Analogfreak (oregistrerad) Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 (redigerat) Kör de såna där på mastermix? Japp! Old School... Du skulle älska den... 🙂 Redigerat 22 mars 2010 av Analogfreak
Guitar Nilsson Postat 22 mars 2010 Trådstartare Postat 22 mars 2010 Japp! Old School... Du skulle älska den... 🙂 Min Rane skulle nog kunna göra en hel del på mastern den med.
Guitar Nilsson Postat 22 mars 2010 Trådstartare Postat 22 mars 2010 Funkar det att köra analogt in i Finalizern och sen spdif ut tror ni? Sidan 8 i manualen: http://www.tcelectronic.com/media/Fin_96_US.pdf
Guitar Nilsson Postat 22 mars 2010 Trådstartare Postat 22 mars 2010 Funkar det att köra analogt in i Finalizern och sen spdif ut tror ni? Sidan 8 i manualen: http://www.tcelectronic.com/media/Fin_96_US.pdf Såg nu alldles själv att det går att göra så. Och att koppla monitorerna direkt till Finalizern... Jag kan köra Ranekompressorn analogt före TC-burken. fan vad bra detta ska bli.
Gilbert Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 (redigerat) Och att koppla monitorerna direkt till Finalizern... ... via en volymkontroll då... https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1059105 Redigerat 22 mars 2010 av Gilbert
Guitar Nilsson Postat 22 mars 2010 Trådstartare Postat 22 mars 2010 ... via en volymkontroll då... https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1059105 Tänkte inte på det... Men med spdif in i portan och lyssning genom monitor out och även stereo out (till hemstereon) så bör det bli samma sak. Jag har ändrat delningsfrekvensen på subben och även ändrat lite på topparna sen sist. Nu låter monitorerna o subben bättre än tom Beyerlurarna. Ska testa att mastra min gamla jazzinspelning...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 ... via en volymkontroll då... https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1059105 Länkarna som länkar till länkar som länkar till länkar... att du aldrig tröttnar på det där...
Gilbert Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 Länkarna som länkar till länkar som länkar till länkar... att du aldrig tröttnar på det där... Orkar inte skriva samma saker hela tiden...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 Orkar inte skriva samma saker hela tiden... Lite OT men man kan ju länka direkt till agenturen istället för en tråd. 🙂
Gilbert Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Lite OT men man kan ju länka direkt till agenturen istället för en tråd. 🙂 Jag länkade till ett av mina tidigare inlägg.
desvaenger Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Såg nu alldles själv att det går att göra så. Och att koppla monitorerna direkt till Finalizern...Jag kan köra Ranekompressorn analogt före TC-burken. fan vad bra detta ska bli. Vad är syftet med detta? Det finns ju kompressor i Finalizern.
Gilbert Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Vad är syftet med detta? Det finns ju kompressor i Finalizern. ...som låter exakt likadant då? 🙂
desvaenger Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 ...som låter exakt likadant då? 🙂 Nej det är klart, älskar man karaktären av just ranen så varför inte 🙂. Men man tappar å andra sidan lite genom att gå analoga vägen genom omvandlare osv. Finalizerns kompressor är säkerligen mer klinisk, men jag har för mig det finns gott om inställningsmöjligheter med knee och annat - det räcker ju långt.
Guitar Nilsson Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 Nej det är klart, älskar man karaktären av just ranen så varför inte 🙂. Men man tappar å andra sidan lite genom att gå analoga vägen genom omvandlare osv. Finalizerns kompressor är säkerligen mer klinisk, men jag har för mig det finns gott om inställningsmöjligheter med knee och annat - det räcker ju långt. Antagligen blir det tårta på tårta och för mycket. Men man kan ju testa för skojs skull. När jag spelat in sång eller ak gitarr genom Micopreampen kan jag inte höra att det "tappar" nånting alls om jag lyssnar analogt med mickkablar från preampen in i kompressorburken och sen vidare in till portans lineingång jämfört med direktljudet via spdif, man kan så här splitta signalen så här och spela in på två spår samtidigt. Kan inte bli riktigt klok på vilket av ljuden jag gillar bäst. Till sångpålägg är nog den analoga vägen bäst. Men frågan är hur jag ska göra sen när vi kommer igång med grunderna till cdn. Då tänker jag använda Neumannen och Micons ena kanal till trum-oh. Blir det då bäst att köra via spdif eller analogt och genom en lätt Rane-kompression? Portans egna kompressorer låter också väldigt bra om man inte pressar dem allt för mycket. Men kan man anta att analog "cymballjudsöverföring! kan ge lite snyggare, mindre kallt/vasst cymballjud? När vi väl kommer igång att spela in kommer jag inte ha tid och ork att lyssna i flera dagar på vad som låter bäst. Det där med att bestämma sig för vilken knee-inställning mm som låter bäst i TC-burken blir nog svettigt innan man törs bestämma sig. Får lägga ut nåt här med ljudet både i bypass och genom finalizern så får jag väl lite kommentarer.
