SadamJR Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 Växte upp i en tid när inspelningstekniken gick framåt och band och musiker sökte att spela in sin musik så bra man kunde, och detta huvudsakligen innebar att man försökte uppnå ett så "rent" ljud som möjligt.Utvecklingen gick vidare, och den nya tekniken innebar ett allt "renare" ljud. Efter hand, medan tekniken utvecklades, började många uppleva det "rena" ljudet som "kliniskt" och "sterilt". På senare år har många gått tillbaka i tiden, och börjat använda min tids inspelningsutrustning på ett helt annat sätt för att uppnå ett resultat som upplevs som mer "genuint", och "äkta". På vägen har uttrycket Lo-fi uppstått. Moderna band och artister använder alltså samma utrustning som en gång användes för att skapa ett så "rent" ljud som möjligt för att nu skapa ett "färgat" ljud. Vad ska man tycka?
Dingbats Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 Man ska tycka att det är kul att det finns folk som utnyttjar alla möjligheter att skapa olika sound. Det vore skittrist om all musik lät som Steely Dan, och det vore naturligtvis trist om all musik var superlofi. Jag vet inte vad mer som finns att säga om saken.
SIRR Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 (redigerat) Växte upp i en tid när inspelningstekniken gick framåt och band och musiker sökte att spela in sin musik så bra man kunde, och detta huvudsakligen innebar att man försökte uppnå ett så "rent" ljud som möjligt.Utvecklingen gick vidare, och den nya tekniken innebar ett allt "renare" ljud. Efter hand, medan tekniken utvecklades, började många uppleva det "rena" ljudet som "kliniskt" och "sterilt". På senare år har många gått tillbaka i tiden, och börjat använda min tids inspelningsutrustning på ett helt annat sätt för att uppnå ett resultat som upplevs som mer "genuint", och "äkta". På vägen har uttrycket Lo-fi uppstått. Moderna band och artister använder alltså samma utrustning som en gång användes för att skapa ett så "rent" ljud som möjligt för att nu skapa ett "färgat" ljud. Vad ska man tycka? Lo-Fi. Bra eller Anus? Smak och tycke what to say? Redigerat 9 mars 2010 av SIRR
stratsvante Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 Strokes har ju lyckats, personligen tycker jag att det är fantastisk musik och det är riktigt lo-fi. Samma går för hives, Black and White album är lite renare men ändå lo-fi, coolt ibland, passa musikgenren punk rock och kringliggande men ibland är studio sound bättre, har väl att göra vad man vill ha.
Claes Holmerup Postat 10 mars 2010 Postat 10 mars 2010 Lo-fi är bra när det passar och dåligt när det inte passar. Simple as that. 😛
SadamJR Postat 10 mars 2010 Trådstartare Postat 10 mars 2010 Man ska tycka att det är kul att det finns folk som utnyttjar alla möjligheter att skapa olika sound. Det vore skittrist om all musik lät som Steely Dan, och det vore naturligtvis trist om all musik var superlofi. Jag vet inte vad mer som finns att säga om saken. Varför kommer du in på Steely Dan hela tiden?
Anders F Postat 10 mars 2010 Postat 10 mars 2010 (redigerat) Varför kommer du in på Steely Dan hela tiden? Det finns lo-fi och hi-fi, men finns det mid-fi 😆 Precis som sagts innan så tycker jag att om det passar så gör det och då låter det ju bra. MVH Anders Redigerat 10 mars 2010 av Gizmozis
ThirusLiljedahl Postat 10 mars 2010 Postat 10 mars 2010 Det känns som att detta är en hyfsat generell utveckling, det återkommer även i andra branscher och konstformer. Idag köper folk systemkameror för 30.000:- med lika dyra objektiv för att knäppa bilder som man sedan lägger in i någon sorts "Toycamera"-plugin så att bilden ska se sådär gammal, charmig och lite trasig ut. Idag är det ju nästan dyrare att köpa kläder på second hand än att köpa nytt. Det är "coolt" med 8-bitars Nintendo. Med andra ord är nog denna utveckling inget generellt för just musikbranschen. Och det är väl som tidigare sagts: Kul att det finns alternativ och att man testar nya former av skapande. Om de gamla maskinerna/grejerna har något man tror kan tillföra det man vill till sitt skapande så va fan...kör! För övrigt, en härligt snygg lo-fi-produktion är ju The Kooks skiva "Inside in inside out"...överkomprimerad och skitig, men helt rätt för musiken.
SadamJR Postat 12 mars 2010 Trådstartare Postat 12 mars 2010 Strokes har ju lyckats, personligen tycker jag att det är fantastisk musik och det är riktigt lo-fi. Samma går för hives, Black and White album är lite renare men ändå lo-fi, coolt ibland, passa musikgenren punk rock och kringliggande men ibland är studio sound bättre, har väl att göra vad man vill ha. Just The Strokes distade sång är för mig något av ett skräckexempel. De kunde låta så mycket bättre.
mickestrang Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Jag tycker det kan uppstå himmelska alster när man blandar tekniker i samma projekt. Klinisk synthmatta med 8 bits sång, trummor inspelade med mormors telefon tillsammans med närmickad sång med en 87´a. Nintendolead + Nordlead?
Dingbats Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Inte för att vara värst eller så, men The Strokes och The Hives är väl kanske inte det man tänker på i första hand som lofi. Det är på sin höjd en liten flört med det soundet. Det är som om Kent skulle ha med baktaktsgitarrer på sitt senaste album och man baserat på det kallar hela skivan reggae. Riktig lofi är typ Guided by Voices eller The Moldy Peaches.
Zefhyros Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Jag trodde att "true" black metal skulle nämnas här, men tji fick jag. 😮
tugboat Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Inte för att vara värst eller så, men The Strokes och The Hives är väl kanske inte det man tänker på i första hand som lofi. Det är på sin höjd en liten flört med det soundet. Det är som om Kent skulle ha med baktaktsgitarrer på sitt senaste album och man baserat på det kallar hela skivan reggae. Riktig lofi är typ Guided by Voices eller The Moldy Peaches. Precis, eller för den delen Daniel Johnston. Eller The Folk Implosion. Strokes för mig är väldigt mycket hifi. Distad sång är ju liksom inte lofi. Jag har för mig att Johan Jacobsson beskrev lofi som när man har viljan men inte kunskapen och tekniken att spela in musik, och gör det ändå. Det är en fin beskrivning.
laxlaxlax Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Jag har för mig att Johan Jacobsson beskrev lofi som när man har viljan men inte kunskapen och tekniken att spela in musik, och gör det ändå. Det är en fin beskrivning. Och tvärtom kallas det för Claes! 🙂
Dingbats Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Jag har för mig att Johan Jacobsson beskrev lofi som när man har viljan men inte kunskapen och tekniken att spela in musik, och gör det ändå. Det är en fin beskrivning. Fast det finns ju mycket avsiktligt gjord lofi också, som inte är oäkta bara för det.
tugboat Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Och tvärtom kallas det för Claes! 😆 Fast det finns ju mycket avsiktligt gjord lofi också, som inte är oäkta bara för det. Det jag gillar med den här "man tager vad man haver"-beskrivningen är att det inte bara är ljudet som är lofi utan även inställningen till skapandet. Nåt sånt, tror jag... Och äkta och äkta, finns det nåt som är oäkta?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.