Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Som många vet så tröttnade jag på alla gitarrpluggar jag hittade då jag inte tyckte någon lät som en riktig stärkare 100%. Men nu kommer min nästa fråga. Gäller samma sak även bas? Eller är skillnaden mindre där? Har inte spelat in någon riktigt fin basstärkare på länge så jag minns inte riktigt. Men ni som sitter på både och, är skillnaden lika stor som hos gitarr?

(bara förtydliga att jag påstår att skillnaden är så pass stor för mig, inte att det är det för alla)

Hoppas ni förstår min fråga 😕

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat

Jag tycker att det är lättare att skruva ett ok basljud med en plugg jämfört med att skruva ett bra gitarrljud med en plugg. Håller med dig om att det inte är samma sak med stärkarsimulator i datorn jämför med the real deal. Jag brukar kopiera linesignalen och mixa ner eller bort basen där. Det spåret kör jag genom en basförstärkarsimulator för att få lite karaktär på basen och jag använder lina signalen för botten.

Jag kan tillägga att jag brukar använda gitarrförstärkare för att spela in bas och det blir oftast det bästa resultatet för mig. det beror lite på genre men i pop/rock är en rör marshall topp kombinerat med en ren line signal helt oslagbart. Finns säker en hel hög med medlemmar som inte håller med mig men det är så jag känner.

Alltså: Det är lättare att få till ett bra basljud med en plugg än att få till ett bra gitarrljud med en plugg men det är fortfarande riktiga förstärkare som vinner i slutändan.

Postat

Du kan säkert få ett grymt bra basljud med Mesan som basstärkare, ihop med line då. Jag testade nyss att spela bas genom min lilla Fender 40w combo, mickade med en AKGD112, blev förvånad vad mycket botten det blev på inspelningen. Det var till mina pensionärsvisor jag gjorde det, spelade även in ren linesignal, tyckte sen att den passade bäst.

Du kanske kan hitta en beg baslåda att koppla till Mesan? Den behöver ju inte vara så kraftig, men en enkel-15" baslåda tror jag stenhårt på, (ett baselement går ju lägre i frekvens) ihop med Mesan på ganska låg gain. Inte behöver du spela högt heller, det där lite småskitiga med över och undertoner kommer ändå. Du har nog köpt även en riktigt bra basstärkare tror jag. Funkar nog skitbra även med den två-12-låda du har.

PS Det snyggaste basljud jag hört var från en 50 watts Fender bastärkare, det var en vit topp som skruvas fast ovanpå lådan (vit den med) med en sorts snabbskruvar. Sen kan man med hjälp av kromade stödben vinkla hela paketet utan att toppen ramlar i golvet. De hade ställt upp den åt oss när vi spelade på en motorklubb i Kungsör. På knappt halv volym låt det så där bra att man ville grina. Men den var väl klen i volymen och lät för distat när man gasade mer. Men en sån i en studio för tex reamping. ojojojoj!

Postat
Du kan säkert få ett grymt bra basljud med Mesan som basstärkare, ihop med line då. Jag testade nyss att spela bas genom min lilla Fender 40w combo, mickade med en AKGD112, blev förvånad vad mycket botten det blev på inspelningen. Det var till mina pensionärsvisor jag gjorde det, spelade även in ren linesignal, tyckte sen att den passade bäst.

Du kanske kan hitta en beg baslåda att koppla till Mesan? Den behöver ju inte vara så kraftig, men en enkel-15" baslåda tror jag stenhårt på, (ett baselement går ju lägre i frekvens) ihop med Mesan på ganska låg gain. Inte behöver du spela högt heller, det där lite småskitiga med över och undertoner kommer ändå. Du har nog köpt även en riktigt bra basstärkare tror jag. Funkar nog skitbra även med den två-12-låda du har.

