Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Äntligen släpper Voxengo SPAN för Mac.

Som jag väntat, värkt och längtat. Det är knappast så att jag vågar tro att den här dagen är här!

Klart bästa spektrumanalysatorn i pluggformat. Gratis dessutom!

screenshot-v1.jpg

Ladda ned och använd! 😄

Annons
Postat

joachime: (och andra naturligtvis)

Bara en ren intressefråga, i vilka sammanhang brukar du/ni använda en spektrumanalysator?

Alla gamla rävar säger ju alltid att man aldrig ska titta på sådana för de säger ingenting ändå... bla bla bla

Jag tycker det verkar vara ett ypperligt verktyg, men skulle vilja veta lite vad folk här använder det till... alltså när ni plockar fram en analysator och kollar?

Postat

Bara en ren intressefråga, i vilka sammanhang brukar du/ni använda en spektrumanalysator?

Alla gamla rävar säger ju alltid att man aldrig ska titta på sådana för de säger ingenting ändå... bla bla bla

Jag tycker det verkar vara ett ypperligt verktyg, men skulle vilja veta lite vad folk här använder det till... alltså när ni plockar fram en analysator och kollar?

Pinpointa SSSS-frekvenser, resonerande toner (oproportionerligt höga) på gitarr, bas, piano och annat, få det svart på vitt ifall det finns någon subbasinformation som ligger och grötar. Jag brukar även kolla var fundamentet på kicken ligger och väga in det i EQ:andet av basen. Ja det finns många många områden där den har hjälpt. För många för att räkna upp.

Jag har även använt den väldigt mycket när jag mätt upp mitt lyssningsrum och annat.

Postat

För mig är SPAN av ovärderlig hjälp när jag slutmixar (dvs, det som joachime och Demonproducenten annars kallar mastring) — jag mixar nämligen med en ganska så okonventionellt större del "med ögonen".

Och just "Multi-channel analysis" som den senaste versionen smyckats med är jävla efterlängtad. (Jag förmodar/hoppas att det är samma princip som i Alekseys GlissEQ). 😮

Postat

Jag tror att det finns många olika användningsområden för spektrumanalysatorer. Personligen uppskattar jag pluggar som VoxengoGlissEQ och Logics Channel EQ där det finns en spektrumanalysator i eq-fönstret. Det gör det lätt att se var man eventuellt behöver skära med ett högpassfilter, till exempel.

Sedan plockar jag gärna fram analysverktyg när jag mastrar. Nivåmätare som visar RMS och peak (gärna i K12), goniometer och spektrumanalysator är de viktigaste.

Postat
Nivåmätare som visar RMS och peak (gärna i K12), goniometer och spektrumanalysator är de viktigaste.

måste vart en gammal version jag testade för ett bra tag sen - kan inte minnas K-skalan då

kanon att den är med nu

vill också minnas att jag tyckte spektrumgrafen visade skumt jämfört med en annan mätare jag använder.. men det kan varit nån annan jag tänker på

Postat

framförallt vid mastring för att hitta brytpunkter å områden som behöver åtgärdas

Postat
Nope...

saddevil.gif

Visst vet du om att du pratar med dig själv!? 😱

Du verkar lite lätt exalterad!

Postat
Visst vet du om att du pratar med dig själv!? 😉

Jo, jag vet... Jag "förmodade/hoppades" inledningsvis att den nya versionen av SPAN hade en viss funktion, men när jag testade den så kunde jag konstatera att så inte var fallet. Därav min kommentar på "egen" kommentar.

Postat
Jo, jag vet... Jag "förmodade/hoppades" inledningsvis att den nya versionen av SPAN hade en viss funktion, men när jag testade den så kunde jag konstatera att så inte var fallet. Därav min kommentar på "egen" kommentar.

Skönt, med entusiasm...ville bara peta lite i midjan sådär småbögigt, hehe!

Rock on! 😉

Postat

Yay!

Tackar och bockar för tipset, joachime!

Nu måste man ju testa loss här alltså.

aRocker: "småböigt"? 🙂 :)

/CHAE

Postat

Ja, det är inte lika lätt som i GlissEQ. Men det går att visa två kurvor med hjälp av funktionen "overlay".

Det man måste göra är att skapa en buss/grupp/aux eller liknande med minst fyra kanaler (till skillnad från en vanlig stereobuss som har två kanaler). Sedan skickar du material och referensmaterial till varsitt kanalpar på bussen.

Vill man jämföra monomaterial är det enklare. Då skapar man en stereobuss och skickar den ena ljdukälla till vänster och den andra till höger. Låt grupp 1 i pluggen visa vänster och grupp 2 höger signal.

På Voxengos userforum fick Aleksey frågan varför han inte implementerat samma overlay-funktion som i GlissEQ, dvs att man kan visa spektrumanalyser från andra aktiva GlissEQ-pluggar i samma projekt. Han svarade typ att han inte var beredd att släppa den gratis. Kan förstå det. Det finns ännu ingen motsvarande funktion från andra tillverkare.

