Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kan jag ha 48v phantom power aktivt hela tiden om jag bara använder typ mickar och mixerlampa i xlr mickingångarna.

Läste i manualen till mixer'n jag köpte att så länge det inte ska kopplas någon ytterligare mixer eller typ keyboard så går det bra.

Har 2 mickar av vilken den ena har on/off knapp. Den ena är utan. Kan jag använda båda?

Blir helt konfys när jag inte fattar 😱

Micken med on/off knapp passerar det väl ström igenom? "Electric sercuit" på engelska.

Hjälp! Vill inte pajja något.

Annons
Postat

Fantommatningen går bara ut på XLR-kontakterna, så det är inga problem alls att koppla in andra prylar som ska in på TRS. De kommer inte att få i sig någon spänning från fantommatningen.

Sedan ska du vara lite försiktig med att, som du säger, ha igång fantommatningen alltid - eftersom man inte bör göra några in- eller urkopplingar medan matningen är igång. Stäng alltså alltid av matningen om du ska koppla in eller koppla ur en mick.

Det är väldigt sällsynt med mickar som inte tål fantommatning, men det är som regel bara kondensatormickar som behöver ha matningen för att fungera. Dynamiska mickar (och därmed även de flesta bandmickar) behöver det inte (med få undantag), rörmickar behöver det inte eftersom de har en separat spänningsmatning som följer med micken (åter igen med ett fåtal undantag).

Vad är det för mickar du har? Det är lättare att säga något säkert om man vet det...

Postat
Fantommatningen går bara ut på XLR-kontakterna, så det är inga problem alls att koppla in andra prylar som ska in på TRS. De kommer inte att få i sig någon spänning från fantommatningen.

Sedan ska du vara lite försiktig med att, som du säger, ha igång fantommatningen alltid - eftersom man inte bör göra några in- eller urkopplingar medan matningen är igång. Stäng alltså alltid av matningen om du ska koppla in eller koppla ur en mick.

Det är väldigt sällsynt med mickar som inte tål fantommatning, men det är som regel bara kondensatormickar som behöver ha matningen för att fungera. Dynamiska mickar (och därmed även de flesta bandmickar) behöver det inte (med få undantag), rörmickar behöver det inte eftersom de har en separat spänningsmatning som följer med micken (åter igen med ett fåtal undantag).

Vad är det för mickar du har? Det är lättare att säga något säkert om man vet det...

Nu blev jag intresserad av en fråga.

Är det skadligt om man skickar ut fantommatning till en rörmick, när den även kör sig egna försörning?

Postat

Tack för ditt svar Claes.

Enda egentliga anledningen till att jag vill ha 48v inkopplad hela tiden är att jag har en mixerlampa som tydligen behöver matningen för att lysa.

Micken jag kommer använda är en AKG D 660S. Kommer i dagarna köpa in en Shure SM58 också.

De mickarna och mixerlampan är de enda jag kommer stoppa in i XLR mic-ingångarna.

Dessa bådà är väl kondensatormickar va?

Om jag kopplar in allt som ska kopplas in innan jag slår på mixer'n ska de väl inte vara några problem?

Annars är det väl bara att ha regeln att muta alla XLR vilket bara är 6st om jag skulle behöva koppla ur/in mickarn?

Postat
Micken jag kommer använda är en AKG D 660S. Kommer i dagarna köpa in en Shure SM58 också.

De mickarna och mixerlampan är de enda jag kommer stoppa in i XLR mic-ingångarna.

Nix, de är dynamiska.

Postat
Nu blev jag intresserad av en fråga.

Är det skadligt om man skickar ut fantommatning till en rörmick, när den även kör sig egna försörning?

Kort svar nej. Alla rörmickar som säljs idag är gjorda så att de inte påverkas av fantommatning.

Är micken äldre än 50 år eller så, kan man inte vara helt säker. Förr i tiden anslöt man ibland mickar med andra kontakter än XLR och på andra sätt än vad vi gör idag.

// Gunnar

Postat
Tack för ditt svar Claes.

Enda egentliga anledningen till att jag vill ha 48v inkopplad hela tiden är att jag har en mixerlampa som tydligen behöver matningen för att lysa.

Om jag kopplar in allt som ska kopplas in innan jag slår på mixer'n ska de väl inte vara några problem?

Annars är det väl bara att ha regeln att muta alla XLR vilket bara är 6st om jag skulle behöva koppla ur/in mickarn?

Som Gilbert sade så är de dynamiska och påverkas inte av fantommatningen. De funkar alltså lika bra om du har den igång eller inte.

Mute är inte samma sak som att stänga fantommatningen, utan när du ska koppla in/ur någon mick, så stänger du av fantommatningen tills du är klar med kopplingen. Det brukar finnas en separat switch för fantommatningen. Risken att förstöra micken vid in/urkoppling medan fantommatningen är igång är visserligen liten, men den finns - så det är onödigt att chansa.

Postat
Jäpp! Deaktivera innan du ska göra några in- eller urkopplingar och aktivera igen efter att in- eller urkopplingarna är gjorda. 😉

Kanoners Claes. Då får jag tacka så mkt för all hjälp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.