Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag har ett EMU 1212m till ljudkort och har hela tiden kört med min gitarrförstärkare (Roland Microcube) som förstärkare in i ljudkortet.

Innan har jag inte behövt mer än det men jag köpte en mick nyligen och jag behöver phantom power 🙂

Så då hade jag tänkt mig att jag skulle köpa en preamp som förstärker ljudet! Jag vill inte lägga ut så jätte mycket pengar på den, men är det någon preamp som ni skulle rekommendera?

tackar 😉

Annons
Postat

Hur mycket får det kosta då? Det finns ju tusentals olika i hundra olika prisklasser. Köp en beg, så får du ca dubbla kvaliten för det du kan betala.

Postat
Hur mycket får det kosta då? Det finns ju tusentals olika i hundra olika prisklasser. Köp en beg, så får du ca dubbla kvaliten för det du kan betala.

hmm.. jag hade tänkt mig något under 1000 lappen..

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Det kanske är smartare att byta ljudkort i stället?

Är det? Varför?

Du som har noll koll på datorer och som knappt vet hur ett ljudkort ser ut... hur kan du rekommendera någon att byta ljudkort i en preampfråga?

Redigerat av Analogfreak
Postat

jo jag har funderat på det också.. men det här kortet är riktigt bra och har många bra inbyggda funktioner och låg latency plus att jag trivs väldigt bra med kortet

Postat

Om han skaffar en micpreamp och pluggar in där så adderas väl bruset från bägge preamparna? Bättre att ha en skaplig än två av lite billigare modell. Tänkte jag. Andra kanske tänker smartare.

Postat
jo jag har funderat på det också.. men det här kortet är riktigt bra och har många bra inbyggda funktioner och låg latency plus att jag trivs väldigt bra med kortet

När du har ett ljudkort som fungerar så får du mest valuta för pengarna om du lägger pengarna på en extern preamp.

Vad är din budget?

Postat
Om han skaffar en micpreamp och pluggar in där så adderas väl bruset från bägge preamparna? Bättre att ha en skaplig än två av lite billigare modell. Tänkte jag. Andra kanske tänker smartare.

Bägge preamparna?

Postat
När du har ett ljudkort som fungerar så får du mest valuta för pengarna om du lägger pengarna på en extern preamp.

Vad är din budget?

jo det är så jag tänker också 🙂

alltså, det beror på lite.. som jag skrev tidigare så vill jag helst ha det runt 1000 kronor

Postat
Är det? Varför?

Du som har noll koll på datorer och som knappt vet hur ett ljudkort ser ut... hur kan du rekommendera någon att byta ljudkort i en preampfråga?

Haha. Ingen annan svarade så jag tänkte att om jag gör det lägger sig snart fler i och berättar hur han ska göra. Föreslå en bra preamp för 1000 kr då. Och förklara varför inte bruset skulle öka då.

Postat

Med så begränsad budget blir det bara skit du får.

Det kommer att låta i alla fall.... Men du kommer inte kunna göra så mycket kul med signalen du får.

Postat
Haha. Ingen annan svarade så jag tänkte att om jag gör det lägger sig snart fler i och berättar hur han ska göra. Föreslå en bra preamp för 1000 kr då. Och förklara varför inte bruset skulle öka då.

Hans ljudkort har ingen preamp. Köper han en preamp så tar man signalen från preampens line out till line in på ljudkortet.

Postat
Med så begränsad budget blir det bara skit du får.

Det kommer att låta i alla fall.... Men du kommer inte kunna göra så mycket kul med signalen du får.

Det var ju det jag menade. med en så billig preamp dras ljudkortets prestanda ned. Men så var det inte skrev du nyss, och sånt fattar inte jag skrev du. Finns det ingen burk som enbart är en fantommatning?

Postat
Hans ljudkort har ingen preamp. Köper han en preamp så tar man signalen från preampens line out till line in på ljudkortet.

precis 🙂

Postat
okej, men hur mycket behöver man lägga ut för att få okej ljud?

Testa en art tube MP för en pre amp runt 1000kr (har för mig den ligger där omkring om jag inte minns fel). Låna hem en. Kanske räcker för dig? Använder den på jobbet som talkback pre amp så jag kan inte uttala mig hur den är att spela in med. Om du vill gå upp lite i pris så kika på Line audio:s pre amps eller kanske en pre 73 (pre 73 har jag inte testat alls, utan bara hört av folk här på forumet att de är nöjda med).

Men som sagt, låna gärna hemen art tube mp och prova vad du själv tycker.

MVH

Anders

Postat
Det var ju det jag menade. med en så billig preamp dras ljudkortets prestanda ned. Men så var det inte skrev du nyss, och sånt fattar inte jag skrev du. Finns det ingen burk som enbart är en fantommatning?

Preampen påverkar inte ljudkortets prestanda.

Vad ska han med enbart en phantompowerburk till när hans ljudkort inte har nåt steg?

Postat
Testa en art tube MP för en pre amp runt 1000kr (har för mig den ligger där omkring om jag inte minns fel). Låna hem en. Kanske räcker för dig? Använder den på jobbet som talkback pre amp så jag kan inte uttala mig hur den är att spela in med. Om du vill gå upp lite i pris så kika på Line audio:s pre amps eller kanske en pre 73 (pre 73 har jag inte testat alls, utan bara hört av folk här på forumet att de är nöjda med).

Men som sagt, låna gärna hemen art tube mp och prova vad du själv tycker.

MVH

Anders

jag har faktiskt kollat på en art tube mp, den verkar rättså okej ändå! jadå det ska jag göra 😉 har musikbörsen den tro?

Postat
Ojojoj nu har jag skämt ut mig helt, ojojojoj..

Nej då! 😉

Postat (redigerat)

Den här i stereo och med compressor är nog hyfsad för priset

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_tb202.htm

Men de flesta skulle nog råda dig att gneta ihop lite mer pengar...

En Studio Projects VTB-1 Kanske?

Mycket trevlig micpreamp med möjlighet till rörinblandning. Högohmig instrumentingång - och förstås mikrofoningång med 48V fantommating.

Listpris: 1695:-

1450:-

Edit: Den sista här har jag kopierat från en skånsk firma där jag själv köpt lite bra mojänger.

http://www.holmerup.biz/#

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
Den här i stereo och med compressor är nog hyfsad för priset

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_tb202.htm

Men de flesta skulle nog råda dig att gneta ihop lite mer pengar...

En Studio Projects VTB-1 Kanske?

Mycket trevlig micpreamp med möjlighet till rörinblandning. Högohmig instrumentingång - och förstås mikrofoningång med 48V fantommating.

Listpris: 1695:-

1450:-

Edit: Den sista här har jag kopierat från en skånsk firma där jag själv köpt lite bra mojänger.

http://www.holmerup.biz/#

😄

Tack för gratisreklamen... 😄

SM Pro Audios preamp skulle jag inte välja om inte läget var ganska desperat med pengarna. Då är VTB-1 bättre (tänk dock på att det bara är en kanal) - och ännu hellre Line Audio 2MP, som har nämnts tidigare. Mycket billigare än så kommer man inte undan enligt min mening, om man vill slippa byta ut den ganska snabbt när man börjar lyssna på hur det egentligen låter... 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.