Jump to content
Annons

Kick och subbass mixning

JamesH (oregistrerad)

Recommended Posts

JamesH (oregistrerad)

Tjena!

Har stött på lite problem när jag ska mixa min kick tillsammans med min subbass som består av ett rent sine ljud. Har testat att sidechaina basen mot kicken och sedan skickat båda till en aux och lagt på en kompressor och testat allt från lite svagare kompression till hårdare, och även eqat för att försöka skapa mer plats åt de båda men jag får dem inte att jobba bra ihop och låta som en enhet.

Så är det någon som har några ideer så ös på bara. Kan aldrig bli tillräckligt mätt på kunskap gällande bas och kick samarbetet! 😄

Peace!

Dela på andra sajter

Annons

Det man kan göra är att spela staccato (korta toner) på basen och stänga av en massa ekoeffekter i basfrekvenserna eftersom det kan göra att ljudet låter mjöligt. Legato (långa noter) kan man spela i de partierna där bastrumman inte arbetar.

Dela på andra sajter

Om inte ljudvalen fungerar ihop så kanske det e dags och kolla ljudvalet ist för mixen. Alla bastrummor låter inte bra med alla basljud... välj ljud som trivs tillsammans.

Självklart måste även dom mixas men det är bra mycket lättare då.

Redigerat av yaleed
Dela på andra sajter

Ett annat tips är ju att leta upp en kick som är tunn i subbas-registret, men som ändå låter tung. Tänk på, kicken behöver inte låta tung ensam för att låta tung ihop med basen. Jag brukar prioritera vilket av kick och bas som ska innehålla djupbas. Det är svårt som fan att få det att funka om båda är djupa.

Ett annat alternativ är att lägga sine-subben som en layer under en annan bas (med lite mer harmoniskt spektrum) som ligger en oktav upp. Då kan du lägga subbasen på en lägre volym så att den inte tar lika mycket energi och då kan du i sin tur ha en tyngre kick med i spelet utan att det låter apa.

Redigerat av desvaenger
Dela på andra sajter

JamesH (oregistrerad)

Tack alla för svaren!

Ett annat tips är ju att leta upp en kick som är tunn i subbas-registret, men som ändå låter tung. Tänk på, kicken behöver inte låta tung ensam för att låta tung ihop med basen. Jag brukar prioritera vilket av kick och bas som ska innehålla djupbas. Det är svårt som fan att få det att funka om båda är djupa.

Ett annat alternativ är att lägga sine-subben som en layer under en annan bas (med lite mer harmoniskt spektrum) som ligger en oktav upp. Då kan du lägga subbasen på en lägre volym så att den inte tar lika mycket energi och då kan du i sin tur ha en tyngre kick med i spelet utan att det låter apa.

Att lägga lite sub som layer låter intressant, sjukt att man aldrig tänkt på det!

Men det är nog kicken som strular för den jag använder är ganska djup. Så jag ska leta upp en annan kick och exprimentera lite. Runt vilken frekvens tror du kicken bör ligga på för att inte strula till det allt för mycket för suben? Runt 80-90, och sen basen längst ner kanske?

Dela på andra sajter

Att lägga lite sub som layer låter intressant, sjukt att man aldrig tänkt på det!

Ja det är ett bra knep. När du gjort det kan du sidechaina endast sub-layern så märks inte duckingen så tydligt på basen då topplayern ligger kvar och maskerar.

Men det är nog kicken som strular för den jag använder är ganska djup. Så jag ska leta upp en annan kick och exprimentera lite. Runt vilken frekvens tror du kicken bör ligga på för att inte strula till det allt för mycket för suben? Runt 80-90, och sen basen längst ner kanske?

Nånstans där ja. Se även till att kicken är relativt kort men punchig, så att den inte ringer länge och grötar med suben. Annars kan du ju testa att bara kopiera och sen skära bort bottnen på din befintliga kick med ett filter. Så triggar du den djupa kicken som vanligt och byter sen ut den till den filtrerade på dom ställena där det skär sig.

EDIT: Ändrade/lade till lite.

