Jump to content
Annons

Ett annat avtalsförslag för granskning


TimeSoundFeel

Recommended Posts

Min vänner har fått följande förslag från ett distributions- och bokningsbolag i från USA. Jag får inte kopiera mailet rakt av enligt sekretessen men att berätta om villkoren verkar inte bryta några regler. Det finns alltså inte något utformat kontrakt än, varje fall har inte jag sett det, detta är bara vad bolaget erbjuder.

Kontraktet skulle löpa över 2 år.

Vid behov av management ska bolaget rekommendera bandet till 2 olika managementbolag.

Skivsläppet ska promotas genom bolagets PR-firma som gör allt deras jobb.

Sköta digital distribution om det finns behov av det.

All försäljning delas 50/50 efter tillverkning.

Bolaget ska hjälpa till att ordna USA-turné (som jag förstår det så borde det bli med en av deras andra artister)

"Ni har fördelen av att vara signade till ett bolag" (duh!)

Bolaget ligger under ett major bolag som också har möjlighet att distribuera musiken.

Bandet betalat själva för inspelning av skivan (vilket dom redan kommit halvvägs med i sin egen studio)

Bolaget står för allt tryck och tillverkning och dessutom erbjuder dom att mixa och mastra.

En klausul förstår jag inte dock "You retain all publishing". Har för mig att det betyder att man behåller alla rättigheter till musiken vilket skulle innebära att bolaget endast distribuerar och tar hälften av försäljningen. Har själv suttit och lusläst kontrakt på engelska med mitt förra band och läst Music Business så jag tror att jag har koll men det är alltid bra med fler åsikter och erfarenheter.

Uppskattar alla svar.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

svårt att säga nåt vettigt utan att se större helheten av kontraktet

You retain all publishing blir ju ordagrant översatt Du behåller all publicering/publiceringsrätt - det skulle jag tolka att bolaget inte har ensamrätt på publiceringen utan bandet kan välja andra kanaler att distribuera sin musik på - förmodligen med nån form av undantagsklausul

det intressanta i detta är ju om det finns några som helst garantier att bolaget distribuerar öht å om det finns avgifter som bandet ska stå för?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Sköta digital distribution om det finns behov av det.

Snarare , Finns det behov av en fysisk skiva ?

Bolaget SKA sköta digital distrubution , en tror del av försäljningen och promotion kommer via den kanalen.

Om ni inte vill sköte den digitala biten själva.

All försäljning delas 50/50 efter tillverkning.

Bör det inte vara vid digital försäljning , då detta inte är någon merkostnad utan mer en bonus.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

svårt att säga nåt vettigt utan att se större helheten av kontraktet

You retain all publishing blir ju ordagrant översatt Du behåller all publicering/publiceringsrätt - det skulle jag tolka att bolaget inte har ensamrätt på publiceringen utan bandet kan välja andra kanaler att distribuera sin musik på - förmodligen med nån form av undantagsklausul

det intressanta i detta är ju om det finns några som helst garantier att bolaget distribuerar öht å om det finns avgifter som bandet ska stå för?

Det enda bandet ska stå för är inspelningen, allt annat står bolaget för.

Men det borde ju ligga i bolagets intresse att distribuera musiken på bästa sätt för att tjäna pengar. Och om de inte gör det så har ju bandet egentligen inte förlorat något eftersom de fortfarande äger 100% av rättigheterna. Förutsatt att det inte finns några undantag som säger att bolaget skulle ha ensamrätt på distributionen.

Tack för svaret förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det borde ju ligga i bolagets intresse att distribuera musiken på bästa sätt för att tjäna pengar. Och om de inte gör det så har ju bandet egentligen inte förlorat något eftersom de fortfarande äger 100% av rättigheterna. Förutsatt att det inte finns några undantag som säger att bolaget skulle ha ensamrätt på distributionen.

Men i och med att bolaget inte betalat för någonting behöver dom inte jobba aktivt heller för den delen.

Som du säger dom har ju allt å vinna på att det skulle slå , men inte mycket att förlora om det inte gör det.

Hade bolaget gått in med säg 250 000 kr i marknadsförings-budget hade dom genast haft ett större egenintresse å se till att

skivsläppet blir lyckat och får den publicitet den behöver.

Ett annat avtalsförslag för granskning, Någon som känner till detta bolag?

Säkert någon ifall du ger namnet på bolaget ? 😄

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

"You retain all publishing"

Betyder väl mer att Bolaget inte avser att nalla på de rättigheter som normalt associeras med de rättigheter man ofta upplåter/överlåter till musikförlagen. Och så ska det också vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snarare , Finns det behov av en fysisk skiva ?

Bolaget SKA sköta digital distrubution , en tror del av försäljningen och promotion kommer via den kanalen.

Om ni inte vill sköte den digitala biten själva.

Bör det inte vara vid digital försäljning , då detta inte är någon merkostnad utan mer en bonus.

Ja mkt sant, frågan om det ens finns ett behov av en faktisk skiva. Det viktiga är väl kanske spelningarna. Fast det finns ju inga löften om det heller.

Musiken finns redan på spotify, iTunes etc. Om dom kan göra mer av det så får dom gärna göra det helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja mkt sant, frågan om det ens finns ett behov av en faktisk skiva. Det viktiga är väl kanske spelningarna. Fast det finns ju inga löften om det heller.

Musiken finns redan på spotify, iTunes etc. Om dom kan göra mer av det så får dom gärna göra det helt enkelt.

på det lilla du presenterat verkar inte finnas nåt att förlora iaf

spelar in gör dom ändå vad jag förstått?

sen får man inte glömma att utanför (och innanför enl många) svenneland så är fortfarande skivan den viktigaste distributionskanalen för musik

och jag tror på en renessans när folk tröttnat på spotify å dyl - en riktig cd i näven är bättre än tio låtar i cyberspace

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter som om bolaget får en färdig skiva att sälja i utbyte mot - ingenting.

Om turnén är viktig för er, se till att ett antal speltilfällen (med angiven fee) blir inskrivet eller att skivan ska marknadsföras av ett etablerat utomstående pr-bolag, inget in-house tjosan. 😏

Om inte bolaget gör åtaganden i den storleksordningen tycker jag ni ska ha ett förskott, vilket är brukligt vid s k masterdealar. Ni har ju tagit alla kostnader.

Se också till att kontraktet tydligt anger vilka kostnader som bolaget får ta från er royalty, och att ni skriftligen ska godkänna större utgifter som tas från era pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i och med att bolaget inte betalat för någonting behöver dom inte jobba aktivt heller för den delen.

Som du säger dom har ju allt å vinna på att det skulle slå , men inte mycket att förlora om det inte gör det.

Hade bolaget gått in med säg 250 000 kr i marknadsförings-budget hade dom genast haft ett större egenintresse å se till att

skivsläppet blir lyckat och får den publicitet den behöver.

Säkert någon ifall du ger namnet på bolaget ? 😉

Haha ja jo, hade kanske varit bra, Jam Sync Music heter det.

Så man borde helt enkelt ställa vissa krav på vad som ska hända och vad som ska investeras. Ska ju tillägga att bolaget står för all tillverkning av skivan + artwork. Finns ett annat svenskt band på samma bolag som nu ska ut på turné och som finns i de flesta skivaffärer i Sverige så det verkar ju lovande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...