Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Ja det är bara att välja "super-sound-preset" i finalizern så ordnar sig allt. 🙂

Nu ska vi inte vara såna. Jag vet inte alls allt. Jag vet hur jag vill att det ska låta, men inte hur man skruvar till det. Kompressorskruvande på bas, gitarr o sång är jag bra på, trummor är jag nervösare över...

Annons
  • Svar 128
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ärligt talat så måste det låta bra redan innan Finalizern.

Du måste komprimera trummorna på rätt sätt och bli kompis med kompressorn. Jag tycker ändå du skulle satsa på Anamod AM670.

am670web.jpg

Redigerat av Analogfreak
Postat (redigerat)
Ärligt talat så måste det låta bra redan innan Finalizern.

Du måste komprimera trummorna på rätt sätt och bli kompis med kompressorn. Jag tycker ändå du skulle satsa på Anamod AM670.

am670web.jpg

Var det den som kostade en miljon exklusive?

Kör man nåt så billigt skräp som en TLM102 genom den så kräks den väl. Var lite realistisk nu. Och berätta hur det låter med ganska mycket komprimering på oh och typ noll på närmickarna...

Edit, att det måste låta bra före mastringen är ju självklart. Men närmickningen kan väl låta skitbra utan komprimering. Det är ju så man kör live i PA, det blir ju en väldiig studs. Sen knyter/limmar jag ihop trummorna via neumannoverheaden som får en skaplig portion komprimering.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Kör man nåt så billigt skräp som en TLM102 genom den så kräks den väl. Var lite realistisk nu. Och berätta hur det låter med ganska mycket komprimering på oh och typ noll på närmickarna...

Skaffa Cubase och kör UAD-kort med bla Fairchildpluggen då. 🙂

Mycket komprimering kan låta så olika beroende på hur du ställer in den.... och beroende på vilken typ av kompressor det är.

Postat (redigerat)

Cymbaler mår bra av stark kompression med kort attacktid, främst för att de behöver mycket kontroll.

Sedan tycker jag det låter fint när man ger överhänget långa svansar.

Kagge, virvel och pukor komprimerar jag nästan lika. Kör en extrem kompression med ett tröskelvärde som nästan låter kompressorn pumpa, och laborera därefter med attack och release för att höra vad som verkligen händer. När du hittat din attack och release, så släpper du sakta upp tröskelvärdet tills det känns lagom hårt komprimerat.

Efter detta slänger jag på en limiter som bara skär av trasienterna en aning, för att få en lika balans mellan svaga och hårda slag.

Så jobbar jag.

Edit: Citerade fel inlägg, men nu ska det vara rätt 🙂

Redigerat av addic59
Postat (redigerat)
Cymbaler mår bra av stark kompression med kort attacktid, främst för att de behöver mycket kontroll.

Sedan tycker jag det låter fint när man ger överhänget långa svansar.

Kagge, virvel och pukor komprimerar jag nästan lika. Kör en extrem kompression med ett tröskelvärde som nästan låter kompressorn pumpa, och laborera därefter med attack och release för att höra vad som verkligen händer. När du hittat din attack och release, så släpper du sakta upp tröskelvärdet tills det känns lagom hårt komprimerat.

Efter detta slänger jag på en limiter som bara skär av trasienterna en aning, för att få en lika balans mellan svaga och hårda slag.

Så jobbar jag.

Tack för det, det låter vettigt. Med "långa svansar" menar du lång releasetid då? Med de grejer jag har skulle jag då kunna göra som jag tänkt, alltså komprimera oh en del med ranen redan vid inspelningen och sen trixa till resten med portakompressorerna. kanal två på kompressorn tänker jag använda till gitarren likadant som jag alltid spelar live, det är samma sound jag vill ha. Nu tänker jag inte skaffa fler prylar, jag tänker använda det jag har. Att jag skulle skaffa Cubase, en ny dator, 8-kanals ljudkort och sen jävlas med programmet i tre år innan jag får igång det är ju helt befäng, jag tänker spela in en cd nu snartt. I bland undrar jag hur det står till med vissa här... Eller en viss kanske jag ska säga. Det är ju enkelt att sitta och fantisera om studiogrejer som kostar typ 50.000 spänn när man ändå aldrig kommer att varken köpa dem, eller att spela in nånting. Den utrustning jag har, inklusiveTascamportan är faktiskt så j-a bra grejer att jag inte har nån nytta alls av varken dyrare mickar eller Cubase. Mycket av det jag gillar bäst är inspelat med enklare grejer än det här. Och det här är enkla men bra grejer jag vet hur de funkar, det är inte bara nåt jag kan skryta med att det var dyrt. Nu kommer det att hänga på hur vi spelar...

