Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Måste köpa ett nytt ljudkort pga drivrutiner inte finns till Windows 7 x64 (yamaha är fjantar) :-)

så.. då är min fråga: Är det värt att satsa på ett nytt Firewireljudkort eller kan jag gå över till USB?

Jag har införskaffat mig ett i7-system och undrar om belastningen på processorn när man kör USB istf. FW är markant?

Jag tycker jag borde ha kraft över till vad jag vill nu. :-)

Jag kör för det mesta Cubase, reason (rewire), gitarr, bas, trumplugg, nån synt/sampler och lite vst-effekter på de flesta spår.

Kommer jag märka skillnad mellan FW och USB eller hur är läget här?

Vad och hur mycket förlorar (eller vinner) jag på USB?

Mvh

Mossman

Annons
Postat
Ska du köra multitrack så rekommenderar jag firewire.

Ursäkta min nybörjarfråga :-) men multitrack?

Menar du spela in flera spår samtidigt?

Jag spelar in varje spår för sig, ett åt gången, på olika spår.

😐

Postat
Ursäkta min nybörjarfråga :-) men multitrack?

Menar du spela in flera spår samtidigt?

Jag spelar in varje spår för sig, ett åt gången, på olika spår.

😐

Japp, flerkanalsinspelning.

I ditt fall fungerar ett USB-kort utmärkt.

Postat (redigerat)
Japp, flerkanalsinspelning.

I ditt fall fungerar ett USB-kort utmärkt.

OK!

Då kan jag ju gå ner lite i pris 😐

Är ju dock enbart hobbymusiker och försöker göra lite musik för mig själv hemma.

EDIT: tack för hjälpen...

Redigerat av Mossman
Postat
OK!

Då kan jag ju gå ner lite i pris 😐

Är ju dock enbart hobbymusiker och försöker göra lite musik för mig själv hemma.

Jag kan rekommendera att titta på USB-kort som är populära. Just för att det är lätt att få hjälp om något skulle strula eller om du har några andra frågor.

Titta på M-box 2 eller M-Audio Fasttrack som är väldigt vanligt, och fungerar riktigt bra.

Fördelen med dessa är att de båda har stöd för PT.

Postat (redigerat)

Jag kommer nog köra Cubase, eftersom jag kan det något så när.

Tack för tipsen, jag ska kolla in dem.

Hade mina ögon på ett Focusrite Saffire Pro24 innan, men jag tror jag får kolla igenom utbudet av USB-kort lite mer.

EDIT:

har en Pod xt. Den kan man ju köra som ljudkort, skulle du rekommendera att jag istället skaffar en mixer med mic-preamps och kör in i poden?

Redigerat av Mossman
Postat
Jag kommer nog köra Cubase, eftersom jag kan det något så när.

Tack för tipsen, jag ska kolla in dem.

Hade mina ögon på ett Focusrite Saffire Pro24 innan, men jag tror jag får kolla igenom utbudet av USB-kort lite mer.

EDIT:

har en Pod xt. Den kan man ju köra som ljudkort, skulle du rekommendera att jag istället skaffar en mixer med mic-preamps och kör in i poden?

Du behöver ingen mixer för utgången på din POD. Du behöver en enkel line-ingång vilket du hittar på de flesta ljudkort.

Med PODen är det bara att plugga in den i USB-porten och spela in. Ska du köra sång så behöver du en preamp att köra signalen igenom. Om det är fallet, skaffa då en dedikerad preamp istället för en liten mixer.

Postat
Du behöver ingen mixer för utgången på din POD. Du behöver en enkel line-ingång vilket du hittar på de flesta ljudkort.

Med PODen är det bara att plugga in den i USB-porten och spela in. Ska du köra sång så behöver du en preamp att köra signalen igenom. Om det är fallet, skaffa då en dedikerad preamp istället för en liten mixer.

lite novis-frågor igen..

preampen kopplar jag till line in till poden och poden i sin tur via usb till datorn.

