Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kan någon reda ut hur man använder "snap" på något smart sätt?

I cubase fungerade snap som jag förväntade mig att det skulle fungera, men det fungerar annorlunda i logic 8/9.

Om man ställer in på snap bar eller beat så går den en bar fram, alltså om klippet man vill dra på slutar lite senare än bar 1 och du drar fram en bar så hamnar den på lite mer än 2. Smart snap fungerar olika beroende på hur mkt man zoomat in osv, känns väldigt random. I cubase hamnade jag alltid på närmaste takt eller slag, inte mitt emellan på random ställe. Otroligt frustrerande när man ska klippa. Jag måste ha missat något.

Hur gör ni?

Annons
Postat

Du, intressant fråga. Jag har ställt den till mig själv i ett år och läst på forumet då andra frågat utan att fatta. Jag ställker mig ödmjukast i kön hos de "tröga" och inväntar som du sbar!

Kolin

Postat

[edit] Smart:

Edit operations will snap to the nearest bar, beat, sub beat, and so on, dependent on the current Bar ruler division value, and the zoom level.

[edit] Bar:

Edit operations will snap to the nearest bar.

[edit] Beat:

Edit operations will snap to the nearest beat in a bar.

Så funkar det inte för mig, inte ens nära. När jag flyttar runt klipp snapar det rätt, men när jag kortar ner klipp fungerar det inte.

Postat

Om ni väljer "Snap to absolute value" i snap menyn så kommer den snappa till närmaste bar, beat, whatever streck. Är det inte ikryssat flyttar den det du vill en bar, beat, whavever. Så enkelt var det 😛

• 1 månad senare...
Postat

Tja,

Jag som nyligen gått över från Logic på PC har enorma problem med snap-funktionen.

Satt precis o testade "Snap to absolute value"-funktionen då Logic Fet-krashade:-(

Hursomhelst, en lösning jag börjat använda är att ha den på Bar eller Beat och tillsammans med ctrl så snappar den till närmaste tick och trycker du även ner shift samtidigt så verkar den bli steglös även när du är ut-zoomad

Tjo

/X

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.