Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

de ligger på 2 195 kr.,Musikbörsen.

är de något att ha? jag söker billiga monitorer som fortfarande fungerar...

ja, jag vet "man får det man betalar för..."

men hur dåliga/bra är de här egentligen?

Annons
Postat
  Elephanttea sa:

Dom ”klarar sig” inte utan sub (som 8020 gör).

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Gränsen går vid 8040 enligt mig. 😉

Postat

8040 : 17 000 per par.

för det priset finns det flera andra alternativ, alltså. men du säger att gränsen för ett par monitorer som fungerar går vid 17 000 kr. per par monitorer...

Postat

... och under avdelningen "Subjektivt tyckande" så kan vi idag presentera... *trumvirvel*

----

Det beror nog helt och hållet på, vilket användningsområde du ska ha dom till.

6010orna är väl lite mer av kalibern " sjyssta datorhögtalare" eller något smidig att ha med på resan.

Om du ska mixa monster-dark-techno-from-hell, så är det inget att hänga i granen.

Har själv ett par 8030:or och dom funkar alldeles utmärkt för mig, håller mest på med akustist.

Det enda som gäller är ju att ta reda på vad du ska ha dom till, vad du har för budget, samt provlyssna olika monitorer med den musik du håller på med, inom den prisklassen.

Postat
  Elephanttea sa:

Jag har förvisso bara hört dem i butik, men jag tycker att de låter väldigt bra för sin storlek. Dock håller jag med Gilbert om att 8020 är lite roligare, även om jag inte skriver under på att 8020 klarar sig utan sub. Det beror på vilken musik man håller på med. Inte ens 8050 spelar djupt nog för att låta dig höra allt som händer om du håller på med musik med mycket djupbas.

Vilken typ av musik håller du på med? Hur mycket pengar är du beredd att lägga? Till 6010 finns en sub som heter 5040, men då börjar du närma dig 9 kkr. Är det för mycket?

Postat

Har själv 8040, låter bra.

Testade 8020 också, de låter bra! men en subba kan behövas.

Postat
  gumpbert sa:
Jag har förvisso bara hört dem i butik, men jag tycker att de låter väldigt bra för sin storlek. Dock håller jag med Gilbert om att 8020 är lite roligare, även om jag inte skriver under på att 8020 klarar sig utan sub. Det beror på vilken musik man håller på med. Inte ens 8050 spelar djupt nog för att låta dig höra allt som händer om du håller på med musik med mycket djupbas.

Vilken typ av musik håller du på med? Hur mycket pengar är du beredd att lägga? Till 6010 finns en sub som heter 5040, men då börjar du närma dig 9 kkr. Är det för mycket?

Om man inte klarar sig med 8050 så ska man no g lägga ned helt och hållet... 😉

skämt och sido, med 8020 går det faktiskt att mixa även om man inte har så jätte bra koll på vad som händer vid 40 Hz och under (men detta gäller många högtalare). 6010 däremot, låter som de börjar rulla av i basen redan vid 70-80 Hz och då måste man helt enkelt ha en sub (och då kan man lika gärna titta på t ex 8030 tycker jag).

Postat

tja... jag håller på med allt möjligt. verkligen.

akustisk rock (gitarrer och sång), rockband (typ Metallica) och trans techno a la Squarepusher möter Slipknot...

så ja, jag behöver höra de där låga frekvenserna. min budget? jag vet inte... jag visste inte att monitorer var så dyra, ärligt talat. men... jag är en sån som spelar bara på Custom Shops Fender och Gibson gitarrer, för att jag tycker att bra grejer låter bäst och då får de kosta mer också... så... jag antar att mellan 10 000 - 20 000 för ett par monitorer.

tack för all info, det är ovärderligt.

Postat
  Gilbert sa:
Om man inte klarar sig med 8050 så ska man no g lägga ned helt och hållet... 😛

Nej då, räddningen heter 8260 🙂

Gilbert sa:
skämt och sido, med 8020 går det faktiskt att mixa även om man inte har så jätte bra koll på vad som händer vid 40 Hz och under (men detta gäller många högtalare). 6010 däremot, låter som de börjar rulla av i basen redan vid 70-80 Hz och då måste man helt enkelt ha en sub (och då kan man lika gärna titta på t ex 8030 tycker jag).

Vi är helt överens. Lämnar man lite utrymme i budgeten för ett par bra lurar (om man inte vill hålla på med sub) så funkar 8020 prima, och de är inte mycket dyrare än 6010 ivf.

Postat
  Elephanttea sa:
tja... jag håller på med allt möjligt. verkligen.

akustisk rock (gitarrer och sång), rockband (typ Metallica) och trans techno a la Squarepusher möter Slipknot...

så ja, jag behöver höra de där låga frekvenserna. min budget? jag vet inte... jag visste inte att monitorer var så dyra, ärligt talat. men... jag är en sån som spelar bara på Custom Shops Fender och Gibson gitarrer, för att jag tycker att bra grejer låter bäst och då får de kosta mer också... så... jag antar att mellan 10 000 - 20 000 för ett par monitorer.

tack för all info, det är ovärderligt.

För 20 kkr kan du kanske hitta ett par 8050 begagnade om du har tur. Man klarar sig långt med dem. Ska du köpa nytt räcker slantarna till ett par 8040, alternativt 8030+7050.

