Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Kul att du är nöjd hittills. 😳

Ja, det händer inget mysko alls med ljudet om man inte vill verkar det som, fettar till det och grejar nivåerna. Det hörs att det jobbar i tre olika band sången blir lite tydligare och jämnare. Jag körde en färdig omastrad mix på cd i cd-spelare, och därifrån via optisk kabel till Finalisern, sen via spdif till två spår i portan.

Det går att köra från portan ut till finalizern och tillbaka också,men det jäkliga då är att jag inte kan lyssna direkt hur det mastrade låter. Då får jag mastra och lyssna sen... Eller också får jag skaffa nån sorts analog extra volymkontroll så jag kan ta lyssningen direkt ur Finalizern. Gör jag så får jag mastringen i 24 bitar, cdn är ju på 16-bitar, kan det spela nån roll när jag fick den optiska anslutningen att fungera?

Annons
  • Svar 128
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Men du GNilsson. Finalizern har väl både digital och analoga utgångar. Så om du låter SPDIFen gå till portan och plockar ut lyssningen på de analoga utgångarna behövs väl ingen extra volymkontroll.

Om jag missuppfattat dig får du gärna dra det hela en gång till så kanske det klarnar. :rolleyes:

Postat
Jag kan få en för 3000 eller mindre, det är ju vad en bra distpedal kostar...

Säg till om du inte ska ha den, då tar jag den.

Postat
Men du GNilsson. Finalizern har väl både digital och analoga utgångar. Så om du låter SPDIFen gå till portan och plockar ut lyssningen på de analoga utgångarna behövs väl ingen extra volymkontroll.

Om jag missuppfattat dig får du gärna dra det hela en gång till så kanske det klarnar. 😏

Eh, jo, finalizerns alla utgångar, analoga, spdif och optiska är sammankopplade, men då får jag ju full volym i monitorerna, de är på 240 watt trpr jag, plus subben. På portan har jag ju en liten ratt för lyssningsvolymen, men drar jag upp regeln med finalizerljudet får jag en sorts rundgång, då går det ljudet ut igen till finalizern och runt runt.

Nu har jag bara joxat en natt med den och mest i lurarna för sovande frus skull, men jag tyckte att bäst ljud blev det när jag körde med "wizard-knappen", den mäter upp materialet på nåt vis, man ska antagligen köra hela låten för bäst resultat innan man trycker ok, man har några val även där, soft, medium och hard compression, både in och ut genom burken, sen finns det fyra fem eq att välja på, flat, loudness, bashöjning och ett par till.

Jag tyckte ingen av de färdiga presetsen lät lika bra, men det fanns ett läge, drum compression, som verkade intressant. Genom det programmet kan jag kanske bounca overheadljudet från Neumann102an. Eller tom göra det direkt vid inspelning, jag kan koppla med spdif hela vägen från Mico-preampen genom finalizern och till portan.

Det fanns andra intressanta program också, ett hette "singing bassdrum", ett annat fick fram ett äkta skitfult telefonlursljud.

Displayerna där man ser hur det blinkar både in och ut ur burken är verkligen bra, det är tre olika rader för low, mid och high, och röda dioder som visar hur mycket som komprimeras. Jag kan ju enbart lyssna när jag tycker det låter som bäst när jag kör cd-finalizer-portalyssning i 16 bitars, sen göra mastringen 24-bitars med samma inställningar och lyssna på det mastrade stereospåret efteråt. 24-bitars mastring borde teoretiskt i alla fall vara bättre, och då slipper jag bränna en särskild mix-cd innan jag mastrar i framtiden. Kanske jag kommer på nåt annat sätt att lyssna direkt också bara jag joxar lite med olika monitorinställningar i portan. Men enligt Tascamsupporten går det inte:

From: Asmanidis@teac.de

To: gitarrnilsson@hotmail.com

Date: Wed, 10 Mar 2010 14:02:09 +0100

Subject: AW: Tascam2488mkll question

.ExternalClass .ecxshape {;} .ExternalClass p.ecxMsoNormal, .ExternalClass li.ecxMsoNormal, .ExternalClass div.ecxMsoNormal {margin-bottom:.0001pt;font-size:12.0pt;font-family:'Times New Roman','serif';} .ExternalClass a:link, .ExternalClass span.ecxMsoHyperlink {color:blue;text-decoration:underline;} .ExternalClass a:visited, .ExternalClass span.ecxMsoHyperlinkFollowed {color:purple;text-decoration:underline;} .ExternalClass p {margin-right:0cm;margin-left:0cm;font-size:12.0pt;font-family:'Times New Roman','serif';} .ExternalClass span.ecxE-MailFormatvorlage18 {font-family:'Calibri','sans-serif';color:#1F497D;} .ExternalClass .ecxMsoChpDefault {font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt;} .ExternalClass div.ecxSection1 {page:Section1;} Dear Mr Nilsson,

It would probably be a good idea to use the digital SPDIF Input/Output for this purpose.