Redigerat av desvaenger
Dela på andra sajter

JamesH (oregistrerad)
Ja det är ett bra knep. När du gjort det kan du sidechaina endast sub-layern så märks inte duckingen så tydligt på basen då topplayern ligger kvar och maskerar.

Nånstans där ja. Se även till att kicken är relativt kort men punchig, så att den inte ringer länge och grötar med suben. Annars kan du ju testa att bara kopiera och sen skära bort bottnen på din befintliga kick med ett filter. Så triggar du den djupa kicken som vanligt och byter sen ut den till den filtrerade på dom ställena där det skär sig.

EDIT: Ändrade/lade till lite.

Har suttit och pillat en stund nu, och drog ett HP på kicken och satte det på 75 Hz och tog bort lite av kickens svans då den var överdrivet lång. Basen la jag ett HP på 30 Hz och lite sidechain compression. Skickade till en aux genom en kompressor. Och fy fan vad bra det lät! Precis det jag sökt efter!

Fick en liten aha-upplevelse nästan. Att man kunde få sådan fet botten av att skära så mycket låga frekvenser från kicken och låta suben göra jobbet där nere trodde jag aldrig. Och därför aldrig testat det. Tur att man hade fel eftersom så här fläskig och samtidigt tydlig botten har jag aldrig lyckats åstadkomma.

Bugar och bockar för hjälpen, det här gjorde verkligen min dag!

Dela på andra sajter

Har suttit och pillat en stund nu, och drog ett HP på kicken och satte det på 75 Hz och tog bort lite av kickens svans då den var överdrivet lång. Basen la jag ett HP på 30 Hz och lite sidechain compression. Skickade till en aux genom en kompressor. Och fy fan vad bra det lät! Precis det jag sökt efter!

Fick en liten aha-upplevelse nästan. Att man kunde få sådan fet botten av att skära så mycket låga frekvenser från kicken och låta suben göra jobbet där nere trodde jag aldrig. Och därför aldrig testat det. Tur att man hade fel eftersom så här fläskig och samtidigt tydlig botten har jag aldrig lyckats åstadkomma.

Bugar och bockar för hjälpen, det här gjorde verkligen min dag!

Kul att det löste sig. 😮

Ja det är viktigt att köra högpass på alla instrument och ljud, frågan är alltid bara: vid vilken frekvens. För övrigt är det också viktigt att skära med LP i diskanten då det finns samma tendens där, att det samlar på sig och blir väldigt skrikigt (låter "digitalt"). Pads, leadar och alla möjliga instrument kan tjäna mkt på att få sig ett LP. Hihat-tracket mår bra av ett 12 dB/oct lp från kanske 15-19 kHz, det blir som silke för öronen. När du sedan komprimerar mastern i slutfasen kommer diskanten tillbaka, och är det ändå inte tillräckligt räcker ett litet lyft med en high shelf så sitter det perfekt.

Så, kontenta: Skär bort all diskant och bas du inte har nytta av.

Får man fråga vad det är för musik du håller på med?

Redigerat av desvaenger
Dela på andra sajter

JamesH (oregistrerad)
Kul att det löste sig. 😉

Ja det är viktigt att köra högpass på alla instrument och ljud, frågan är alltid bara: vid vilken frekvens. För övrigt är det också viktigt att skära med LP i diskanten då det finns samma tendens där, att det samlar på sig och blir väldigt skrikigt (låter "digitalt"). Pads, leadar och alla möjliga instrument kan tjäna mkt på att få sig ett LP. Hihat-tracket mår bra av ett 12 dB/oct lp från kanske 15-19 kHz, det blir som silke för öronen. När du sedan komprimerar mastern i slutfasen kommer diskanten tillbaka, och är det ändå inte tillräckligt räcker ett litet lyft med en high shelf så sitter det perfekt.

Så, kontenta: Skär bort all diskant och bas du inte har nytta av.

Får man fråga vad det är för musik du håller på med?

Jag håller på med house/techno, lite beroende på vad jag är på för humör. Just nu är jag hookad på djupa basgångar och mycket percussion! 😱 Har bara proddat i ca. ett halv år och har i princip låst i mig i studion sedan dess. Kunde ingenting för 6 månader sen, så det har varit mycket att lära sig, och mycket mer finns det att lära sig men jag tycker att jag är en god bit på vägen ialla fall. Bara jobba vidare!

