Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Universal Audio släpper ny mjukvara version 5.6.0 och passar på att släppa två nya pluggar och en update på gamla Plate 140

post-6091-1268347475_thumb.jpg

Manley Massive Passive EQ

En tvåkanalig fyrbands rör eq. Pris 299 USD

Precision Enhancer Hz

UA bygger ut precisionserien med en basenhancer. Pris 199 USD

EMT 140 Classic Plate Reverberator

Det klassiska plåtreverbet Plate 140 har fått sig en uppdatering visuellt. Förut kunde man inte "se" alla parametrarna i pluggen. Nu är dom framme. Pris 199 USD Ska tilläggas att det är gratis uppgradering för dom som redan har pluggen sen tidigare!

Manley Massive och Precision Hz finns endast till UAD-2

Övrigt om 5.6.0

-New UAD-2 Manley Massive Passive & Massive Passive Mastering plug-ins

-New UAD-2 Precision Enhancer Hz plug-in

-New UAD Plate 140 is now UAD EMT 140 Classic Plate Reverberator, featuring additional controls (free for Plate 140 owners)

-(Win) UAD-2 Driver enhancements significantly improve host CPU performance and address CPU spiking

-(4K Channel Strip) Minor Q control revisions now better reflect the reference hardware

-(FATSO Sr.) Minor Attack and Release control revisions now better reflect the reference hardware

-UAD-2 Firmware update resolves reboot and “Error 74” issues

-(Cooper Time Cube) Coils setting in automation now matches GUI value

-(Mac) Apple WaveBurner (v1.6.x) no longer crashes on quit

-(RTAS-Win) Resolved issue saving custom RTAS presets from within some UAD plug-ins

Fördjupad info

Rubbet är saxat från: http://www.uaudio.com

Redigerat av KillwithSkill
Annons
Postat

Angående uppdateringen på UAD Plate 140 så har den oxå bytt namn till UAD EMT 140 vilket kan röra till det för vissa hosts / daw's

Mer info här nedan:

UAD Plate 140 is now UAD EMT 140

As of UAD v5.6.0, the prior "UAD Plate 140" reverb plug-in is renamed to "UAD EMT 140." Our plate reverb plug-in is now offically sanctioned and licensed by EMT Studiotechnik GmbH, and it offers several additional controls over the prior plug-in. Please be aware of the following conditions when loading sessions created with UAD v5.5.0 (and earlier).

Plate 140 >EMT 140 Session Compatibility

There are a few known cases where a host application is relying on the plug-in name rather than its unique identifier key. In these cases the host will not be able to find the "new" plug-in in v5.6.0 and use it in sessions created with earlier versions (a workaround is below). These known hosts are:

- Magix Samplitude

- Sony Acid

- Presonus StudioOne (Mac and Win)

- Steinberg Wavelab

- BIAS Peak Pro/LE (applies only to Vbox presets)

The workaround for these hosts is:

1. Quit the host application.

2. Make a copy of the UAD EMT 140 plugin file/bundle.

3. Rename this copy to "UAD Plate 140" (retain the file extension).

4. Relaunch the host application. You should now have a EMT 140 plug-in and Plate 140 plug-in available in the host.

5. Copy settings from the session's active Plate 140 using the UAD Toolbar (in the UAD plug-in window).

6. Replace the Plate 140 instance with the EMT 140.

7. Paste the copied Plate 140 settings into the EMT 140 instance.

Note: This workaround does not work for the Audio Units under Presonus StudioOne on Mac. There is currently no known workaround for this host.

UAD EMT 140 Preset Location

With the renaming of Plate 140 to EMT 140, your host application may load/save presets from a different location than was previously used for Plate 140. If you saved Plate 140 presets using the UAD Toolbar (in the UAD plug-in window), you may want to move any existing presets from the old location to the new "UAD EMT 140" preset folder in the same parent folder:

Macintosh

Old path: Macintosh HD/Library/Application Support/Universal Audio/Presets/UAD Plate 140/

New path: Macintosh HD/Library/Application Support/Universal Audio/Presets/UAD EMT 140/

Windows

Old path: C:\Program Files\Universal Audio\Powered Plug-ins\Presets\UAD Plate 140\

New path: C:\Program Files\Universal Audio\Powered Plug-ins\Presets\UAD EMT 140\

Note: Your host application likely saves presets in a similar manner and the same preset migration is recommended for wherever those presets are stored (the location varies for each host).

