Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej forumet.

Jag har en gammal orgel som klingar ungefär 3 och 1/4 ton för högt.

Jag misstänker att detta är en bieffekt av att spänningen är högre i elnätet idag än på 60talet.

(Om någon har en annan trevlig teori så säg till.)

Orgeln är en mkt enkel hemma/leksaks-modell med inbyggd högtalare, från 60talet (tror jag). Det finns inga potar att justera tonhöjd med och den bygger på en mycket enkel elektronisk konstruktion.

Vet någon där ute om det finns transformatorer att införskaffa som stegar ned från 240 till 220 volt?

tack tack,

Pär

Annons
Postat

Det beror nog inte på spänningen. Den kan däremot styras av den hastigheten som växelspänningen ändras med, dvs 50 Hz. I vissa länder och på äldre båtar ligger frekvensen på 60 Hz och då kan det bli just det problemet som du har. Spänningsskillnad torde inta vara problemet. Då skulle ju tonerna hoppa o fara när du sätter igång tex en borrmaskin eller dyl i samma kontakt eftersom spänningen brukar dippa då.

Kolin

Postat
Det beror nog inte på spänningen. Den kan däremot styras av den hastigheten som växelspänningen ändras med, dvs 50 Hz. I vissa länder och på äldre båtar ligger frekvensen på 60 Hz och då kan det bli just det problemet som du har. Spänningsskillnad torde inta vara problemet. Då skulle ju tonerna hoppa o fara när du sätter igång tex en borrmaskin eller dyl i samma kontakt eftersom spänningen brukar dippa då.

Kolin

Aha.

Ja, elektriker är jag ju inte som du kanske märker.

Hur kan man komma till rätta med det problemet då?

Postat

Frågan är om det antagandet verkligen stämmer...

Vi har ju 50Hz här - och om den är gjord för 60Hz, så tycker jag att tonerna borde hamna lägre och inte högre - om det nu skulle bero på att det är olika frekvens på nätspänningen. Eftersom den ska ha 220V, så är det nog mest sannolikt att den också ska ha 50Hz, eftersom de länder som har 60Hz brukar ha 110V...

Jag skulle snarare tro att någon komponent som styr en oscillator, är defekt. Kanske en kondensator som har torkat ut...? Sådant är inte ovanligt på gamla prylar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.