Sodium (oregistrerad) Postat 11 januari 2005 Postat 11 januari 2005 Hittils har jag bara lekt i Cubase, lärt mig alla funktioner och så. Nu kände jag mig dock redo att dra igång en låt, men likt en förbannelse från klar himmel, går det inte att jobba med mer än 3 instrument samtidigt (med lite eq, reverb etc).. Fruktansvärt jobbigt att freeza allting, bara den processen tar ju en 5-6 minuter. Ska det verkligen vara såhär? Jag har 1,7ghz atlhon XP Radeon 9200 SE 512mb DDR Delta Audiophile 2496 håller DMA-bufferten på 1024 samples, och har en latency i Cubase på 23ms. Finns det något jag kan göra för att få ner belastningen på processorn? Hade aldrig några problem i t.ex. Reason förrut, och då använde jag det inbyggda ljudkortet... Tack på förhand/ Donny
AndyPandy Postat 11 januari 2005 Postat 11 januari 2005 1) Stäng av alla virusprogram, brandväggar och nätverk. Kolla så att de verkligen är avstängda med aktivitetshanteraren. Kolla dessutom att med aktivitetshanteraren att inte någon annan skum process konsumerar en massa cpu. 2) Prova att ändra latencyn till något större värden bara för att se vad som händer. 3) Kolla om det är någon speciellt plugin som drar kraft. Jag har t ex haft problem med ett reverb som konsumerar en massa cpu när det inte finns någon insignal. (Känt problem tror jag.)
Sodium (oregistrerad) Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 aah, så sånt har stor betydelse? Jag gjorde som så att jag tillverkade ett användarkonto i XP, som jag skalade på alla sätt och vis, allt enligt musicxp.net. Det blev stor skillnad, men det går fortfarande inte att bygga en hel låt. Jag tog även bort alla effekter från alla instrument, men ändå ligger processoranvändningen på 50-60%. två Zt3a+, en Trilogy, en fryst RM IV, samt nån lös wav här och var. det känns ganska tärt... Kan dålig kylning vara boven i dramat? Eller är det helt enkelt så, att processorn är för antik? isf. har jag 1800:- undansparat för musikutrustning, som jag skulle kunna lägga på processor och moderkort (också föråldrat). Hur får jag mest bang for teh buck? Semphron?
AndyPandy Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 Jag har en dator med samma prestanda som du, men har inte samma problem. Det låter fullkomligt obegripligt att processoranvändningen skulle ligga på över 50% även när du inte har några effekter på alls. 1) Prova att ta bort ett instrument i taget för att kolla vilket som är cpu-boven. 2) Har du provat att exportera projektet till en ny mapp?
MusicGene Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 i Sonar så är bästa dithering på by default vilket lätt kan dra hälften av CPUkraften utan att man spelar ett jota. Kanske är det likadant hos dig?