Gamla GUI:

post-6091-1268367020_thumb.jpg

Nya GUI:

post-6091-1268366987_thumb.jpg

Källa: Universal Audio

Postat
Varför det?

En av de mest " musikaliska" (hatar det ordet men men...) EQs som finns och om någon lyckas återskapa den så är det UA.

Postat
Varför postar du dina skitlåtar här på forumet?

Några av de mest " musikaliska" (hatar det ordet men men...) rocklåtar som finns och om någon lyckas återskapa dem så är det Hellvalla Burn.

Postat
...måste ha...

Var visst inte ensam:

"We're sorry. Due to unprecedented traffic and download volume, the www.uaudio.com site and authorization servers are down. We are working diligently to resolve this issue, and hope to be back up and running as soon as possible. We are truly sorry, and appreciate your patience. Thank you."

... 😄

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

va fan sidan har legat nere hela dan!!! aaaaaaaaah

Postat

Va rätt stora skillnader på de två filerna får man säga. Så att UA skulle ha lyckats kan jag inte hålla med om. Dock kan det ändå vara en grymt bra plugg. Dock så kan jag inte säga vilken som är vilken då jag inte jobbat med orginalet. Men skillnaden kan man höra ändå.

MVH

Anders

Postat

Trams. Har upplevt detta men jag är inte övertygad. En EQ som Manley är bra. Precis som en pultec eq men det är bara blaha blaha. Då många pluggar gör bättre EQ än så.

Det som är svårt är reverb. Finns många som försöker men tyvärr.

Postat
Va rätt stora skillnader på de två filerna får man säga. Så att UA skulle ha lyckats kan jag inte hålla med om. Dock kan det ändå vara en grymt bra plugg. Dock så kan jag inte säga vilken som är vilken då jag inte jobbat med orginalet. Men skillnaden kan man höra ändå.

Håller med. Diskanten var renare i exempel B så jag gissar att det var plugen. Fast om det är tvärtom blir jag glatt överraskad. Tyckte exempel A var intressantare i de flesta klippen.

Postat

Ett högst välmenande litet tips till vem som helst: När du är i färd med att posta facit/resultat/avslöjanden för t.ex. ett rimligen nytt/pågående A/B-test; tveka inte att klargöra om detta i inlägget via en liten notis eller "spoiler".

Bara ett tips, som sagt. Ingen request.

• 2 veckor senare...
Postat

köpte den idag.. fantastisk plugin får jag säga.. olika någonting annat jag någonsin testat i mjukvara.

Den gör något med ljudet som är extremt behagligt att lyssna på..

Synd bara att den äter mitt duo-kort till frukost.. antar att det snart kommer en UAD-3 serie.

Men börjar dock undra om det är riktiga beräkningar som fyller kortet eller om uad sakta ökar antalet

loopar i koden för att kunna sälja nya kort..

konspirationer är kul =)

Postat
.. antar att det snart kommer en UAD-3 serie.

Då UAD-1 kom 2001 och UAD-2 dök upp 2008, kommer det troligtvis inte att lanseras ett UAD-3 än på några år...

Om man behöver mer kraft så kan man ju köra 3st Quad.

• 3 månader senare...
Postat

Lyssnade igenom spåren. Och överlag så lät alla oprocessade spåren bättre än dom tillkranade. Och När jag jämförde mellan hård/mjuk så tycker jag UAD lät lite mjukare, softare. Och hårdvaran var mer vass, elak top. Nästan lite mp3. Men det har inte med hur bra den är utan jag tror det händer mer på hårvaran när man skruvar än vad det händer på mjukvaran.

• 2 veckor senare...
Postat

Fan man blir ju lite sugen faktiskt. Synd bara att MP äter upp nästan hela kortets DSP. :S What to do... what to doooo...

• 4 månader senare...
Postat

Köpte Manley ikväll då UA har drive nu under nov. Och plugen är helt jävla hulta i beteendet! När man väntar sig att dra av 180Hz så är det nåt helt annat man hör. Låter som det blir hängmatta vid 1kHz. Och när man boostar nån snygg lyxdiskant så får man en instängt, locket på i mellanregistret.

Nu vet jag att Manley'n ska vara lite speciell ang dB ut. Men så här korkat? NEJ TACK!!! Fan oxå. Andra skitköpet ikväll!

Hoppar över Native-Instruments trumpluggar. Nog med missnöjje ikväll! Åker till IKEA och köper nån vettig garderob i stället! Nog med pissleksaker nu!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.