag ökar bufferten så jag får högre latency då funkar det i en liten stund, men sen börjar allt spraka igen.

Jag har tidigare utan problem klarat av STORA projekt (i Cubase SX 3) utan att ens behöva öka bufferten.

Jag gjorde ett litet test i Sonar 8 som jag också har, och jag får inte alls samma problem där!

Om jag laddar in 2 st Kontakt med varsitt ljud så funkar det hur bra som helst oavsett hur länge jag låter det stå.

Men i Cubase så sprakar det efter 2 timmar.

Kan detta ha nånting att göra med att Hyperthreading är påslaget? Jag har läst nånstans att Cubase funkar bättre utan HT.

En annan sak är också att när jag låtit Cubase stå i ca 2 timmar med 2 st kontakt inladdade, så använder Cubase nästan 200 000 kB (detta är 2gb?) minne om man tittar i aktivitetshanteraren.

Jag klarar inte av detta något mer.

Jag har mailat Steinberg support men inte fått något svar.

Jag har varit i kontakt med den svenska supporten som inte gav någon hjälp.

Han trodde det berodde på mina VSTi, men jag förklarade för honom att det inte var det.

Värt att säga är att jag även testat med lättare VST instrument som tex V-Station och det händer samma sak där.

Även med Omnisphere eller vilket instrument som helst.

Jag vet inte vad som är fel!

Jag har sökt och sökt men inte hittat någon lösning på mitt problem.

Ibland får jag även "ERROR xxxxxxxxx" och så står det några siffror där.

När Cubase hänger sig så måste jag starta om datorn innan jag kan använda det igen.

När det hänger sig och jag startar det (utan att ha startat om datorn), så får jag "Asio Failure Open", och jag kan inte välja mitt ljudkort i device menyn.

Det känns som jag sakta börjar leta mig bort från Cubase just nu.

Jag provkör för tillfället Presonus Studio One Pro vilket funkar riktigt bra. Jag provkör dock bara demon där man kan ladda in 1 vst instrument.

Jag lät ladda in kontakt och lät det stå i några timmar, och det funka klockrent!

Det använder väldigt lite minne om man ska gå efter aktivitetshanteraren. Självklart, så är det ett tomt projekt.

Men cubase drar iväg på minnet efter 2 instanser av kontakt - Så ska det väl ändå inte vara?

Någon som kan hjälpa mig? Vad tror ni det kan vara för fel?

Jag har trott att ljudkortet kanske börjat lägga av. Men å andra sidan, då ska det heller inte fungera i dom andra programmet.

Please help...

Känns som vi har samma problem när det gäller det mesta, min ASIO mätare drar i topp efter några få pluggar, det gjorde det inte i början när Win7 var installerat, säg gärna till ifall du löser detta på något sätt!

Postat
Du HAR hyperthreading i burken...men har du provat stänga av den om du nu inte redan har gjort det, i BIOS?

Hyperthreading är tydligen ingen bra kompis med Cubase...inte på Mac Pro heller vad jag läste...

Ujuj, tack så mycket för det där! Det gjorde ju underverk att stänga av detta. Helt plötsligt kunde jag dra ner på buffersize och samtidigt mata på en hel del extra pluggar!

Postat

Att köra Cubase i XP läge blir inget bättre.

Jag har nu stängt av Hyperthreading i BIOS och ska testa under dagen/kvällen..

Jag hoppas att det ska fungera!

Postat

Jag har både Cubase 5 i 32bit och 64bit installerade på Win 7 64bit ultimate-system. Båda funkar fint. Har oxå ett gigabyte x58 moderkort. Ljudkort är ett externt M-audio (firewire). 😑

Postat

Cubase har nu flytit på en bra stund utan några som helst problem.

Jag har avaktiverat Hyperthreading och asio processormätaren är bra. Innan har den gått i taket - nu ligger den längst ner.

Otroligt bra!