Postat
Tack för det, det låter vettigt. Med "långa svansar" menar du lång releasetid då?

Svans = Sustain i min småländska. 🙂

Releasetiden brukar variera för mig. Det händer ganska stora förändringar när du vrider releaseparametern, så lyssna och känn efter hur du vill ha det. 😑

Postat

För kort releasetid ger pumpeffekt och för lång releasetid ger ineffektiv kompression.

Postat (redigerat)
För kort releasetid ger pumpeffekt och för lång releasetid ger ineffektiv kompression.

Tack för även det! Grejen är att jag tycker att tex nästan alla virveltrummor jag hör på skivor, mest nyare, men även äldre är mer eller mindre för hårt komprimerade, det blir för mycket plask och för lite av en kort smäll. Det finns skivor där man tydligt hör skillnad mellan hårda och lösa virvelslag, och även olika hårda kaggetramp, så vill jag ha det också, även om det är omodernt. Så håller jag mig till väldigt måttlig kompression borde även trumbiten gå bra, med bistånd härifrån kommer det att gå galant...

Här är ett virvelsound jag älskar, trummisen Ted Harvey är också en av mina absoluta favoriter. Började som armémusiker i Chiicago. Här hör man verkligen när han klappar på resp håller igen. Kanske skulle jag vilja ha lite, lite mindre av sejarmicken, annars är det här perfekt. När låten är slut gör han en liten underbar rökare på trummorna som man blir glad i flera dar av.

http://open.spotify.com/track/0M81cWYf3ru7QljPvM37e0

spotify:track:0M81cWYf3ru7QljPvM37e0

Hela cdn är grym, det är olika artister på alla låtarna.

Spotify-sök:

Hound Dog Taylor: A Tribute

Postat (redigerat)
Tack för även det! Grejen är att jag tycker att tex nästan alla virveltrummor jag hör på skivor, mest nyare, men även äldre är mer eller mindre för hårt komprimerade, det blir för mycket plask och för lite av en kort smäll.

Men det betyder inte att det är för hårt komprimerat.... däremot för kort attacktid. Man måste skilja på det.

Ofta komprimerar man trummor hårt (efterklangen) för att framhäva smällen.

Redigerat av Analogfreak
Postat

Fan vilken skön låt du länkade till Nilsson.... Det där är riktig rock'n roll 😊

Postat
Men det betyder inte att det är för hårt komprimerat.... däremot för kort attacktid. Man måste skilja på det.

Ofta komprimerar man trummor hårt (efterklangen) för att framhäva smällen.

Men om trummisen kör en snabb lång virvel blir det väl nerplattat ändå, releasen släpper väl inte förrän det är tyst en kort stund.

Postat (redigerat)
Men om trummisen kör en snabb lång virvel blir det väl nerplattat ändå, releasen släpper väl inte förrän det är tyst en kort stund.

Om den inte släpper har du för lång releasetid 😊

Fast om han kör en pressvirvel så finns det nog ingen kompressor som hinner lätta mellan studsarna

Redigerat av Analogfreak
Postat
Om den inte släpper har du för lång releasetid 😊

Fast om han kör en pressvirvel så finns det nog ingen kompressor som hinner lätta mellan studsarna

Pressvirvel... ja det är nog vad vi brukar kalla "gruslass". Man tippar ett gruslass på en plåt.

Både attack och releasetiderna blir väl i vilket fall ganska korta, jag har smyg-googlat lite och sett det.

Postat
Hörrö gubbe... lyssna på introt på den här...

http://open.spotify.com/track/0NacjyAV70LNwqBA8HjLbI

Där har du en riktigt hårt komprimerad kick men som släpper igenom transienten innan den dyker.. 😊

Ja den kicken är bra. I mitt exempel är den lite för avlägsen. Men här är i stället virveln lite platt, eller vad det är, det fattas lite bett.