Send your mix through the digital output to the SPDIF input of the Finalizer.

Here you can do your mastering wizardry and bring up your levels.

Connect the SPDIF OUT of the Finalizer with the SPDIF IN of the 2488MKII.

(Alternatively you can use an external digital stereo recorder, of course..).

In order to route the digital input to a spare stereo track, go to MENU -> PREFERENCES -> MIXER -> DIGITAL INPUT

and choose a pair of stereo inputs, for example A/B.

Now route inputs A/B to a free stereo track, let’s say 23/24, as you would do with analog input signal.

You can now record the mastered material onto this stereo track with the exact Finalizer levels.

Remember to keep the faders of 23/24 down, to prevent a feedback loop. This means monitoring can only be done

via the Finalizers Phones/Line Outputs.

After the recording is finished, you’ll have your mastered track on track 23/24 and can continue to burn it onto a CD.

Postat
Säg till om du inte ska ha den, då tar jag den.

Redan köpt... Gnällde ner priset från 3500 till 3000. Då slängde säljaren i ett par längre grova proffs spdif-kablar också, tänkte köpa såna förut men bleknade när jag hörde vad de kostade, han stod för frakten också. Nu finns det bara en lika på Blocket, han vägrar sälja billigare än 7000, jag har försökt med skambud även hos honom. Det känns verkligen värt pengarna, 3000 spänn är väl vad proffs tar för en lite halvslarvig snabbmastring så att nivåerna blir bra. De kan ju inte lägga ner hur mycket tid som helst för så lite slantar. Jag kan göra om allt 20 ggr om jag vill.

http://www.blocket.se/stockholm/TC_Electro...;w=3&last=1

Hägglund (oregistrerad)
Postat
Redan köpt... Gnällde ner priset från 3500 till 3000. Då slängde säljaren i ett par längre grova proffs spdif-kablar också, tänkte köpa såna förut men bleknade när jag hörde vad de kostade, han stod för frakten också. Nu finns det bara en lika på Blocket, han vägrar sälja billigare än 7000, jag har försökt med skambud även hos honom. Det känns verkligen värt pengarna, 3000 spänn är väl vad proffs tar för en lite halvslarvig snabbmastring så att nivåerna blir bra. De kan ju inte lägga ner hur mycket tid som helst för så lite slantar. Jag kan göra om allt 20 ggr om jag vill.

http://www.blocket.se/stockholm/TC_Electro...;w=3&last=1

Tänk att du blev så snål Nilsson 😏

Postat
Tänk att du blev så snål Nilsson 😏

Ja va fan, jag är som många andra musiker ett fattighjon... Tur jag har en fru som är sjuksköterska och tjänar pengar.

Heter du Hägglund nu, jag funderade vem som hade svarat! Det är rätt, jag la ner att använda nick på alla forum för många år sen. Är man musiker är det bra reklam att gå ut med vem man är på riktigt. (oftast i alla fall)

Postat
jag la ner att använda nick på alla forum för många år sen. Är man musiker är det bra reklam att gå ut med vem man är på riktigt. (oftast i alla fall)

hej guitar

Postat
Eh, jo, finalizerns alla utgångar, analoga, spdif och optiska är sammankopplade, men då får jag ju full volym i monitorerna, de är på 240 watt trpr jag, plus subben. På portan har jag ju en liten ratt för lyssningsvolymen, men drar jag upp regeln med finalizerljudet får jag en sorts rundgång, då går det ljudet ut igen till finalizern och runt runt.

Ach so.

Men om du har en liten mixer liggandes någonstans kan du ju koppla in den som volymratt mellan Finalizer och högtalare. Eller jaga en sån här eller liknande på blocket .

Postat
Ach so.

Men om du har en liten mixer liggandes någonstans kan du ju koppla in den som volymratt mellan Finalizer och högtalare. Eller jaga en sån här eller liknande på blocket .

Jag har ju min lilla enkla Soundcraftmixer. Men den borde väl färga ljudet en del, det vill jag inte ju.

Den lilla SM Pro Audio Nano Patch Plus var ju överkomlig i pris... Hur är den andra och dyrare, M-Patch 2 bättre? Fler kontakter och mono-knapp?

<h1 style="padding-bottom: 5px;">

</h1>

Postat (redigerat)

Har du flera typer av lyssning, t ex ett par små närfältsmonitorer och ett par maffiga HiFi-högtalare så förstår jag att du vill ha M-patch för att snabbt och bekvämt A/B-lyssna materialet i bägge.

Har du bara behovet av en stereo in/ut är det lite overkill jämfört med Nano Patch.