Då kan jag lätt spela in sång genom preampen med mina kondingar, men måste jag koppla ur preampen och sen in med gitarren direkt i poden om jag vill spela gitarr?

Eller har preamps både mic och line-ingångar?

Postat (redigerat)
lite novis-frågor igen..

preampen kopplar jag till line in till poden och poden i sin tur via usb till datorn.

Då kan jag lätt spela in sång genom preampen med mina kondingar, men måste jag koppla ur preampen och sen in med gitarren direkt i poden om jag vill spela gitarr?

Eller har preamps både mic och line-ingångar?

Preamp betyder förförstärkare, eller som vi säger, mikrofonförstärkare. Dessa är till för enheter med svagare utsignal (vanligast mikrofoner).

Line-signaler är i regel starkare.

För att utnyttja dina kondigar behöver du en preamp med 48v försörjning (fantommatning), för att micken ska fungera korrekt.

Preampen har inget alls med din POD att göra.

Alltså...

Gitarr>POD>Dator - Spela in

Mikrofon>Preamp>Ljudkort>Dator - Spela in

Köper du en preamp så finns det troligtvis en line-ingång, och om du har tur även en Hi-Z ingång för direktsignal från t.ex. din gitarr.

Edit: Glömde ljudkortet

Redigerat av addic59
Postat (redigerat)
Preamp betyder förförstärkare, eller som vi säger, mikrofonförstärkare. Dessa är till för enheter med svagare utsignal (vanligast mikrofoner).

Line-signaler är i regel starkare.

För att utnyttja dina kondigar behöver du en preamp med 48v försörjning (fantommatning), för att micken ska fungera korrekt.

Preampen har inget alls med din POD att göra.

Alltså...

Gitarr>POD>Dator - Spela in

Mikrofon>Preamp>Dator - Spela in

Köper du en preamp så finns det troligtvis en line-ingång, och om du har tur även en Hi-Z ingång för direktsignal från t.ex. din gitarr.

Åter till dumma frågor.

Om jag kopplar såsom du säger: "Mikrofon>Preamp>Dator - Spela in". Då känns det som om jag inte använder POD.en som ljudkort för mic--signalen, utan bara gitarren.

Min tanke var ju sång/gitarr --> Preamp --> Pod --> Dator (via USB) --> spela in.

Jag är medveten om att till gitarren behöver jag inte preampen, men jag vill ju kunna koppla så att jag alltid har en gitarr och mic inkopplat i poden, annars blir det mycket sladdbyte 😐

Jag har säkert missförstått dig men... så var min tanke

EDIT: uppskattar ditt engagemang i tråden!!!

Redigerat av Mossman
Postat (redigerat)

Jag vågar inte svara på om PODen kan bypassa simulatorn i mjukvaran. Om den kan det så går det köra precis som du säger. Kolla din manual.

Redigerat av addic59
Postat (redigerat)

OK. ska göra!

Tack för hjälpen!

Lite saker har blivit klarare i alla fall 😄

EDIT: annars blir det nog ett usb-ljudkort. Det verkar vettigast.

Redigerat av Mossman
Postat
OK. ska göra!

Tack för hjälpen!

Lite saker har blivit klarare i alla fall 😄

EDIT: annars blir det nog ett usb-ljudkort. Det verkar vettigast.

Nej va fan? Ett firewirekort kostar 2-300 spänn!

Skit i usb!

Postat (redigerat)
Om du kan köra FW är det en klar fördel (lägre latency jämfört USB).

Funderar över om det verkligen spelar så stor roll för hans ändamål?

Singletrackinspelning för hemmabruk.

USB klarar väl att kliva ner till 20-30 ms?

Edit: Svengelska

Redigerat av addic59
Postat

Om det är multitrack eller inte spelar inte så stor roll, det är latencyn som blir lidande (oftast) om man väljer USB istället för FW (istället för PCI/PCIe...).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.