Ska bli intressant och se hur det blir när jag ska stänga ner programmet senare.

Om jag får något problem då alltså.

Postat
Please help...

Bloody tråkigt läge.

Har du testat att lasta ner datorn med annat än Cubase/musikprogram?

Tex ett tungt spel?

Jag gissar att det är:

1. Värmeproblem (funkar tex Cubase 3SX eller spel under denna dator?)

2. Nån av dina minnes-stickor är dålig (testa med tex Memtest86 3.4a)

3. Ditt bios klarar inte av att hantera alla dina minnesstickor (kolla efter uppdateringar, läs på Gigabytes hemsida)

4. Nätagget är för klent (vad har du för något?)

Fan vad tråkigt det är med sådana strulfel!!!!!/&%&%#&¤/&!!!

Lycka till!

Postat

inte till så mycket hjälp, men vill bara berätta att jag kör Cubase 5 32 bitars i windows 7 64 och det funkar helt jäkla klockrent. Märkligt att det strular så för dig

Postat

Att slå av Hyperthreading gjorde underverk för asio processorn.

Nu kan jag ladda in massa instrument utan att jag behöver öka bufferten.

Dock kvarstår problemet när jag ska stänga Cubase.

Nu fick jag

Microsoft Visual C++ Library

Runtime Error!

R6025

-pure virtual function call.

Postat
Att slå av Hyperthreading gjorde underverk för asio processorn.

Nu kan jag ladda in massa instrument utan att jag behöver öka bufferten.

Dock kvarstår problemet när jag ska stänga Cubase.

Nu fick jag

Microsoft Visual C++ Library

Runtime Error!

R6025

-pure virtual function call.

Jag fattar inte riktigt varför det blir bättre utan HT.

"Microsoft Visual C++ Library Runtime Error!" <-- Även detta är riktigt skumt!

Är dina ljudkortsdrivis verkligen Win7 certifierad?

Postat

Jag vet inte heller varför det blir bättre utan HT.

Men det funkar bättre iaf.

Har även läst det på andra ställen.

Det där med Visual C++ förstår jag inte heller.

Och jag har drivisar för Win7 installerade för ljudkortet.

Jag fattar ingenting.

Postat

Tänkte bara nämna att jag har lite av samma problem i Logic 8 med en Mac Pro med Två 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon processorer. Projektet stänger ner sig precis när jag precis öppnat det. Tror bara att det blir så när jag kör några instanser av kontakt. Blir bara så less när det händer. Jag har alltid trott att det är datorn som inte pallar, men det kanske har med det där HT att göra?

//F

Postat

Har ingen länk men har läst att hyperthreading inte funkar så bra tyvärr eftersom det ger 8 virtuella kärnor på en i7 men tror inte det går någon nöd på den processorn ändå som det verkar.

På Mac Pro så finns det nåt sätt att stänga av det men jag har för mig att det ställdes om när man startade om den eller nåt...

Det där med avstängningen har jag också haft problem med fast jag inte ens har någon i7 utan en Dual Core E6600 eller Core2Duo eller nåt...men bara om jag öppnar utan att göra nåt och sen stänger av.

Lika så när jag kommer till template-manager i början där man väljer vad man ska göra eller välja för mall så tar det ett tag innan jag kan välja något, som om det inte reagerar...men det funkar ok när man väl kommer igång.

Är bara kanske 3-4 sekunder.

Postat

Jag har nu installerat 64-bit versionen vid sidan av 32 bit.

Har även köpt jBridge, efter en mkt väl fungerande demo omgång..

Dock tycker jag 20 min, som i demoversionen, var i minsta laget.

Men 150 spänn är inte mycket pengar!

Återkommer under kvällen med mer information 😄

Postat

Microsoft Visual C är programmet de flesta skriver sina program koder i vad som ska hända när å så.

Så antagligen har nån fil med koder försvunnit.. Installera om Cubase så kommer nog den få tillbaka det som har försvunnit.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.