Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sångspåret låter distat emellanåt, vete 17 varför. Lyssnar jag på enbart det låter det inte konstigt alls, spelade in det helt utan eq eller kompressor. Börjar misstänka att det är portans reverb som i samarbete med Finalizern gör nån sorts dist.

Som extra fanstyg har subben börjat glappa nu också.😠

Annons
  • Svar 128
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

I kompressordelen finns det grej med "rubriken" CREST. Man kan ställa om den i 10 steg mellan RMS och PEAK. Jag har kört den på PEAK i tron att den bara styr led-vu-mätarnas utslag och då tänkt att jag ska se även de små utslagen när kompressorn jobbar i de tre banden, och inte få den att överabeta. Men nu när jag satt och skruvade över till RMS så hör jag att hela ljudet blir mkt bättre, mjukare. Min hemska röst blir mer åt Harry Brandelius och Snoddas-hållet, (IDOLER!!!) i RMS-läget.

Det är en stapel man kan gasa i 10 steg från noll, då står det PEAK längst ned, vrider jag ett hack i taget står det 6db, 10db, 12db, 14db, 16db, 20db, 24db, och sist RMS. I läget PEAK blinkar de tre vu-staplarna som mest, I RMS som minst, och det är då jag även tycker det låter bäst, i alla fall till de här gitarrvisorna-

Nån som vet nå om denna funktion?

Postat

I kompressordelen finns det grej med "rubriken" CREST. Man kan ställa om den i 10 steg mellan RMS och PEAK. Jag har kört den på PEAK i tron att den bara styr led-vu-mätarnas utslag och då tänkt att jag ska se även de små utslagen när kompressorn jobbar i de tre banden, och inte få den att överabeta. Men nu när jag satt och skruvade över till RMS så hör jag att hela ljudet blir mkt bättre, mjukare. Min hemska röst blir mer åt Harry Brandelius och Snoddas-hållet, (IDOLER!!!) i RMS-läget.

Det är en stapel man kan gasa i 10 steg från noll, då står det PEAK längst ned, vrider jag ett hack i taget står det 6db, 10db, 12db, 14db, 16db, 20db, 24db, och sist RMS. I läget PEAK blinkar de tre vu-staplarna som mest, I RMS som minst, och det är då jag även tycker det låter bäst, i alla fall till de här gitarrvisorna-

Nån som vet nå om denna funktion?

Så här står det om fenomenet:

CREST

This parameter determines

wheter the Compressor

should react to peaks,

RMS (average) or

something in between.

Jag får väl vrida och lyssna vad jag gillar bäst. Inget jag nånsin sett på nån annan kompressor... Men det gör en enorm skillnad i alla fall. För en stund sen tänkte jag radera alla visjävlarna hellre än att ge ut det med denna märkliga dist. Nu låter det nästan så bra som det borde göra med en Neumann och en bra preamp. Så nu ska jag börja mixa om alltihop, det blir nog 30:de gången. Tackar för att ni orkar kommentera ibland. Visorna i sig är jag spyless på nu, men kan jag få till ljudet bättre så har jag ju nåt att jobba för ändå.

En Fattig Trubadur med Cornelis är en låt jag verkligen tycker har bra ljud, rösten, en nylongitarr och en basfiol. Kanske borde jag härma det här och dra gitarren åt ena hållet och basen åt den andra?

Cornelis Vreeswijk – En fattig trubadur

Postat

Så här kanske?

Se till att det blir url-tagg och inte media-tagg så blir det rätt.

Lyssnade lite snabbt på den valsmelodin. En tendens till för mycket krisp i diskanten. Och mycket som händer i låga mellanregister.

Hello,

Jag tycker det låter skitbra! OK, det är fortfarande ganska basigt överlag, speciellt om jag streamar till stereon. Men, sången låter suveränt! Du har en djävulskt go basig röst.