Kill All Autotuner Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 (redigerat) Hittils har jag bara lekt i Cubase, lärt mig alla funktioner och så.Nu kände jag mig dock redo att dra igång en låt, men likt en förbannelse från klar himmel, går det inte att jobba med mer än 3 instrument samtidigt (med lite eq, reverb etc).. Fruktansvärt jobbigt att freeza allting, bara den processen tar ju en 5-6 minuter. Ska det verkligen vara såhär? Jag har 1,7ghz atlhon XP Radeon 9200 SE 512mb DDR Delta Audiophile 2496 håller DMA-bufferten på 1024 samples, och har en latency i Cubase på 23ms. Finns det något jag kan göra för att få ner belastningen på processorn? Hade aldrig några problem i t.ex. Reason förrut, och då använde jag det inbyggda ljudkortet... Tack på förhand/ Donny 3st. instrument samtidigt. det går ganska bra att maxa ut CPU:n med 3 st. krävande VST instrument. 1,7 Ghz är dessutom ,tyvär, inte mycket att hänga upp i granen .Ditt minne är inte så våldsamt mycket heller .Har hänt mig också. Frågan är då vilka instrument då ? Redigerat 12 januari 2005 av Kill All Autotuner
mlordin Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 Hittils har jag bara lekt i Cubase, lärt mig alla funktioner och så.Nu kände jag mig dock redo att dra igång en låt, men likt en förbannelse från klar himmel, går det inte att jobba med mer än 3 instrument samtidigt (med lite eq, reverb etc).. Fruktansvärt jobbigt att freeza allting, bara den processen tar ju en 5-6 minuter. Ska det verkligen vara såhär? Jag har 1,7ghz atlhon XP Radeon 9200 SE 512mb DDR Delta Audiophile 2496 håller DMA-bufferten på 1024 samples, och har en latency i Cubase på 23ms. Finns det något jag kan göra för att få ner belastningen på processorn? Hade aldrig några problem i t.ex. Reason förrut, och då använde jag det inbyggda ljudkortet... Tack på förhand/ Donny Vad använder du för samplingsfrekvens och bit-djup? Testa att går ner i dessa och jämför därefter prestandan. Mats
Sodium (oregistrerad) Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 jag kör med bitrade 16, och samplingsfrekvens på 44.100hz. Men oj, jag tror jag hittade läckan. Jag hade ett instrument som stod för 50-60% av processorbelastningen, och det var en Z3ta+ Electro Harp. Tycker dock det är sjukt att ett instrument ska kunna ta upp så mycket, inte ens den löjligt krävande SW Performer-1 suger så mycket kraft. Borde jag satsa på en ny processor, och isånnafall vilken? märker man någon stor skillnad med investeringar för 2000:-?
MÄSTAREN Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 Borde jag satsa på en ny processor, NEJ! //MÄSTAREN
Egghuvud Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 Z3ta kräver mycket cpu. Man kan ju alltid bounca ner det till ett audiotrack. men det beror ju på hur du jobbar. Så får jag ofta göra när det börjar bli för mycket. 😄
Sodium (oregistrerad) Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 Mästaren : NEJ? Om prestandan nu är så dålig att jag måste frysa alla instrument utom det jag jobbar med (och ändå ligger den latenta processorbelastningen på 50-60%), känns det nästan som en flaskhals värd att eliminera. Jag gav som nyårslöfte att göra två låtar i månaden, och det ska jag tamejsatan hålla. fast jag fattar inte... Starkaste AMD idag (icke 64-bitars), 3100+, är på 1,8ghz, typ 1000:-. en pentium 4 3ghz, typ 1700kr. AMD verkar ha segat efter... Men kommer jag kunna göra musik obehindrat med en 3ghz, eller måste jag fortfarande jävlas?
Kill All Autotuner Postat 13 januari 2005 Postat 13 januari 2005 ...fortfarande jävlas 😱 . Vänta bara på den dagen du vill ha t.ex. någon av de nyare VST-Instrumenten t.ex Korg - Legacy , nån Clavia synth , eller använda tredje parts högakvalitativa effekter . Man kan aldrig ha för lite CPU och minne. Men däremot flyter ditt Cubase bättre , det säger sig själv.
®offe Postat 13 januari 2005 Postat 13 januari 2005 Och innan du tjackar en AMD, läs igenom trådarna ordentligt. Det finns flera som handlar om AMD vs Pentium! /®
Sodium (oregistrerad) Postat 13 januari 2005 Postat 13 januari 2005 Problemet är rätt löst 🙁 tack för all hjälp. Min kassa prestanda berodde slutligen på tre saker: Synthen var fruktansvärt programmerad, genom att göra om det fick jag exakt samma ljud, men 40% mindre processoranvändning (!) Processorfläkten var dammigare än bibeln jag fick från farmor. såg svårt ut för luft att strömma- Processorfläkten var uppochned 😉 Tack vare alla tips flyter datorn bättre, och jag vet vad jag ska införskaffa. En Pentium Prescott 3.0ghz.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.