Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag använder mig utav Guitar Rig 3 samt amplitube 2. Spelar in i Cubase 5 genom et Tascam UL-122.

Hur mkt jag än rattar och trixar låter gitarrljudet dåligt. Absolut inget fel på guran, en Jackson Soloist som låter underbart i en stärkare men dåligt i stärkarpluggen!

Strängseparationen e dålig, det låter som man spelar in i en burk.

Jag är ute efter ett "in your face" ljud som gör att guran inte geggar ihop sig med andra saker i mixen utan att den är klar och tydlig utan grötighetstendensen.

Några speciella inställningar man ska tänka på? För även de förinställda presetsen i båda programmen ska väl ändå låta hyfsat utan massa rattanden? De låter ju riktigt trassligt.

Vet att de två första låtarna på http://www.myspace.com/pompeinights spelades in genom Guitar Rig 2. Där är ljudet bra, hur bär jag mig åt?

Mkt tacksam för hjälp!

/M

Annons
Postat
Hej!

Jag använder mig utav Guitar Rig 3 samt amplitube 2. Spelar in i Cubase 5 genom et Tascam UL-122.

Hur mkt jag än rattar och trixar låter gitarrljudet dåligt. Absolut inget fel på guran, en Jackson Soloist som låter underbart i en stärkare men dåligt i stärkarpluggen!

Strängseparationen e dålig, det låter som man spelar in i en burk.

Jag är ute efter ett "in your face" ljud som gör att guran inte geggar ihop sig med andra saker i mixen utan att den är klar och tydlig utan grötighetstendensen.

Några speciella inställningar man ska tänka på? För även de förinställda presetsen i båda programmen ska väl ändå låta hyfsat utan massa rattanden? De låter ju riktigt trassligt.

Vet att de två första låtarna på http://www.myspace.com/pompeinights spelades in genom Guitar Rig 2. Där är ljudet bra, hur bär jag mig åt?

Mkt tacksam för hjälp!

/M

Låter som att du behöver EQ-a lite.

Släng upp en testljudfil på hur det låter här i tråden.

Min erfarenhet är att stärkarsimuleringarna inte låter så bra default.

Förresten hur linar du gitarren? Direkt in i ljudkortet eller genom nån låda?

Postat

Enligt min erfarenhet behöver du en riktigt, riktigt bra signal in i pluggen så bra AD och bra preamp är A och O för att gitarrplugga sig till ett fungerande gitarrljud.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.