Broghard Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 Hejsan på er. vad skall man köra i dagens läge Intel core i5 eller i7 till winows 7 å cubase? MvH Jesper Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 i7. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Strummindude Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 Hejsan på er.vad skall man köra i dagens läge Intel core i5 eller i7 till winows 7 å cubase? Det är ju inte främst Windows 7 eller Cubase som sådant som avgör vilken propp som vore bäst, utan annat som hur tungt du lastar systemet, vad du har för ljudkort, etc. Skillnaden mellan i5 och i7 är inte galet stort. Vad jag förstått är det väl samma propp fast i5 har ingen HT. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 10 mars 2010 Trådstartare Dela Postat 10 mars 2010 Jo det är sant men är det värt att skaffa i7 över i5? det är nästan 1000_kr skillnad bara på det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soulistic Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 Solklart i7! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Strummindude Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 Jo det är sant men är det värt att skaffa i7 över i5?det är nästan 1000_kr skillnad bara på det. Värt? Det måste ju du själv avgöra. Det rör sig i runda slängar om en prestandahöjning på mellan 10-20 %. Är det värt en lusentapp för dig? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
XBERRC Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 (redigerat) bump Redigerat 19 oktober 2021 av XBERRC bump Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sadomachine (oregistrerad) Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 Är nog inte så många som har testat båda i hemstudion heller såklart, jag kör I7 och är skitnöjd med prestandan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BurninSven (oregistrerad) Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 Folk kör ju osx med i7or oxå så borde ju vara nån skillnad tycker man, jag menar varför man väljer i7 framför i5. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soulistic Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 Jo det är sant men är det värt att skaffa i7 över i5?det är nästan 1000_kr skillnad bara på det. Ta i7:an som är snäppet snabbare. Jag tror inte du skadas utav 1k, se det som en god investering till musik produktionen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 10 mars 2010 Trådstartare Dela Postat 10 mars 2010 skall man ta i7 860 LGA 1156 eller LGA 1366 i7 920 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pekka Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 Ursäkta at jag hoppar in så här i denna tråd...Är själv oxå i dessa tankar på att köpa en i7 rigg...har snacka lite i andra forum oxå o fick svar från en amerikansk snubbe (som tydligen jobbar här www.studiocat.com) till min fråga vad som var skillnad mellan i7 860 och i7 920. The 920 is ~15% faster than the 860. Both are plenty fast to allow working at low-latency (provided the rest of the machine is up to the task). The 920 has "much higher memory bandwidth" (due to using triple-channel RAM - compared to the 860 using dual-channel RAM). If you work with samples streaming from RAM, the 920 is a huge benefit. socket 1156:i5 750=dualchannel,i7 860=dual channel socket 1136:i7 920=triple channel http://www.adkproaudio.com/benchmarks.cfm testet som är näst högst upp, där ser du skillnaden mellan i5 750 och i7 920 i hur många pluggar den klarar av att använda i olika latencies utan att börja krångla.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Strummindude Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 (redigerat) skall man ta i7 860 LGA 1156 eller LGA 1366 i7 920 920? Nu pratar du inte tusen spänn i skillnad längre. Edit: sorry, såg att priserna droppat med 50 % sen november... Gå du för en 920. Men räkna med att M-kort och minnen även blir dyrare eftersom du kommer att vilja köra minnet i trippelkanaler för att utnyttja skillnaden mot en 860. Redigerat 10 mars 2010 av Strummindude Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fulis Postat 14 mars 2010 Dela Postat 14 mars 2010 Blev rekommenderad i5 750 när jag kikade lite på ny burk. Hade själv valt i7 860 men blev avrådd pga att 750 var mer prisvärt. Tydligen så har i7 nån hyperthreadingtechnologi som man lägger pengar på. På min dualcore har jag stängt av alla de funktionerna då de ger störningar så då känns det dumt att betala för dem om man inte använder dem. De sa även att många klockar upp dem i 4ghz utan problem med luftkylning så klocka den till 3ghz borde ju vara helt riskfritt om du har rätt moderkort. Satte mig inte in mer i situationen då jag fick igång min gamla burk men det var det jag blev rekommenderad när jag ställde samma fråga i ett dattaforum=) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 mars 2010 Dela Postat 14 mars 2010 Blev rekommenderad i5 750 när jag kikade lite på ny burk. Hade själv valt i7 860 men blev avrådd pga att 750 var mer prisvärt. Tydligen så har i7 nån hyperthreadingtechnologi som man lägger pengar på. På min dualcore har jag stängt av alla de funktionerna då de ger störningar så då känns det dumt att betala för dem om man inte använder dem. http://www.adkproaudio.com/benchmarks.cfm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dj_Aladdin Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 köpte själv nyligen en i5 750 2,66 GHz som dessutom har väldigt bra klockförutsättningar... Jag funderar på att köpa just denna propp till mitt uppgraderingsprojekt hemma med 6 eller 8GB minne till samt Cubase 5 på XP 64-bit. Är du nöjd med processorn? Skulle du rekommendera denna till en studiodator? Tack! 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Strummindude Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 Blev rekommenderad i5 750 när jag kikade lite på ny burk. Hade själv valt i7 860 men blev avrådd pga att 750 var mer prisvärt. Tydligen så har i7 nån hyperthreadingtechnologi som man lägger pengar på. På min dualcore har jag stängt av alla de funktionerna då de ger störningar så då känns det dumt att betala för dem om man inte använder dem. Mitt datorbygge med i7 860 funkar bäst med HT avstängt. Jag kör Cubase 5 på Windows 7, bägge 64-bitar. Men enligt förhandsinformationen så skall just multicoreoptimering vara en av huvudingredienserna i den uppdatering av Cubase (5.5) som lär komma vilken vecka som helst, och det kan möjligen ställa HT i en annan dager. Jag kommer åtminstone att testa att aktivera det då. En sak man absolut skall avaktivera, och det gäller i5 såväl som i7-serien, är alla energibesparingsknep som exempelvis möjligheten för processorn att ändra C-state. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 En parameter som kan vara av intresse är att minneskonfigurationen är olika. För i5 kör man dubbla minneskretsar, i7 tredubbla. Det innebär att i7 vanligen börjar på 6G med nästa steg 12G. i5 börjar väl på 4G och nästa steg är 8G. (och ja, förenklat). Hyperthreading (HT) är enligt min mening ganska ointressant för ljudapplikationer. Det kan bli struligare medan man kanske kan tjäna sådär 10%. // Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Strummindude Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 En parameter som kan vara av intresse är att minneskonfigurationen är olika. För i5 kör man dubbla minneskretsar, i7 tredubbla. Nästan rätt - i7 860 är dual channel DDR3, men i7 920 är triple channel DDR3. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BurninSven (oregistrerad) Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 Nån som vet om macarna kör tripple channel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 Nästan rätt - i7 860 är dual channel DDR3, men i7 920 är triple channel DDR3. Tack. Man lär sig nåt nytt varje dag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.