EDIT: Själv längtar jag efter nya M-patch 2.1.

Redigerat av Linus
Postat
Har du flera typer av lyssning, t ex ett par små närfältsmonitorer och ett par maffiga HiFi-högtalare så förstår jag att du vill ha M-patch för att snabbt och bekvämt A/B-lyssna materialet i bägge.

Har du bara behovet av en stereo in/ut är det lite overkill jämfört med Nano Patch.

Det räcker nog att jag kan lyssna i Eventarna + subben när jag skruvar mastringen. Hemstereon och bergsprängaren räcker det om jag kan kontrollyssna i efteråt. Jag har så pass bra lyssning nu och har blivit så van den att jag nästan inte behöver lyssna i andra system. När jag gör den vanliga mixen kan jag köra ljudet genom finalizern då med, fast i standbyläge, och emellanåt knäppa på den.

Fick nyss per telefon en "dyr" spelning åt kommunen, de satsar hårt på fisketurism och ska inviga ett konstverk här nere vid Ljusnans älvmynning där de grävt en ny vandringsväg för lax och flugfiskare. När de frågade vad jag ville ha betalt sa jag ett pris, kommungubben höjde det till det dubbla! Så nu får jag råd med den lilla volymkontrollen också. Det är förra sommarens Sommarprogram som ger detta uppsving. Livets glada dagar för en fattig bluestrubadur!

Tack än en gång alla ni som i fjol röstade på mitt surriga tävlingsbidrag till Sommar i P1.

Postat
När jag gör den vanliga mixen kan jag köra ljudet genom finalizern då med, fast i standbyläge, och emellanåt knäppa på den.

Låter som en bra lösning!

• 5 månader senare...
Postat (redigerat)

Nu har jag kommit igång med lite inspelande och hem-mastring med Finalizern efter båtsommarens stillestånd i studion. Hittat en hel nya fina grejer i Finalizern. Har gjort en backingtrack på en 60-talslåt. Som vanligt har det allra värsta varit att göra om skiten till mp3. Nu vet jag inte om det blev nåt format med "normalisering" dvs utplattning. Lyssnade lite kort på cdn i en stor bergsprängare, tyckte nästan det var för lite komprimerat.

Kommentarer önskvärt. För mycket bas? Jag vill inte ha gammalt 60-talsljud med bara mellanregister bara för att det är en gammal låt.

Har spelat in:

Två ak gitarrer i stereo m TLM102 och NT1-A

Två elgitarrer Bach Firebird t höger, och Fender telecaster nedstämd till C tv, bägge genom en Fender Hotrod, mick Sennheiser E906

Basgitarr två kanaler först line plus gitarrstärkare mickad med NT1-A

Programerade trummor på Alesis SR16 förutom virveln

Äkta Premiervirvel insp med TLM102. Hade nog micken för långt bort... Spelade in annat senare som blev bättre, hade då två mickar.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Jag skulle höjt lite med eq:n på gitarrerna, en lite bredare puckel på 400-800 Hz.

Hihaten är lite för vass och torr, sänk den lite så blir det också bättre.

Postat

Jag skulle höjt lite med eq:n på gitarrerna, en lite bredare puckel på 400-800 Hz.

Hihaten är lite för vass och torr, sänk den lite så blir det också bättre.

Nu har jag ju gjort det här med tanken att använda den live, då tillkommer ju min röst och rejält överstyrda gitarr till ljudet, mixar jag fyra kompgitarrer starkare i backtracket än så här så blir det alldeles för mycket gitarr i ljudbilden på krogen, inte för att nån av krogbesökarna bryr sig, men ändå. Jag har bredpucklat gitarrena vid ca 2, 3 khz, ska testa at ändra det som du föreslår. Tyckte det blev hyfsat ändå för att vara det första jag gör på ett halvår. En stor motgång var att jag inte lyckades få masterns startpunkt där jag ville. Jag satte den efter hihatinräkningen, precis före inslaget, men likt förb kom flera sekunder oljud med. 😠 Måste läsa på...

Highhaten är två SR16-highatar staplade, en closed, och en half hat, kan det göra den för vass? Det är noll eq på den. Startade maskinen nyss och såg att highaten var helt torr också, en miss av mig.

Ska nog göra en helt instrumental version av låten med lite Ventures-stuk. Nu ska jag jobba med att bära plank, så det får bli senare.

Postat (redigerat)

Mixade om nu på em. Blev väl lite bättre. Kanske...😊 Mer kritik gärna!

Trummor och det mesta blev bätttre, kaggen fick ett bättre driv. Men elbasen blev nog sämre tycker jag själv. Sen låter det annorlunda i laptopens luruttag än i alla andra lyssningar jag har. Här blev det lite för dovt.

Postat (redigerat)

Hej,

Tycker basen är väldigt basig för att vara 60-tal...