F.ö. så tycker jag inte det gör något om sång distar lite på visor. Jag gillar tex Caj Karlsson (man måste bara stå ut med att han gör en parodi på sig själv). Se tex denna länk (Avdelning 10)

(inte riktigt samma musik men väl "visa" med dist på rösten (för det är väl dist där?))

Cheers!

Postat

Så här kanske?

Se till att det blir url-tagg och inte media-tagg så blir det rätt.

Lyssnade lite snabbt på den valsmelodin. En tendens till för mycket krisp i diskanten. Och mycket som händer i låga mellanregister.

Vad är url-tagg resp media-tagg? Fan vadatorer d jag hatar

• 1 år senare...
Postat (redigerat)

Här är orginalet, Hound dog Taylor and the Houserockers. Lyssna på gitarren i början, och trummisens enhandsvirvlar. Ingen basist. Ibland byter de sologitarist mitt i låtarna. Kompgitaristen Brewer Phillips är nästan ännu värre på att spela.

http://open.spotify....ACvW9fBamStanBm

Det här är absolut det grymmaste jag hört. När jag hörde det här första gången på 70-talet förstod jag nästan att jag aldrig nånsin skulle få höra nåt råare. Deras historia är fascinerande också. De fick nästan tvinga dem att spela in skivor, det var de helt ointresserade av. Hound Dog Taylor sköt ihjäl den basist som var med en gång, i självförsvar. Trots att de aldrig gjort nån skiva var de Chicagos populäraste bluesband och storheter som BB King satt i publiken i förhoppningen att få sitta in med dem. De söp jämt, slogs och högg varann med kniv. Det var pga det här bandet som Bruce Iglauer startade Alligator records.

http://open.spotify....ACvW9fBamStanBm

Satt och letade info om en tc finalizer jag vill bara stämma in i hound dogs hyllningskör lång långt efter tråden är död. Och rätta till historien, han sköt aldrig ihjäl basisten. Sanningen var att han och brewer alltid skämtade om varandras fruar. Och en gång gjorde brewer det hemma hos hound dog. Då kände han sig helt enkelt tvungen att skjuta honom i benet så hans fru inte skulle tro att han tyckte det var okej. Hound dog bad sedan om ursäkt på sin egen dödsbädd.

Min favorit historia är ändå att han tjatade på skivbolagskillen om en ny stärkare för att hans egen var spräckt. Tillslut fick han en sping nu fender stärkare som han spelade på en gång och konstaterad att den va värdelös och gav den till brewer och fortsatte spela på sin trasiga.

Villken jävla hjälte! Detta är enligt Bruce Iglauer. Jag älskar att man kan höra trafiken utanför på vissa låtar!

Redigerat av Jaker
Postat

En ac mina polare träffade Brewer Phillips när han var här och spelade, och frågade honom om det var sant att Hound Dog sköt ihjäl en basist,(i självförsvar enligt det jag läst) Phillips svarade lite kryptiskt; "you know Hound Dog never liked four string players".... Vad han nu menade med det.

Postat (redigerat)

Jag och Guitar 66 spelade en gång samtidigt i GBG på ett ställe där den amerikanske bluesliraren Lefty Dizz spelade. Fick en lång pratstund med honom, han skämtade och skrattade nåt enormt. Efter en stund frågade jag honom om han nånsin sett Hound Dog Taylor uppträda. Då blev han plötsligt blixtallvarlig, som om jag nämt Gud för någon djupt religiös. Jag sa att jag verkligen gillade Hound Dog and the Houserockers.

"If Ive seen him?!?!?!? Ive played with him twoo month!!!!", Han berättade att han bott två kvarter från Hound Dog, och att han spelat med honom ett par månader när Brewer Phillips var sjuk. När han hörde att jag, en viting från Sverige kände till Hound Dog, plocjade han upp en liter Cold Turkey Wiskey; "Drink as much as you want"! När han pratade om Hound Dog stod han snudd på i givakt. Det sista han sa innan jag gick ut ur logen var: "Hound Dog was a hell of a man, beielve me!"

Hound Dog hade tolv fingrar...

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.