Målet är att skapa kvalitets clubmusik och eftersom jag är DJ i grund och botten så hoppas jag ju så klart på mer spelningar. Finns så mycket skit produktioner inom genren idag och jag vill inte vara en av dom så jag kommer inte vara nöjd förens varje produktion låter professionellt, sen får det ta den tid det tar!

Det var lite om mig det! 😄

Tack igen för svaren!

Dela på andra sajter

Jag håller på med house/techno, lite beroende på vad jag är på för humör. Just nu är jag hookad på djupa basgångar och mycket percussion! 🙂 Har bara proddat i ca. ett halv år och har i princip låst i mig i studion sedan dess. Kunde ingenting för 6 månader sen, så det har varit mycket att lära sig, och mycket mer finns det att lära sig men jag tycker att jag är en god bit på vägen ialla fall. Bara jobba vidare!

Målet är att skapa kvalitets clubmusik och eftersom jag är DJ i grund och botten så hoppas jag ju så klart på mer spelningar. Finns så mycket skit produktioner inom genren idag och jag vill inte vara en av dom så jag kommer inte vara nöjd förens varje produktion låter professionellt, sen får det ta den tid det tar!

Det var lite om mig det! 🙂

Tack igen för svaren!

Okej. Det låter ju bra. Du verkar ha rätt tänk iaf när det gäller mixningen vilket inte är självklart för alla. Men en sak är säker, man blir aldrig nöjd med sina mixar. I slutändan handlar det bara om att få fram iden bakom mixen, inte att allt låter kliniskt perfekt. Jag blir förvånad ibland när jag lyssna på gammalt material från när jag hade hållt på ett år ungefär och tycker att det låter riktigt ok. Visst, någon frekvens här och där som krockar och lite nivåer/kompression som inte är 100 men känslan och helheten finns där. Idag tycker jag mest att jag fastnar i detaljerna och aldrig får ur mig inspirationen på samma sätt vilket är trist. Känns nästan som att det är dags för en lite längre paus från den elektroniska musiken och kanske mixningen också. Kommer nog koncentrera mig mer på elgura ett tag för att rena själen. 🙂

Håller annars på med alla typer av elektroniskt. Allt från djup progressiv till dance till psy till semi-elektronisk till you name it..

Det är som "dom" säger när det gäller mixning. Man ska lära sig precis allt in i minsta detalj för att sedan glömma bort hela rasket och fokusera på musiken istället!

Dela på andra sajter

JamesH (oregistrerad)
Okej. Det låter ju bra. Du verkar ha rätt tänk iaf när det gäller mixningen vilket inte är självklart för alla. Men en sak är säker, man blir aldrig nöjd med sina mixar. I slutändan handlar det bara om att få fram iden bakom mixen, inte att allt låter kliniskt perfekt. Jag blir förvånad ibland när jag lyssna på gammalt material från när jag hade hållt på ett år ungefär och tycker att det låter riktigt ok. Visst, någon frekvens här och där som krockar och lite nivåer/kompression som inte är 100 men känslan och helheten finns där. Idag tycker jag mest att jag fastnar i detaljerna och aldrig får ur mig inspirationen på samma sätt vilket är trist. Känns nästan som att det är dags för en lite längre paus från den elektroniska musiken och kanske mixningen också. Kommer nog koncentrera mig mer på elgura ett tag för att rena själen. 😄

Håller annars på med alla typer av elektroniskt. Allt från djup progressiv till dance till psy till semi-elektronisk till you name it..

Det är som "dom" säger när det gäller mixning. Man ska lära sig precis allt in i minsta detalj för att sedan glömma bort hela rasket och fokusera på musiken istället!

Okej, cool! När inspirationen tryter för mig så blir det att bara spela piano. Oftast dyker det upp en skön medlodi slinga som jag då brukar börja jobba med. 🙂

Kolla din inbox, har skickat ett medelande till dig! Peace

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.