Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har kikat lite på att låta en NAS-server sköta ljudbiblioteken och de samplingarna jag använder mig utav. Har tidigare kört hela projekt med allt som kommer därtill i nätverksmiljöer så jag kan inte se något problem i det dock aldrig testat något liknande i en mindre (läs billigare) miljö. Min tanke är att köra iSCSI och ha NAS-servern kopplad direkt på Ethernet-porten utan router emellan och med 2x1TB i RAID-0. Siffrorna från de modeller jag kikat på håller måttet men frågan är hur det blir i praktiken.

Jag kör mot en iMac och vill hålla FW-bussen fri för DSP och ljudkort så jag hoppas att det här kan vara en lösning. Någon med erfarenhet i ämnet?

Annons
Postat

Hmmm som kunnig i området lagring måste man börja med att skilja lite på begreppen. iSCSI är block delning NAS är fil-delning. DVS iSCSI delar ut en volym utan filsystem som du måste formatera medan NAS delar ute en share (med ett filsystem på redan).

Mej veterligen är det inte så vanligt att man kör med iSCSI/block delning i hemmamiljöer.

Har du en NAS server som kan köra både ock?

För att köra iSCSI behöver du en iSCSI drivrutin till din iMac. Ingen aning om det finns för ditt OS eller hur det funkar dock.

Min spontana är att du inte drar någon nytta av iSCSI i din miljö...det protokollet är mer för datahallen.

Enklast är nog att köra NAS direkt till din nätverksport, iSCSI känns lite överkurs.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.