Valle Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 (redigerat) Varför slutar (eller, börjar, är kanske mer korrekt...) många nivåmätare vid, mellan tumme och pekfinger, -60 dBFS — peak, RMS, oavsett? Det verkar vara någon sorts favoritstandard, en acceptabel nedre gräns... Är informationen därunder irrelevant? Och om det nu beror på — vad beror det på? Redigerat 12 mars 2010 av Valle
Demonproducenten Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Varför slutar (eller, börjar, är kanske mer korrekt...) många nivåmätare vid, mellan tumme och pekfinger, -60 dBFS — peak, RMS, oavsett? Det verkar vara någon sorts favoritstandard, en acceptabel nedre gräns... Är informationen därunder irrelevant? Och om det nu beror på — vad beror det på? om du har 0dBfs vid normal lyssningsnivå så är -60 väldigt lågt ner vill minnas att man förr sa att man slutade lyssna vid -40-45 typ, men det kan vara felminne av mig så man kan nog säga att under -60 så är det så lågt så det bara är svansar av fade som befinner sig - alltså inte helt oviktigt men kanske inget du behöver se på en mätare annars har du ju ofta möjlighet att själv ställa om mätarna att visa det du vill se - men om du inte kan så är väl det mer relevant att ha större detalj över -60 än att visa ner till -96 eller var 16 bit nu sträcker sig ner till själv brukar jag ha -42 vid uppspelning å -24 vid inspelning om jag kan välja... typ
Valle Postat 12 mars 2010 Trådstartare Postat 12 mars 2010 Tack för bra svar! Så t.ex: om två ljudkällor (vid 0dBfs som normal lyssningsnivå) var så pass identiska att skillnaden endast kunde utläsas först vid -50 dBFS och därunder, så skulle den hörbara skillnaden vara i princip helt obefintligt... Eller?
joachime Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Spelar du upp musik på en genomsnittlig ljudnivå av 90 dB (SPL) kommer det ljud som är 60 dB svagare antagligen maskeras i bakgrundsljud. Om vi antar att det material du spelar upp har en RMS på -12 dBFS kommer det ljud som maskeras av bakgrundsljudet ligga på -72 dBFS. Du behöver en exceptionellt tyst miljö, riktigt hög ljudvolym eller isolerande lurar för att information på lägre ljudnivå än -72 dBFS ska ha god hörbarhet.
Demonproducenten Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Tack för bra svar! Så t.ex: om två ljudkällor (vid 0dBfs som normal lyssningsnivå) var så pass identiska att skillnaden endast kunde utläsas först vid -50 dBFS och därunder, så skulle den hörbara skillnaden vara i princip helt obefintligt... Eller? osäker på om jag fattar dig rätt nu - två olika ljud som ligger nere vid -50? kart du hör skillnaden på en triangel å ett flygplan men du hör nog kanske inte skillnaden om du lägger på en kompressor å ändrar attacken på ett å samma ljud testa vetja 🙂
Valle Postat 12 mars 2010 Trådstartare Postat 12 mars 2010 två olika ljud som ligger nere vid -50? Nej, jag sa "om två ljudkällor (...) var så pass identiska att ...". Inte olika.
Valle Postat 12 mars 2010 Trådstartare Postat 12 mars 2010 ca 32 min in i videon. Du pallar inte berätta?
joachime Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Ethan mixar in ett irriterande ljud i musik vid olika nivåer. Någonstans vid -50 dBFS tappar jag kollen i poplåten. I det klassiska stycket går det att spåra längre ned än så. Lysnna på exemplen på Ethans hemsida.
Valle Postat 12 mars 2010 Trådstartare Postat 12 mars 2010 ...du pallar inte att kolla? Sorry! Hade jag vetat att det räckte med att "kolla" så hade jag nog klickat på länken (Jag trodde man behövde lyssna på ditt exempel, och eftersom jag inte har den möjligheten från den datorn jag sitter vid just nu, så...) Tack, joachime!
Valle Postat 12 mars 2010 Trådstartare Postat 12 mars 2010 Ethan mixar in ett irriterande ljud i musik vid olika nivåer. Någonstans vid -50 dBFS tappar jag kollen i poplåten. I det klassiska stycket går det att spåra längre ned än så. Intressant! Nu har jag dessvärre inte möjlighet att lyssna. Men jag antar att det "irriterande ljudet" skiljer sig markant från övriga ljudkällor som det testas mot. Hade det varit svårare att spåra om "ludet" var, ska vi säga, skärt brus?
Gilbert Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Intressant! Nu har jag dessvärre inte möjlighet att lyssna. Men jag antar att det "irriterande ljudet" skiljer sig markant från övriga ljudkällor som det testas mot. Hade det varit svårare att spåra om "ludet" var, ska vi säga, skärt brus? Det är ett riktigt jobbigt ljud.
Demonproducenten Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Intressant! Nu har jag dessvärre inte möjlighet att lyssna. Men jag antar att det "irriterande ljudet" skiljer sig markant från övriga ljudkällor som det testas mot. Hade det varit svårare att spåra om "ludet" var, ska vi säga, skärt brus? då skulle jag tippa -40-45 bara sådär 😎
Valle Postat 12 mars 2010 Trådstartare Postat 12 mars 2010 Det är ett riktigt jobbigt ljud. Dra på trissor. Så pass!
joachime Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Men jag antar att det "irriterande ljudet" skiljer sig markant från övriga ljudkällor som det testas mot. Hade det varit svårare att spåra om "ludet" var, ska vi säga, skärt brus? Det är ett riktigt irriterande ljud. Men funkar förvånansvärt bra i "poplåten". Ethan Winers egna låtar låter som en korsning mellan hur stimfri midimusik lät på 80-talet och hur Devo lät kring mitten av samma årtionde. Snudd på olyssningsbart! 😮 Jag tror att vitt brus skulle funka ungefär lika bra. Eller varför inte VITC (Video Time Code).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.