Btw, vad hände med din vis-skiva?

Jag har kvar en plats i hyllan...

Cheers!

EDIT: Tryckfelsnisse igen...

Redigerat av ONSatan
Postat

Jag vill inte ha gammalt 60-talsljud med bara mellanregister bara för att det är en gammal låt.

Postat

Hmpf, vad f-n är detta. Ska man behöva läsa bara för att skriva nu också 😉

Postat

Hej,

Btw, vad hände med din vis-skiva?

Jag har kvar en plats i hyllan...

Cheers!

EDIT: Tryckfelsnisse igen...

Har suttit och skruvat på bägge baskanalerna nu, line och mickad Fender gitarrcombo. Går inte att få bra ljud hur jag än gör. Jag körde in basen först i en ART TubeMp för att få lite varmare ljud, splittade sen till line och gitarrstärkaren, men det är lurt om ARTen försämrar mer än den förbättrar. Och Fender Hot Rod är nog värdelös som basrigg. Så nu har jag spelat om basen med enbart line direkt i preampen.

I morrn ska jag spela in virveltrumman på nytt, och nu sätta två mickar på den. Misstänker att det distade i preampen ibland på den virveln fast jag inte såg det. Kampen går vidare. Byter nog ut en ak gitarr mot en skitigare elektrisk å.

Vis-cdn är klar, men har inget omslag. Har inte försökt sälja eller gjort nåt med den heller.

Postat
Men elbasen blev nog sämre tycker jag själv. Sen låter det annorlunda i laptopens luruttag än i alla andra lyssningar jag har. Här blev det lite för dovt.

minska nivån på basen lite eller dra bort lite lågbas på basen

men bara lite

är det livetrummor?

dom far lite hej vilt ibland

Postat

minska nivån på basen lite eller dra bort lite lågbas på basen

men bara lite

är det livetrummor?

dom far lite hej vilt ibland

Har gjort om hela mixen, reampat basen och spelat in ljudet från min lilla fendercombo med en AKG D112.

Och ja det var livetrummor, i alla fall virveln. Det var det första jag spelat på trummor egentligen, spelade visp med höger och stock med vänster spelade in med bara en TLM102 en bit bort. I dag gjorde jag om trumspåret, använde nu två mickar, E906 över SM57 under, enorm skillnad på ljudet. Knäpper man av den undre micken låter det skit rent ut sagt. Det tog nog 2,5 timme att få det så här pass tajt. Skapligt för en icketrummis, och absolut roligare än programmerade trummor. Roligare att göra allt själv även om det finns samplade supertrummisar.

Sticket tycker jag själv fick ett skönt lyft. Skar lite 60 hz på masterspåret, ångra det lite. Men det kanske inte kan vara mer bas?

http://www.speedyshare.com/files/24353560/01_-_Walk_in_the_room._Mix_3.wma

Postat
Sticket tycker jag själv fick ett skönt lyft. Skar lite 60 hz på masterspåret, ångra det lite. Men det kanske inte kan vara mer bas?

låter mer samlat nu

Postat

Nu har jag gjort om det flera ggr... Bla la jag dit ett par riktiga skitiga gitarrer, jag tyckte det låt för snällt. Men det gillade jag inte heller, det blev för skräpigt på nåt vis. La om gitarrerna igen, med ganska rena ljud... Och basen höll jag på som fan med, till slut kom jag på att line + mick inte blev bra, det blev otydligt med bägge spåren, så jag skippade micken. Tycker det blev bäst hittills. Nu får det nog vara nog joxat med det här, det är ju bara en backtrack...

http://www.speedyshare.com/files/24382176/01_-_Walk_in_the_room_mix_4.wma

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Här är två mixar på länk jag egentligen skulle skicka till en av skribenterna här, men forumets meddelande-avdelning gjorde om speedysharelänkarna till en spelare det inte går att spela nåt på eller med. Lägger därför länkarna här, om det nu går. Med mig i närheten av en dator hända de mest märkliga och oönskade saker. 🤪

Edit: Skits helvete. Det gick förstås inte det här heller. Jag blir galen.

Postat

Här är två mixar på länk jag egentligen skulle skicka till en av skribenterna här, men forumets meddelande-avdelning gjorde om speedysharelänkarna till en spelare det inte går att spela nåt på eller med. Lägger därför länkarna här, om det nu går. Med mig i närheten av en dator hända de mest märkliga och oönskade saker. 🤪

Edit: Skits helvete. Det gick förstås inte det här heller. Jag blir galen.

Så här kanske?

Se till att det blir url-tagg och inte media-tagg så blir det rätt.

Lyssnade lite snabbt på den valsmelodin. En tendens till för mycket krisp i diskanten. Och mycket som händer i låga mellanregister.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.