Demonproducenten Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Det där med att bestämma sig för vilken knee-inställning mm som låter bäst i TC-burken blir nog svettigt innan man törs bestämma sig. Får lägga ut nåt här med ljudet både i bypass och genom finalizern så får jag väl lite kommentarer. det är ju beroende på vilket material du kör igenom från gång till gång.... 🙂
Guitar Nilsson Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 det är ju beroende på vilket material du kör igenom från gång till gång.... 🙂 Jag tänkte på vårt eget boogiedrag med bas, trummor o gitarr. Även om alla andra cd i hela världen idag ska låta "modernt" som om man lagt ett gigantiskt strykjärn på trummorna så vill inte jag ha det så.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Jag tänkte på vårt eget boogiedrag med bas, trummor o gitarr. Även om alla andra cd i hela världen idag ska låta "modernt" som om man lagt ett gigantiskt strykjärn på trummorna så vill inte jag ha det så. Du kan inte köra samma inställningar på olika låtar eftersom attack- och releasetiderna är beroende av både signalinnehållet och tempot i musiken,
Guitar Nilsson Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 Du kan inte köra samma inställningar på olika låtar eftersom attack- och releasetiderna är beroende av både signalinnehållet och tempot i musiken, Men om alla låtar går likadant då? Vi spelar bara låtar som låter som Dust My Broom. Samma tonart också på alla låtar.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Men om alla låtar går likadant då? Vi spelar bara låtar som låter som Dust My Broom. Samma tonart också på alla låtar. En dynamikprocessor tar inte nån hänsyn till tonarten.... Hur kan du tro det?
Guitar Nilsson Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 En dynamikprocessor tar inte nån hänsyn till tonarten.... Hur kan du tro det? Haha, lurad! Inte spelar vi bara likadana låtar, hehe!
Guitar Nilsson Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 Varför kallas min Rane DC24 för dynamikprocessor, och tex en DBX 165 för kompressor?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 (redigerat) Varför kallas min Rane DC24 för dynamikprocessor, och tex en DBX 165 för kompressor? Varför heter det inombordare ena gången och nästa gång motorbåt? 😑 Redigerat 23 mars 2010 av Analogfreak
djbolton Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Jag tänkte på vårt eget boogiedrag med bas, trummor o gitarr. Även om alla andra cd i hela världen idag ska låta "modernt" som om man lagt ett gigantiskt strykjärn på trummorna så vill inte jag ha det så. Fast redan Beatles piskade väl skiten ur overheaderna med massvis av kompression?!? En dynamikprocessor tar inte nån hänsyn till tonarten.... Hur kan du tro det? Va inte så stiff nu analogis, han skojade nog bara, även om han brukar glömma bort att lägga in smileys i sina inlägg 😑 /Johan
ake Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Fast redan Beatles piskade väl skiten ur overheaderna med massvis av kompression?!? /Johan Just det. Fairchild! http://www.soundonsound.com/sos/sep09/arti...compressors.htm Följ analogfreaks råd. Åke
Guitar Nilsson Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 Varför heter det inombordare ena gången och nästa gång motorbåt? 😆 Det gör det väl inte alls. En inombordare och en motorbåt är två helt olika grejer. Det är ju som att säga att en kompressor och en inspelningsstudio är samma sak.
Guitar Nilsson Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 Det här med kompressor på oh är det jag funderar på. Ranekompressorn har automatisk attack och release, vad det innebär har jag aldrig fattat. Är det fasta tider, eller ändras de? Jag har aldrig testat den på trummor heller, bara på sång, bas o gitarr, då är den kanon. Men trummor kanske kräver supersnabba tider som den inte har?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Det här med kompressor på oh är det jag funderar på. Ranekompressorn har automatisk attack och release, vad det innebär har jag aldrig fattat. Är det fasta tider, eller ändras de? Jag har aldrig testat den på trummor heller, bara på sång, bas o gitarr, då är den kanon. Men trummor kanske kräver supersnabba tider som den inte har? Kör du snabba attacktider på trummor så får du det där platta du inte vill ha. Smällen måste få ta sig igenom innan kompressorn trycker ner signalen.
Guitar Nilsson Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 Kör du snabba attacktider på trummor så får du det där platta du inte vill ha. Smällen måste få ta sig igenom innan kompressorn trycker ner signalen. Ok. Det visste jag ju egentligen, speciellt kaggen blir ju död med för snabb attack. Vad tror ni om att köra närmickarna helt eller nästan okomprimerade och ta desto mer på overheaden? Det är ju när trummisen vevar runt på allting som signalen ökar så markant i overhead, outputen i närmickarna var för sig blir ju inte så extremt mkt högre. Det är det att jag gillar ljudet genom Ranen så mycket. Om jag bouncar allting genom den efteråt så blir det väl ökad latency på de spåren, plus att det tar en j-a tid... Trummisen är jävligt duktig och följsam, vi tre har spelat ihop sen mitten på 70-talet, så det kanske vore bäst att köra helt utan kompression på trummorna, och låta finalizern fixa den biten efteråt? Vi är ju dessutom bara tre som ska samsas om ljudutrymmet.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Ok. Det visste jag ju egentligen, speciellt kaggen blir ju död med för snabb attack. Jo du kan ju redan det här. 😆
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Ja det är bara att välja "super-sound-preset" i finalizern så ordnar sig allt. 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.