Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå! Har via Gearslutz läst mig fram till att många förespråkar digitalkabel för analogt bruk. Att den skulle vara mer transparent. Ska löda en hel del ny kabel till min studio (patchbay m.m.) och funderar över Mogamis AES/EBU 3080-modell. Någon som har erfarenhet av detta? Blir det problem att blanda analog-kabel med digital-kabel i signalkedjan?

Något annorlunda vid lödningen av digitalkabel?

tack för svar! mvh

Annons
Postat (redigerat)
Hallå! Har via Gearslutz läst mig fram till att många förespråkar digitalkabel för analogt bruk. Att den skulle vara mer transparent. Ska löda en hel del ny kabel till min studio (patchbay m.m.) och funderar över Mogamis AES/EBU 3080-modell. Någon som har erfarenhet av detta? Blir det problem att blanda analog-kabel med digital-kabel i signalkedjan?

Något annorlunda vid lödningen av digitalkabel?

tack för svar! mvh

Att oroa sig för kabel är inget jag skulle göra även om man plöjt ned 50 miljoner på resten av kedjan...

Om det nu var så att en 110 ohm kabel skulle vara bättre även för analog signal så skulle väl kabeltillverkarna använda detta i sina kablar... 😱

Trams säger jag.

http://www.audioholics.com/education/cable...g-you-snake-oil

Redigerat av Gilbert
Postat

Det är egentligen ingen skillnad mellan kablar för digital eller analog signal. En bra kabel kommer vara en bra kabel oavsett vilken signal som skall skickas igenom den.

Faktum är att när man skickar digital information igenom en kabel så är det i slutändan ändå en analog signal som "går" i kabeln. Olika digitalformat har olika regler för hur en 1:a eller en 0:a görs om till signalström som skickas genom kabeln. Dom flesta format som används i dator- och audio värden är så kallade base-band encodings som betyder att man väljer två spänningsnivåer, tex +0,3 volt och -0,3 volt. Sen växlar man mellan dessa nivåer på olika sätt för att skicka en etta eller nolla. Ett exempel är bi-phase kodning som används i tex SPDIF. En etta kodas som en switch från den ena nivån till den andra, medan en nolla kodas som ingen switch. Efter varje etta eller nolla byter man alltid nivå. På det sättet får man en typ ojämn fyrkantsvåg. Mottagarsidan får en klocksignal att synka till eftersom det är minst en switch efter varje skickad bit.

Det som är bra med digital överföring är att mottagaren är väldigt okänslig för små förvrängningar av signalen. Eftersom man vet att det som skickas alltid är antingen en etta eller en nolla så är det helt säkert att tolka en switch från +0,32V till -0,27V som en etta. En fluktuation från -0,33 till -0,26 är fortfarande en nolla. Det gör ingenting om fyrkantsvågen blir utsmetad till något som mer ser ut som mjuka sinusvågor, så länge dom två nivåerna är någorlunda särskiljbara. Dessutom har många digitala format regler för att skicka kontrolldata då och då, och kan begära att sändaren skickar om samma bitar igen om kontrollerna visar att något har missats (sk. error correction). Det är sån error correction som gör att man kan kopiera en fil hur många gånger som helst mellan diskar eller över internet utan att det faktiska innehållet (ettorna och nollorna) ändras.

Enda gången som exakta nivåerna (och timingen) blir viktiga för digitala signaler är precis när den skall mata kretsarna i en DA-omvandlare. Den skall ju gör om den digitala (fyrkantsvågen) till den analoga signal som ettorna och nollorna motsvarar. Då är timing av switcharna och nivåer viktiga för att kvaliten på den analoga signalen skall bli bra. Dom flesta (smarta) DA omvandlare har därför en egen inbyggd buffer dit ettorna och nollorna kopieras först (från insignalen), sen matas själva DA kretsarna från buffern.

Så digital överföring är alltså betydligt mindre känslig än när man skickar en direkt analog ljudsignal i en kabel. Det som ändå gör det lite svårt är att när man vill skicka väldigt många bitar per sekund så blir den resulterande (utsmetade) fyrkantsvågen av väldigt hög frekvens. En 24 bit 44,1KHz SPDIF stereo signal ger frekvenser upp till minst 4,2MHz (44100*2kanaler*24bitar*2nivåer per bit). Ethernet, Firewire och HDMI som skickar mycket mer data kräver att ännu mycket högre frekvenser kommer fram oförvanskade.

Så kablar designade för digital överföring kan kanske hantera högre frekvenser än andra kablar. Fast det är just detta som visar på att det skall till tämligen dåliga kablar för att dom skall hörbart påverka en analog signal som ju inte behöver klara mycket högre än 20KHz. Dock är analoga signalen mycket känsligare förstås, den skall ju inte förvanskas alls. Av analoga kablar så blir kraven högst på högtalarkablar som ju måste kunna hantera både högre spänningar och mer strömstyrka i signalen. Men även där är det ganska lätt att räkna på gränsen när ytterligare finlir eller tjockare kablar inte längre spelar någon roll.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Intressant läsning 🙂

...och det är när DA-omvandlaren buffrar informationen som det här med latency kommer in i bilden. 🙂

Postat
...och det är när DA-omvandlaren buffrar informationen som det här med latency kommer in i bilden. 🙂

Ja, fast just omvandlingen är en väldigt liten buffer, typ 1ms eller så. Den buffer/latency man ställer in på drivrutinerna till sitt ljudkort är buffern mellan datorn och ljudkortet. Den är till för att datorn säkert skall hänga med att läsa eller skriva alla bitar i tid. DA-omvandlingen lägger alltid på ytterligare ca 1ms på det efter datorn skickat den digitala signalen till kortet.

Postat

Kablar ska användas till det som de är gjorda för, helt enkelt. Bara för att digitalkabeln är gjord för att hantera ljudet bättre i digitalomvandlad form, innebär inte automatiskt att den är bättre på att hantera ljudet i analogt format.

Den specifika impedansen i kabeln innebär troligen snarare en större risk för försämring, än chans för förbättring av audiosignaler.

Postat
Kablar ska användas till det som de är gjorda för, helt enkelt. Bara för att digitalkabeln är gjord för att hantera ljudet bättre i digitalomvandlad form, innebär inte automatiskt att den är bättre på att hantera ljudet i analogt format.

Den specifika impedansen i kabeln innebär troligen snarare en större risk för försämring, än chans för förbättring av audiosignaler.

Exakt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.