Jump to content
Annons

Masteringseffekten sabbar mina låga partier


Vallin

Recommended Posts

Hejsan!

Detta är en generell fråga, men eftersom jag använder Cubase skriver jag här (har samma problem i Reason 4).

Jag har lagt en kedja av effekter på masterkanalen i Cubase och det låter bra under låtens gång. I starten av låten har jag ett svep som ökar i volym, och där blir det knas. Effekterna trycker ihop ljudet fram till en punkt där det "bryter igenom" och det blir inte alls den mjuka öppning jag vill ha. Det låter skit rent ut sagt.

Hur får jag mina effekter att låta bli vissa områden i låten, eller i alla fall behandla dem mildare? Vad är det jag måste göra rent generellt? Ska jag automatisera kompressorparametrar t.ex så att de jobbar olika "hårt" på ljudet?

...eller finns det andra vedertagna sätt?

Edit: Har medvetet undvikit att skriva med vilka effekter som är inblandade eftersom det är en generell fråga, men i kedjan kan det ligga kompressorer, exciters, limiters, stereobreddare, eq's etc

Redigerat av Vallin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns nog inget rätt svar.

Jag skulle göra det så här.

Börja om genom att ta bort alla effekterna på master-kanalen under mixning.

Dra upp volymen på högtalarna ett antal snäpp så att jag mixar med låg nivå i mixern, kanske -15 dB i RMS och långt från nollan i max.

Använd alla trix jag har för att mixa så att det låter riktigt bra i mixen, utan effekter på masterna. Automatisering av effekter är ett sätt.

När det är klart, bounca ut mixen, läs in den och lägg på mastringseffekterna. De skall bara användas för att "polera" ljudet, inte för att få mixen att låta bra för det måste du få till innan mastring.

Det lata sättet att rädda just den här mixen är att bounca två gånger, en gång med andra halvan av låten som låter bra. Bounca andra gången med mindre effekter så att intro låter bra. Läs in bägge bouncarna i en mix och klipp (med en snygg liten fade) från intro till resten av låten.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent allmänt så bör man vara försiktig med att lägga på en massa effekter på

mastern. Lägg dom på resp track istället. Ett tips är att du skapar en till master

med ett grouptrack. Då kan du exprementera mera vilt med effekter på två ställen.

Men åter igen ligg lågt med effekter på mastern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundtipset är ju att ta bort allt på mastern och göra mixen så fet som möjligt. När allt sitter som en smäck, även intoningarna, exporterar du och jobbar med slutbehandlingen. Är det bra från början behöver du inte maxa ut kompressorer och limiter och då bör intoningarna funka.

Om mixen då fortfarande måste "räddas" med överkompression osv som påverkar de svagare partierna osnyggt får du helt enkelt lyfta ut dem från masterkanalen, dvs lägg en kopia på mixen parallellt i cubase och tona / klippa mellan torr och blöt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar för alla svar. Jag ska prova att separera spåren och behandla dem olika på respektive tracks, dvs mitt fina introsvep ligger bredvid och påverkas ej av effekterna.

Anledningen till att jag hade lagt effekter på Masterkanalen var att jag exporterade en hel låt ur Reason som en enda stereofil. Jag ville sen "polera" den i Cubase. I detta steg vill jag bl.a. maxa volymen, och det var så jag hamnade i mitt dilemma. Jag får exportera de olika spåren separat istället.

Återigen, tack till alla som svarat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar för alla svar. Jag ska prova att separera spåren och behandla dem olika på respektive tracks, dvs mitt fina introsvep ligger bredvid och påverkas ej av effekterna.

Anledningen till att jag hade lagt effekter på Masterkanalen var att jag exporterade en hel låt ur Reason som en enda stereofil. Jag ville sen "polera" den i Cubase. I detta steg vill jag bl.a. maxa volymen, och det var så jag hamnade i mitt dilemma. Jag får exportera de olika spåren separat istället.

Återigen, tack till alla som svarat!

Det är med andra ord en ren mastring du gör, på en helt färdig, bouncad mix?

Isåfall kan du helt enkelt göra ett klipp på passande ställe (i någon transient) och lägga introt på ett eget spår. De effekter som inte låter bra på introt (gissningsvis dynamikverktyg?) lägger du direkt på den andra kanalen, medans de effekter som bör vara samma på hela låten (eq osv) hamnar på mastern. Du anpassar naturligtvis nivån på introt så att övergången låter naturlig. Se upp för latency och annat som gör att klippet kan höras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter som att ditt problem ligger i att du har mixat utan effekter på masterregeln och lagt på dem i efterhand. Ljudbilden förändras när man lägger på dynamiska effekter på masterregeln så om du inte anpassar mixen efter det så kommer du få problem liknande det som du beskrev. Jag brukar ha en limiter på masterregeln som trycker up ljudet ca 5 dB och hela tiden AB testa så att mixen låter bra med limitern på och så att ljudet inte överstiger 0 när den är av. När man stänger av limitern så kan man höra att vissa ljud t.ex. virveln och sången är lite för starka men det är för att de ska ligga i en bra volym efter mastringen.

Om man bestämt vill mixa helt utan effekter så får man lära sig att ta hänsyn till det där. Annars kommer man troligtvis få gå in i mixen och höja vissa saker och sedan gå tillbaka till mastringen för att höra att det inte var helt rätt den gången heller så man får gå tillbaka till mixen och göra lite ändringar och gå tillbaka till mastringen....................

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är med andra ord en ren mastring du gör, på en helt färdig, bouncad mix?

Jepp, den beskrivningen stämmer. Jag har en massa processorer och effekter i Reason. Tanken var att polera resultatet, t.ex att få upp ljudvolymen i Cubase.

Ska prova att klippa lite i ljudfilerna igen. Jag provade det igår när jag satt med problemet, och jag fick ett tydligt klick där filen var klippt - trots att jag klippte mha "zero crossings"-verktyget. Funderar nu på om jag ska göra en kopia av introt och sen åka med volymregeln på det processade spåret då introt spelar. Kanske slipper klicket och problemet med ihoptryckningen av introt då. Jag ska prova.

Tack, dina kommentarer väckte ideer!

Jag tycker det låter som att ditt problem ligger i att du har mixat utan effekter på masterregeln och lagt på dem i efterhand.

Ja, det stämmer det också. Jag har processat och effektlagt alla kanaler separat samt mixat i Reason. Min låtskaparprocess (helt oskolad som jag är) är att skriva, spela in och mixa allt direkt. Det flyter ihop för mig och är inte distinkta faser. Till slut är jag bara klar. Det är då jag vill ta hela resultatet och "fixa till" det, gärna på en stereodump in i Cubase. Det är väl därför jag hamnar i dessa situationer. Tack för ditt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Grundtipset är ju att ta bort allt på mastern och göra mixen så fet som möjligt. När allt sitter som en smäck, även intoningarna, exporterar du och jobbar med slutbehandlingen. Är det bra från början behöver du inte maxa ut kompressorer och limiter och då bör intoningarna funka.

Om mixen då fortfarande måste "räddas" med överkompression osv som påverkar de svagare partierna osnyggt får du helt enkelt lyfta ut dem från masterkanalen, dvs lägg en kopia på mixen parallellt i cubase och tona / klippa mellan torr och blöt.

Maxa ut kompressorer och limiter.... Här pratar vi professionella termer för ett fulländat resultat. 😉

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter som att ditt problem ligger i att du har mixat utan effekter på masterregeln och lagt på dem i efterhand.

äntligen efter alla år får man lära sig hur man ska göra

tack så mycket 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...