Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Tänkte höra om det finns några användare av UAD-2 DPS korten här? och lite åsikter om hur de funkar.

Kör Cubase 4.5 för tillfället tillsammans med mitt RME Firafece 800 och funderar på att skaffa en ett UAD2 med två DSP propar på. Kör mycket hårdvara där hemma i studion när det gäller synthar och blir VSTs för effekter som reverb, delay, kompression med mer och fudnerar på att skaffa ett dels för att avlasta datorn lite mer från jobb och förhoppningsvis höja kvalitén mer ändå när det gäller processingen.

Postade även på forum kategorin "Dator/tillbhör" då jag funderade var lite osäker på hur man skulle klassa ett DSP kort.

Så var ju inte tänkt som spam direkt. 😛

Men finns det erfarenhet om UAD så, bring it on! 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Frågan är om man betrakta det som att ett UAD-kort verkligen avlastar en modern dator. Möjligen om man kör UAD-2 Quad.

Däremot behöver man (so mGilbert var inne på) mer DSP-kraft för att använda de senare pluggarna till systemet. Det ärcker knappt med ett UAD-1 längre.

Jag kör en setup med ett UAD-2 Duo och ett UAD-1 PCI-e i en Mac Pro. Pluggarn använder jag bland annat i Logic 8 och Cubase 4.5.

De pluggar jag oftast använder är relativt resurssnåla och jag har än så länge inte maxat systemet.

Kvaliteten på pluggarna är mycket bra. När de kom fanns knappt konkurrens på området. Idag finns det desto större utbud av rejäla dynamik- och eq-pluggar. Har du kollat in Waves, Sonalksis, PSP, SSL med flera?

Jag har redan gjort mitt val och kommer fortsätta köra Universal Audio. Även om jag inte längre känner mig lika hungrig på fler pluggar. 😛

Edit: Hittade två trådar i ämnet som kanske intresserar.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=58581

https://www.studio.se/index.php?showtopic=54957

Redigerat av joachime
Postat
Frågan är om man betrakta det som att ett UAD-kort verkligen avlastar en modern dator. Möjligen om man kör UAD-2 Quad.

Däremot behöver man (so mGilbert var inne på) mer DSP-kraft för att använda de senare pluggarna till systemet. Det ärcker knappt med ett UAD-1 längre.

Jag kör en setup med ett UAD-2 Duo och ett UAD-1 PCI-e i en Mac Pro. Pluggarn använder jag bland annat i Logic 8 och Cubase 4.5.

De pluggar jag oftast använder är relativt resurssnåla och jag har än så länge inte maxat systemet.

Kvaliteten på pluggarna är mycket bra. När de kom fanns knappt konkurrens på området. Idag finns det desto större utbud av rejäla dynamik- och eq-pluggar. Har du kollat in Waves, Sonalksis, PSP, SSL med flera?

Har funderat på en UAD-2 Duo kort då UAD-1 känns lite "gammalt". Lastas Duo-modellen fort ner av de pluggar som finns nu? Hur många pluggar brukar man kunna köra innan det är överbelastat?

Och läste de två trådarna du bifogade om latancey, är det fortfarnade problem när det gäller latencey för mer live bruk?

Postat

UAD-1 är inget man ska direkt jaga efter. Kortet är 10 år gammalt. Då det begav sig så låg väl datorerna på ca PIII - 400-500 mhz. Och ett UAD-1 har jag för mig ligger på 1Ghz. Och sen dess blivit mer och mer "ifrånåkt" av kraftigare datorer. Och UAD-2 är 2.5 gånger snabbare. Och om det innebär 2.5Ghz vet jag inte. Ett duo är 5 ggr kraftigare och ett quad 10 ggr än ett gammalt UAD-1.

Och vad jag vet så kommer inte Universal Audio sluta sälja pluggar. Och den dagen kommer när vi svär över att det är för lite kraft.

Men dom kanske har tänkt till den här gången och inte låst upp sig på ETT chip? Kanske det kommer snabbare proppar? Eller om det kommer att finna hexa eller octa framöver?

Eller om UA är mer smarta än så och gör pluggarna i en hybrid på Native och DSP som SSL gör/gjorde/ska?

http://www.uaudio.com/support/uad/charts.html

Postat (redigerat)

Har även kikat lite på Creamware:s produkter typ deras 6 DSP kort exempelvis.

Fast är ju mest ute efter bra hårdvara för att hantera effekter och likande som EQ, kompression,reverb, delay, chorus med mer.

Men Creamware kanske är en fena på det med.

Redigerat av SinSonic

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.