Den här cdn har jag hemma. Lyssna på slidespelet i Hawaaian Boogie, och på öset i bas o trummor. Det svänger nåt fruktansvärt. En gitarrist jag aldrig hört annars...

http://open.spotify.com/track/4ODeRPONPT5ec8XPV59MR7

Postat

Sånt gillar jag, både musiken och soundet. Här är det ju ingen basist heller. CDn är ju en hyllningsskiva till Hound Dog Taylor som är den bästa jag vet alla kategorier. Att höra honom och hans andregitarrist snacka är inte dumt heller.

http://open.spotify.com/track/310fMslQL8W4i0X0qdM8Y4

Postat

Här är orginalet, Hound dog Taylor and the Houserockers. Lyssna på gitarren i början, och trummisens enhandsvirvlar. Ingen basist. Ibland byter de sologitarist mitt i låtarna. Kompgitaristen Brewer Phillips är nästan ännu värre på att spela.

http://open.spotify.com/track/1xRowG6ACvW9fBamStanBm

Det här är absolut det grymmaste jag hört. När jag hörde det här första gången på 70-talet förstod jag nästan att jag aldrig nånsin skulle få höra nåt råare. Deras historia är fascinerande också. De fick nästan tvinga dem att spela in skivor, det var de helt ointresserade av. Hound Dog Taylor sköt ihjäl den basist som var med en gång, i självförsvar. Trots att de aldrig gjort nån skiva var de Chicagos populäraste bluesband och storheter som BB King satt i publiken i förhoppningen att få sitta in med dem. De söp jämt, slogs och högg varann med kniv. Det var pga det här bandet som Bruce Iglauer startade Alligator records.

http://open.spotify.com/track/1xRowG6ACvW9fBamStanBm

Postat

Den där Finalizern kommer inte ge den här musiken rättvisa kan jag säga. Det finns inga genvägar... Det är analoga grejer som gäller.

Postat
Och här smyger jag inte med ett exempel på trumkomprimering som är snarlik metoderna jag angav ovan.

http://open.spotify.com/track/3jogmDwlTdYf3NCT75J6Cd

(tippar på hårt tröskelvärde med omkring 60ms Att, och några få ms Rel)

Tragiskt sound.... Så långt ifrån det som Nilsson är ute efter.

Postat
Och här smyger jag inte med ett exempel på trumkomprimering som är snarlik metoderna jag angav ovan.

http://open.spotify.com/track/3jogmDwlTdYf3NCT75J6Cd

(tippar på hårt tröskelvärde med omkring 60ms Att, och några få ms Rel)

Nja, det här blir nog lite för konstlat trumljud för min smak. Jag spelar en mkt luftigare gitarr, då blir de här trummorna för feta. Men jäkligt fett är det ju. Jag tycker att det blir lite för mycket av allt, så det blir svårt att lyssna på helheten. Det låter som att alla instruments spelats in olika dagar, i olika lokaler, och sen processats så mycket att de liksom inte längre hör ihop.

Det här bättre:

http://open.spotify.com/track/2gb8Yc5u5cR1fNBdJgG3Fq

Inspelat tidigt 70-tal. De vägrade att spela samma låt två ggr, eller att vänta på nåt tekniskt som måste fixas.

Postat (redigerat)

På tisdan fick jag äntligen min Finalizer Plus. Blev sittandes och testandes till halv tre på natten. Lättskruvad grunka, den har ett gäng olika presets, men det lilla jag testat nu så tyckte jag att det allra enklaste programmet lät bäst, man trycker på en wizard-knapp, sen läser burken av en del, eller hela låten, sen trycker man OK, sen sitter nivåerna som ett smäck. I det programmet finns det lite enklare variationer att välja på. Man kan förstås göra allt även manuellt om man vill.

Nu ska jag mastra mina tio visor... 😳

Postat
På tisdan fick jag äntligen min Finalizer Plus. Blev sittandes och testandes till halv tre på natten. Lättskruvad grunka, den har ett gäng olika presets, men det lilla jag testat nu så tyckte jag att det allra enklaste programmet lät bäst, man trycker på en wizard-knapp, sen läser burken av en del, eller hela låten, sen trycker man OK, sen sitter nivåerna som ett smäck. I det programmet finns det lite enklare variationer att välja på. Man kan förstås göra allt även manuellt om man vill.

Nu ska jag mastra mina tio visor... 😳

Kul att du är nöjd hittills. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.