Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag hitta nyligen en ESP LTD EC-50 för 600 spänn och tyckte den lät grymt.

Jag gjorde rent den skaffade nya strängar och intonera den. Tyvärr låter den slaskigt i nuläget.

Vilka strängar rekomenderar ni? Jag köpte 09-strängar och jag tror att det var helt fel val till denna..

Sedan ang mikrofonhöjden. Jag hör ingen skillnad när man ändrar på den...

Stallmicken satt högre än halsmicken så jag ställde tillbaka i samma läge dock

post-6416-1267824188_thumb.jpg

Annons
Postat (redigerat)

Kör du tyngre rock eller metal, prova 0.11 eller grövre.

Att höja mickarna ger mer sustain, plus att du kan få överslag i signalen redan vid mickarna om du önskar. (kan vara fräckt till metal)

Redigerat av addic59
Postat
Ahaa, det kanske var 011 innan dårå. Så 011 is the way to go eller? Jag lirar mest metal... Dock ej nedstämt

Grövre strängar = Svårspelat, men tyngre.

Kör du metal, så rekommenderar jag så grova strängar du kan köra utan att det blir obekvämt att lira.

Pallar du grövre än 0.11 prova det.

Postat

Sätt inte mickarna för nära strängarna, då drar magneterna i strängen så ett mysko missljud uppstår, det kan bli omöjligt att få intoneringen att stämma. På Fende ska de vara inte vara närmare än 4 mm ifrån strängarna har jag för mig. Kanske samma stämmer för humbuckers?

Postat
Sätt inte mickarna för nära strängarna, då drar magneterna i strängen så ett mysko missljud uppstår, det kan bli omöjligt att få intoneringen att stämma. På Fende ska de vara inte vara närmare än 4 mm ifrån strängarna har jag för mig. Kanske samma stämmer för humbuckers?

På min gamla Iceman körde jag 2 mm från strängarna, och det vart optimalt för mig.

Att det skulle påverka intoneringen låter märkligt.

Postat (redigerat)
På min gamla Iceman körde jag 2 mm från strängarna, och det vart optimalt för mig.

Att det skulle påverka intoneringen låter märkligt.

Beror ju helt på hur stark magnet det är i pickupsen, keramiska t.ex har ganska hög magnetism, vilka kan påverka pitchen på strängen om man sätter den för nära eftersom den "drar" i strängen typ. Aktiva mickar har inte alls det problemet, där kan man sätta dom 1mm från strängen om man skulle vilja...

Detta med att det blir "ostämt" har jag dock inte själv erfarat, men det är vad jag hört iaf... Sustainen påverkas också om man sätter för nära, det har jag dock märkt själv.

Redigerat av Limpan
Postat
Beror ju helt på hur stark magnet det är i pickupsen, keramiska t.ex har ganska hög magnetism, vilka kan påverka pitchen på strängen om man sätter den för nära eftersom den "drar" i strängen typ.

Just min tanke, då jag inte har upplevt några konstigheter alls.

Passiva Humbuckers med 2 mm från strängarna, och jag fick som sagt en optimal upplevelse i min gamla Iceman.

Mitt resultat blev högre sustain och överslag vid mickarna (vilket jag var ute efter).

Postat

Det kan bli ett riktigt märkligt ljud som man först inte fattar vad det är. Som ett sorts övertons-missljud, man kan tro att det är fel på strängen, det kan ju också hända i mkt sällsynta fall med nya strängar. Det här ljudet kan man även höra om man lyssnar noga utan att ha gitarren ikopplad, det är på de tunnaste strängarna på strata jag varit med om fenomet. Är micken precis på gränsen för nära hörs det när man spelar långt ner på halsen så strängen kommer riktigt nära micken.

När jag tänker efter så hände det aldrig under min Gibson-era som varade i 10, 12 år. Jag hade en Gibson SG Firebrand. Det kanske är typiskt singelcoil?

Postat

Jag tycker grövre strängar är bäst 😆 0.12-0.54 på nu på ena... nedstämt Drop C...

0.9 skär ju in i fingrarna inge skönt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.