• 1 månad senare...
HyvääSaxofonista (oregistrerad)
Postat

Genelec 6010A låter otroligt bra även utan subwoofern. Jag äger ett par 8030 sen tidigare och blev så imponerad av dessa små 6010A som jag nyligen köpte till min son(Blir han bortskämd nu när han får Genelec som pc-högtalare?! 🥰 ).

Kunde helt enkelt inte låta bli att köpa dem, underbart ljud.

Naturligtvis blir det riktig botten i dessa med subwoofern, 5040A som jag också köpte men det är ändå lite orättvist att säga att högtalarna saknar bas utan sub.

Om jag jämför mina gamla 8030 så tycker jag att 6010+subwoofer låter bättre som helhet.

Kanske nu måste skaffa subwoofer till mina 8030 för att inte bli alltför avundsjuk på min son...

Postat
  HyvääSaxofonista sa:
Genelec 6010A låter otroligt bra även utan subwoofern. Jag äger ett par 8030 sen tidigare och blev så imponerad av dessa små 6010A som jag nyligen köpte till min son(Blir han bortskämd nu när han får Genelec som pc-högtalare?! :rolleyes: ).

Kunde helt enkelt inte låta bli att köpa dem, underbart ljud.

Naturligtvis blir det riktig botten i dessa med subwoofern, 5040A som jag också köpte men det är ändå lite orättvist att säga att högtalarna saknar bas utan sub.

Om jag jämför mina gamla 8030 så tycker jag att 6010+subwoofer låter bättre som helhet.

Kanske nu måste skaffa subwoofer till mina 8030 för att inte bli alltför avundsjuk på min son...

Jag hävdar fortfarande med bestämdhet att det inte skulle gå att mixa (givetvis så ”går” det men det skulle inte vara roligt) i 6010 (utan sub) som det faktiskt gör i 8020A.

Postat

Genelec 6010 är mycket trevliga, men jag instämmer att subbasen är ett krav.

Vill man ha en billig 5.1-setup är 5 st Genelec 6010 och 1 st Genelec 5040 klockrent.

Postat

Ni har säkert rätt i att det krävs subbas för 6010A vid mixning. Jag har själv inte provat att mixa vare sig med eller utan. Har bara lyssnat på färdiga grejor och är fortfarande imponerad av hur mycket bas dessa små högtalare ger utan subbasen.

• 2 veckor senare...
Postat

Nu ska jag inte mixa o ha mig, bara lyssna på musik! Lyssnar på mycket rock, metal osv. Vad tror ni om 6010A? Har för några år sedan lyssnat på Genelec 8040A och fick blodad tand :rolleyes:

Ekonomin tillåter inte så dyra alster som 8040A men jag ÄLSKADE ljudet. Ni som lyssnat, har 6010A samma ljud som 8040A? Klart att 8040A garanterat är bättre men om det är besläktade med "samma" ljud?

Tror ni att det är värt att bege sig till Göteborg och lyssna på 6010A? Som sagt, jag lyssnar bara på musik och vill ha trevliga och välljudande högtalare till macen.

Tack på förhand

Med vänlig hälsning

Johan Linnarsson

Postat

Du frågar om det finns nåt besläktat i ljudet mellan 8040A och de små 6010A. Nu kan jag själv inte jämföra mellan just

8040A men jämfört med 8030A och 6010A finns det många likheter. 6010 har samma genelec-karaktär och kvalitet

men går förstås inte lika djupt i basen(utan suben).

Jag har haft mina 8030A sen tidigare och älskar ljudet men efter att jag nyligen fick tillfälle att köpa 6010A plus suben 5040A till ett bra pris har jag nu haft möjlighet att jämföra båda modellerna hemma i samma rum och nu tycker jag att 6010A är att föredra eftersom kombinationen med suben ger hela registret ner till 35 hz. Det låter fantastiskt bra.

8030A med sub har jag inte testat men förmodligen skulle det bli ännu bättre men för betydligt mer pengar.....

Mitt råd: Lyssna på 6010A, sitter du nära monitorerna som vid t ex en bärbar kanske det funkar utan subbasen. Om du inte tycker att basen räcker till, komplettera med subbasen och du kommer garanterat att bli nöjd.....

Postat (redigerat)

dubbelt inlägg, sorry....

Redigerat av HyvääSaxofonista
Postat

Tack HyvääSaxofonista för att du delger dina erfarenheter 😑

Jag sitter ca 70cm från högtalarna, så jag klassar det som nära..?

Hur har du placerat subben? På golvet eller på samma yta/höjd som högtalarna?

Det får tydligen bli ett besök till Göteborg och lyssna på modellen verkar det som 😮

Tack!

Med vänlig hälsning

Johan Linnarsson

Postat
  linnarsson sa:
Tack HyvääSaxofonista för att du delger dina erfarenheter 😄

Jag sitter ca 70cm från högtalarna, så jag klassar det som nära..?

Hur har du placerat subben? På golvet eller på samma yta/höjd som högtalarna?

Det får tydligen bli ett besök till Göteborg och lyssna på modellen verkar det som 🙂

Tack!

Med vänlig hälsning

Johan Linnarsson

Hej igen,

Subben på golvet, gärna mellan högtalarna som jag antar att du har på bordet 🙂. Däremot är det lite jobb med att hitta rätt balans på subben och det är lätt att man drar på för mycket vilket inte blir bra. Man får prova sig fram, men bra låter det.

Igår flyttade jag högtalarna till en bärbar dator i ett annat rum utan att koppla i subben och än en gång blev jag imponerad över hur mycket bas och allmänt bra ljud som kommer ur dessa små högtalare.....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.