Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

För nåt år sen var de svindyra, nu blir de billigare och billigare som beg.

Men det knepiga är att jag inte hittar nånting om just den modellen på google eller nånstans. Skriver jag in Finalizer Plus i sökrutan på TCs egen hemsida dyker info om en nyare modell som heter 96K (tror jag) upp.

http://www.tcelectronic.com/search_results...sa=GO!#1007

Är det ingen skillnad?

Vore lite hemtrevligt att läsa nåt om just den här burken, Har den tex multibandskompressor, och hur många band? Stereobreddning? Min gamla Behringer Ultradyne hade sexbands kompressor, TC har bara tre eller fyra om jag fattat rätt. Det kanske är bättre också?

Ingen som vet några skillnader mellan olika finalizers? Är de pålitliga, eller kan de slockna helt plötsligt?

Annons
  • Svar 128
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Jag tror du kommer investera dina pengar i en multibands kompressor + limiter om du ska mastera professionellt.

Tror ingen idag använder finalizer.

Jag ger ärligt fullständigt fan i vad andra använder idag. Massvis med cd är mastrade med TC Finalizers, och de cdna åter bra än idag. Och dessutom sitter det ju, bland annat, just multibandskompressor och limiter i TC Finalizers!

Märkligt att det är ganska gott om annonser på dem, men google vet ingenting!?

Postat
Det finns en anledning till varför dessa saker är billiga nu…

http://www.tcelectronic.com/media/Fin_96_US.pdf

Den manualen har jag också sett. Men hur ser man i den manualen att de är billiga? Förstår man att det bara är skit om läser den? Det säljs ju nya fortfarande till enorma priser? Om inte en jävel köpte nya skulle de inte tillverka dem heller. Jag kan få en för 3000 eller mindre, det är ju vad en bra distpedal kostar...

Postat

Den är säkert fortfarande användbar i sammanhang då man inte kan köra pluggar, t ex live.

Då du inte gärna använder datorer så är det även ett alternativ för dig och om du får en för 3000 kr så är det säkert en bra väg att gå.

Postat (redigerat)

Jag tycker finalizern låter bra och gör sitt jobb. Känns som en kvalitetspryl helt klart. I den finns allt man behöver för att slipa till en mix lite.

Passar nog dig perfekt Guitar Nilsson

Du kanske t.o.m. kan köra S/PDIF ut från portan och in i finalizern och då hoppar du ju ett steg upp i kvalitet på DA-omvandligen i samma veva. Ja det kanske till och emd går att köra digitalt ut och sen digitalt tillbaks in i portan på två nya spår? I så fall har du ju inga förluster alls.

Redigerat av desvaenger
Postat (redigerat)
Jag tycker finalizern låter bra och gör sitt jobb. Känns som en kvalitetspryl helt klart. I den finns allt man behöver för att slipa till en mix lite.

Passar nog dig perfekt Guitar Nilsson

Du kanske t.o.m. kan köra S/PDIF ut från portan och in i finalizern och då hoppar du ju ett steg upp i kvalitet på DA-omvandligen i samma veva. Ja det kanske till och emd går att köra digitalt ut och sen digitalt tillbaks in i portan på två nya spår? I så fall har du ju inga förluster alls.

Jo, det är så det går att göra. Med den Behringerburk jag hade funkade inte det, men med den här går det, jag har kollat upp med Tascams snabba och bra support. Jag tänker som så att om jag mastrar sjäv hör jag ju om jag gjort nåt fel i mixen, och kan göra om den. Jag kan även ha finalizern ikopplad på standby när jag mixar, och emellanåt slå på den och höra hur det låter.

Skickar jag iväg mixen till proffs är det ju kört att ändra nåt, och när mastringen är klar och låter fan kan de säga; ""tyvärr, det var en så taskig mix skyll dig själv, du skulle haft Cubase." 😕

Plus att det är ju roligare att hålla på själv. jag själv vet ju bäst hur jag vill att det ska låta.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)
För nåt år sen var de svindyra, nu blir de billigare och billigare som beg.