Kan dessutom rekommendera GlissEQ för den som gillar spektrumanalys. Bra mångsidig EQ med många intressanta funktioner. Bland annat den smidiga overlay-funktionen. Finns för både PC och Mac.

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Kan det vara en bra idé att gruppera lämpliga/valda spår av mixen och köra analysatorn på var och en och även ha en på mastern så man ser vad som händer med hela mixen när man meckar med/rättar till spåren som ligger under grupperna?

Postat
Kan det vara en bra idé att gruppera lämpliga/valda spår av mixen och köra analysatorn på var och en och även ha en på mastern så man ser vad som händer med hela mixen när man meckar med/rättar till spåren som ligger under grupperna?

Precis så gör jag. Har i min default template en SPAN på kick, virvel, synth-bus och lägger sen en på basspåret i efterhand också. Var och en är inställd att visa det registret som är viktigt för det specifika spåret och med anpassad upplösning.

Jag gillar att ta fram SPAN för kick och bas och ha dom jämsides när jag letar fram den perfekta avvägningen i filtrering/EQ av dessa två. Då ser jag precis vad som händer samtidigt som jag lyssnar.

Postat
Yay!

Tackar och bockar för tipset, joachime!

Nu måste man ju testa loss här alltså.

aRocker: "småböigt"? 😉😮

/CHAE

Skrev jag "småböigt"...tror inte det!?

och sedan var det aROCKER...jag är jävligt noga med det, hehehe, också lite småbögigt! 😛

Postat (redigerat)

aROCKER: Bra save där 😉

Redigerat av CHAE
Postat
aROCKER: Bra save där 😉

Save!? Nu är jag inte med, vilken SAVE!?

Postat
Ja, det är inte lika lätt som i GlissEQ. Men det går att visa två kurvor med hjälp av funktionen "overlay".

Det man måste göra är att skapa en buss/grupp/aux eller liknande med minst fyra kanaler (till skillnad från en vanlig stereobuss som har två kanaler). Sedan skickar du material och referensmaterial till varsitt kanalpar på bussen.

Vill man jämföra monomaterial är det enklare. Då skapar man en stereobuss och skickar den ena ljdukälla till vänster och den andra till höger. Låt grupp 1 i pluggen visa vänster och grupp 2 höger signal.

På Voxengos userforum fick Aleksey frågan varför han inte implementerat samma overlay-funktion som i GlissEQ, dvs att man kan visa spektrumanalyser från andra aktiva GlissEQ-pluggar i samma projekt. Han svarade typ att han inte var beredd att släppa den gratis. Kan förstå det. Det finns ännu ingen motsvarande funktion från andra tillverkare.

Jag är lite osäker på vad du menar med 4-kanalsbussarna, men jag ska testa. I övrigt är det preseten "Dual Mono" som fungerar bra för ändamålet (monomaterial). Dessutom kan man ju då ha olika parameterinställningar för varje fönster (left/right) — t.ex. i "left" kan man ha normal visning, och i "right" samma inställningar som "left" men med "smoothing" aktiverat.

Jo, jag läste på Voxengo-forumet (och följt utvecklingen lite på KVR) angående "Gliss"-funktionen och jag köper givetvis Alekseys argument rätt av — däremot vet jag inte om jag vill köpa pluggen (än) 😉

(Förresten, den användare, sign. Dandruff, som ställde frågan på Voxengo-forumet är även oerhört flitig på REAPER-forumet; han har en förmåga att upptäcka alla tänkbara skavanker/buggar innan någon annan gör det, och han har varit en ovärderlig resurs för utvecklarna.)

Postat

Joachime - nästa gång vi ses så tänker jag utmana dig till att mixa en låt enbart med ögonen! en SPAN på varje kanal, inklusive mastern och dödstyst tills det ser bra ut. 😉

Postat
Joachime - nästa gång vi ses så tänker jag utmana dig till att mixa en låt enbart med ögonen! en SPAN på varje kanal, inklusive mastern och dödstyst tills det ser bra ut. 😉

Skulle inte det gå, menar du?

Postat

Det där låter väl lite kul 🙂 ... Vi kan väl köra det som festival eller nåt. Skicka runt 8 döpta spår som man inte får lyssna på (trummor, dragbasun, panflöjt, kazzzoo ...) men i blindo lägga på valfria effekter och mastra?

Ungefär som den där teckningsövningen; man får inte lyfta pennan, och inte titta på pappret medans man porträttritarav vännen mittemot. Resultatet är klart på 30 sekunder och blir förvånansvärt ofta skitbra.

Postat
Skulle inte det gå, menar du?

Menar inget. Tänkte att det skulle vara roligt, lite omväxling. Ungefär som att ha sex på en minigolfbana mitt i natten istället för DGV i sovrummet.

Men hej på dig Valle!

Postat
Menar inget. Tänkte att det skulle vara roligt, lite omväxling. Ungefär som att ha sex på en minigolfbana mitt i natten istället för DGV i sovrummet.

Men hej på dig Valle!

Mmm... minigolf...

drooling_homer-712749_gif.png

Postat

Men hej på dig Valle!

Hej, Trippel-lax! Hur många gånger har du haft sex på en minigolfbana mitt i natten?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.