PS Det snyggaste basljud jag hört var från en 50 watts Fender bastärkare, det var en vit topp som skruvas fast ovanpå lådan (vit den med) med en sorts snabbskruvar. Sen kan man med hjälp av kromade stödben vinkla hela paketet utan att toppen ramlar i golvet. De hade ställt upp den åt oss när vi spelade på en motorklubb i Kungsör. På knappt halv volym låt det så där bra att man ville grina. Men den var väl klen i volymen och lät för distat när man gasade mer. Men en sån i en studio för tex reamping. ojojojoj!

ojoj...vågar jag verkligen köra in en bas i den? man kan inte sabba något? Har baselemnt på jobbet jag skulle kunna testa med.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Det beror väl helt och hållet vilket sound man vill åt och vad man vill att basen ska göra. Ska den ligga som en tung matta bara så funkar

ju line mer än ypperligt. Men ska du ha en basgång a la 70-tals-porrfilm och vill ha ut twanget ur basen så är stärkare bättre tycker jag.

Så med andra ord tycker jag att om man vill ha mycket mids i basen så är stärkaren bättre medans lajnad bas med eller utan ampsim funkar

för basmattan.

Redigerat av evilrocker
Postat

FenderBassman1962-1068.jpg

Mmm... Fender Bassman i vit tolex. Både snygg och låter bra. Har använt en i studio vid flera tillfällen. Låter mumma både till bas och gitarr.

När det gäller plugg kontra atärkare är det ungefär samma förhållanden som gäller för bas som gitarr.

Pluggen går sanbbt att lägga på och det är framförallt enkelt att byta topp och låda. Däremot är det begränsat med möjligheter vad gäller typ av uppmickning, mickens/mickarnas placering, typ av mickar, rumsambiens och mickförstärkare. Och den så omdiskuterade återkopplingen mellan instrument och högtalare. 😄

Postat

Misstänker då att jag inte kommer bli nöjd med dessa baspluggar någonsin. Använder även impulser för kabinetterna, men tycker inte det når hela vägen fram. f-n också! Varför kunde man inte syssla med något billigare. Ska testa den peavey sessionbass vi har på jobbet och se hur den låter.

Jag tycker att använda sig enbart ev lajnsignal och plugg ger ett lite platt och tvådimensionellt ljud.

MVH

Anders

Postat

Däremot tycker jag sällan det behövs något större i förstärkarväg när man spelar in. Bassman-toppen ovan räcker och blir över.

Som Gitarrnilsson var inne på kan det vara trevligt med murret från ett femtontumselement. Men så mycekt ljudvolym behövs inte (enligt min erfarenhet).

Börja med att köra ut elbasen i den gitarrstärkare du har. Den kommer garanterat att palla. Och ögr den inte det så handlar det om att ljudet storknar. Inget som kan gå sönder.

Du behöver sällan ta i och köra baskaggemicken framför kabinettet. Det duger ofta gott med en stormembransmick (vilken som helst). Eller varför inte en bandmick? Det kan också vara kul att komplettera med något som fångar det gurriga mellanregistret på ett intressant sätt.

Postat
Däremot tycker jag sällan det behövs något större i förstärkarväg när man spelar in. Bassman-toppen ovan räcker och blir över.

Som Gitarrnilsson var inne på kan det vara trevligt med murret från ett femtontumselement. Men så mycekt ljudvolym behövs inte (enligt min erfarenhet).

Börja med att köra ut elbasen i den gitarrstärkare du har. Den kommer garanterat att palla. Och ögr den inte det så handlar det om att ljudet storknar. Inget som kan gå sönder.

Du behöver sällan ta i och köra baskaggemicken framför kabinettet. Det duger ofta gott med en stormembransmick (vilken som helst). Eller varför inte en bandmick? Det kan också vara kul att komplettera med något som fångar det gurriga mellanregistret på ett intressant sätt.

Då testar jag nog att köra den genom min gitarrstärkare 😕 Tack för alla svar och tipset!