Men det knepiga är att jag inte hittar nånting om just den modellen på google eller nånstans. Skriver jag in Finalizer Plus i sökrutan på TCs egen hemsida dyker info om en nyare modell som heter 96K (tror jag) upp.

skillnaden torde väl vara 96kHz hanteringen från föregående modell

This is done by utilizing

TC’s proprietary Multiband Dynamics algorithm that the Finalizer Express inherited from the TC Finalizer Plus/96

står att läsa till manualen finalizer express (en burk mer riktad till hemstudio)

där benämns alltså plus å 96 vara samma storebror - med förmodligen skillnaden att den nya hanterar 96kHz

samma funktioner alltså - är min slutsats

läs också sidan 5 i http://www.tcelectronic.com/media/Fin_96_US.pdf

det går att uppgradera plus till 96

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Jo, det är så det går att göra. Med den Behringerburk jag hade funkade inte det, men med den här går det, jag har kollat upp med Tascams snabba och bra support. Jag tänker som så att om jag mastrar sjäv hör jag ju om jag gjort nåt fel i mixen, och kan göra om den. Jag kan även ha finalizern ikopplad på standby när jag mixar, och emellanåt slå på den och höra hur det låter.

Skickar jag iväg mixen till proffs är det ju kört att ändra nåt, och när mastringen är klar och låter fan kan de säga; ""tyvärr, det var en så taskig mix skyll dig själv, du skulle haft Cubase." 😮

Plus att det är ju roligare att hålla på själv. jag själv vet ju bäst hur jag vill att det ska låta.

Det är gött! Låter som en bra väg att gå i ditt fall. Du kan ju testa att ha enkelbandskompressor-delen igång och mixa mot kompressorn också så får du en liten föraning om hur det blir när du ska börja slipa mera när mixen är klar. Då sänker du helt enkelt treshoulden 10-15 dB och sen höjer du volymen på kick och andra energirika spår tills de komprimeras tillfredsställande mycket, sen fyller du bara på underifrån med resten av spåren som har lägre prioritet. Då slipper man jobbiga och tidskrävande överraskningar. 🙂

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Jag ger ärligt fullständigt fan i vad andra använder idag.

Men varför startar du då överhuvudtaget en tråd där du frågar vad andra tycker?

Postat
Men varför startar du då överhuvudtaget en tråd där du frågar vad andra tycker?

För att han vill ha info om finalizern?

Postat

När du väl har köpt en, så måste du spela in och lägga upp lite git66-blues så får vi se om det klår min gamla Stand By Me vinylsingel som jag köpt på Hammarlunds(?) musikaffär i min gamla hemkommun nån gång på 80-talet! 😄

/Johan

Postat
När du väl har köpt en, så måste du spela in och lägga upp lite git66-blues så får vi se om det klår min gamla Stand By Me vinylsingel som jag köpt på Hammarlunds(?) musikaffär i min gamla hemkommun nån gång på 80-talet! 🙂

/Johan

Det kommer! Vore klart intressant att mastra om några av de gamla vinyllåtarna. Det finns en jag gillar själv, den betitlade jag "Ljusne Hellracers". Är mina memoarer på fem minuter. Skrivna i 20-årsåldern.

• 2 veckor senare...
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tror att du behöver en riktigt bra limiter. 🙂

Manley eller UA. Eller kanske en Fairchildcompressor. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat

Nu har jag bestämt mig för en beg TC Finalizer Plus ändå. Den kan göra en hel del, eller lagom mycket så det blir tillräckligt mycket att lära sig.

http://www.tcelectronic.com/media/Fin_96_US.pdf

Åsså går jag kurs på mastringskurs på google, läser tex dessa visdomsord, tycker det är bra skrivet:

http://translate.google.se/translate?hl=sv...:sv-SE:official

Ska bli very fun att ge sig på det här. Kanske måste jag sälja en husvagn för att överleva, men va fan... 🙂

Postat
Har du flera så överlever du nog... 🙂🙂

Har en bara, nån som vill bju? Solifer 50T 1982. Allt funkar, gasol och elvärme (vattenburen) besiktad o klar att turnera i. Fem slafar, kök unt shithouse unt garderob.

post-8284-1269296311_thumb.jpg

post-8284-1269296534_thumb.jpg

Postat
Har en bara, nån som vill bju? Solifer 50T 1982. Allt funkar, gasol och elvärme (vattenburen) besiktad o klar att turnera i. Fem slafar, kök unt shithouse unt garderob.

Hur låter den... 🙂

Postat

Det där var goa grejer. Har googlat en del på min egen Rane dc24 och sett att de använder den i dagens studiosar... En studio räknade upp dbx, de kallades för kompressorer, Min Rane DC24 kallades för dynamic processor... Det lät vräkigare. Har kommit på att den låter ännu bättre om jag ställer om en ingångsknapp från +4 till -7. Signalen från Micopreampen är stark...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.