MVH

Anders

Postat (redigerat)

SM57 funkar den med. Den tar upp mer botten än vad man kanske tror. Det är väl fint om man inte måste ta allt bottenfläsk från linesignalen. Men om man har tillgång till en AKGD112 så tycker jag det absolut är värt att testa den som mick på basrigg. Den ger knappast ett spikrakt ofärgat ljud, men man vill väl i alla fall färga och forma basljudet. Med den mickens fina mjuka botten kan man kanske helt eller delvis strunta i att skruva nån eq. Jag är väldigt förtjust i den som elbasmick. Har sett att PA-snubbarna här i trakten också brukar köra sån på elbaslådorna, plus line.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Jag skulle tippa att basen är lajnad på 90% av alla inspelningar man hör. I alla fall om man ska tro alla intervjuer med kända ljudtekniker och producenter man läser i olika musikertidningar.

Postat
Jag skulle tippa att basen är lajnad på 90% av alla inspelningar man hör. I alla fall om man ska tro alla intervjuer med kända ljudtekniker och producenter man läser i olika musikertidningar.

Oftast är det nog både mick och line.

Postat

Testa Studio Devil Bas-plugin. Enkel plugg som låter väldigt bra, som sagt: enkel, så reverb, chorus och sånt drar du in i din DAW

Postat

Ja det är vad jag också läst.

Postat

ja, en lajn signal brukar man ha med. Men det är just pluggarnas ersättning av stärkarna jag inte tycker nåt helt fram. Jag minns bara när jag jobbade med riktiga stärkare att det va aldrig dessa problem som jag känner med pluggarna att få basen att låta levande. Det låter inte så som dert gör när man sätter en mick framför en stärkare helt enkelt.

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Testa Studio Devil Bas-plugin. Enkel plugg som låter väldigt bra, som sagt: enkel, så reverb, chorus och sånt drar du in i din DAW

Har du den och kan tänka dig lägga upp ljudexempel då man inte kunde ladda ner demo på den. Vill inte köpa den och chansa efter att ha lyssnat på hur deras gitarrsimulering lät om bassimuleringen håller samma kvalité.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

90% av all statistik är påhittad! 😛

Lajn, mick eller både och. Det växlar mellan genrer, ljudideal och tid.

När jag började spela in i slutet av 80-talet var det DI som gällde. Gärna aktiv, med aktiva mickar på basen.

Jag blev aldrig nöjd med resultatet.

Under nittiotalet svängde det. Man skulle ta med de stora riggarna in i studion. Fullt ös!

Ställde stora krav på isolering, akustik och mikrofoner.

När Line6 släppte sin Bass Pod tog jag med den in i studio för en produktion. Det var hur kul som helst att ratta fram nya ljud för varje låt. En låt blev vi tvugna att lägga om basen vid ett senare tillfälle och lajnade den rakt in i en preamp vidare till en Urei 1176 för enkelhetens skull. Vid mix var det den enda kanal vi inte ens rörde eq'n på. Helt rätt för låten!

Idag brukar jag spela in både DI och förstärkare. Brukar aldrig dra på stärkaren särskilt mycket. Resultatet blir ofta bättre då.

Sedan händer det ofta att jag lägger impulser eller sätrkarepluggar på lajnsignalen vid mix. Så i praktiken mixar jag en stärkare med en simulerad stärkare och eventuellt lite ren lajnsignal. Helt beroende på vad man vill ha fram.

Postat

När jag gör mina egna produktioner så lajnar jag oftast från bal. out på min Förstärkare, en Asdown MAG-200 (den brittiska inte den kinesiska). Har även en AMPEG-plugg men jag tycker det blir mkt bättre med stärkaren. Det soundet sitter bättre i mixen helt enkelt.

Mickar låda gör jag endast enstaka ggr om det är nån speciell musikstil som kräver det. Antagligen är man för lat för besväret.

Bästa basljudet jag har hört var när jag fick provmixa Lisa Nilssons platta, Till Morelia. Min favvobassist Lasse Denmark Danielsson spelar där ihop med bla Per Lindvall. Lasse använde nån superduper specialpreamp som bara lät överjävligt bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.