Anders F Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Hejsan Jag har en Laney TF400 som jag tänkte testa hur den låter genom min 212:a från Mesa Boogie. Men kan jag förstöra något när jag gör detta? Hittar inget om detta i Laneys manual, men på baksidan av förstärkaren så står det att det inte får underskrida 4ohm. Lådan är på 8ohm. Så kan jag testa utan att behöva vara rädd för att paja något? MVH Anders
djbolton Postat 4 mars 2010 Postat 4 mars 2010 Ja, det är alltid "mindre fel" gå upp i ohm. Dessutom är TF:en en hybridförstärkare, med transistorslutsteg, och dom brukar inte vara så kinkiga. /Johan
kolin Postat 5 mars 2010 Postat 5 mars 2010 Det är alltid svårt att ge generella svar på den där frågan. Normalt sett brukar alla förstärkare klara av en högtalarbelastning på en impedans mellan 4 och 16 ohm. Betänk nu att impedansen är inte statisk som motståndet på en resistor. Gamla rörförstärkare klarar det mesta brukar jag säga medan transistor förstärkarna som byggdes fram till nånstans i mitten på 80 talet är mer kinkiga. Sedan kom de kortslutningssäkra slustegen och gjorde entré och de pallar oxå en hel del vad gäller olika belastningar. Men när jag mekar och lagar förstärkare utgår jag ifrån att det som står givet från tillverkaren är det som gäller, men när jag själv använder för eget bruk är det helt andra lagar som bygger på egna beräkningar och erfarenhet. Så om du är osäker på elektroniken lita på tillverkaren... Kolin
Anders F Postat 5 mars 2010 Trådstartare Postat 5 mars 2010 Hejsan Tack för alla svar! Det enda jag hittar från tillverkaren är följande text "a total load of no less than 4 ohms can be connected at any one time" Det är detta som står på min laneyförstärkare. I manualen hittade jag inget annat än att man ska koppla ut den inbyggda högtalaren om man ska använda extern högtalare. Detta är lådan jag har som ligger på 8 ohm http://www.thomann.de/se/mesa_boogie_rectifier_cabinet.htm Men om något går åt hel-ete, är det i så fall min Laney som tar stryk eller kan lådan ta skada? MVH Anders
kolin Postat 7 mars 2010 Postat 7 mars 2010 Jamen koppla ur den interna högtalaren då. Då belastas ju steget med 8 ohm. Om det nu är så att din interna högtalare är på 4 ohm och du kopplar in det externa som är på 8 ohm så kommer impedansen bli strax under 3 ohm (2,66 om jag räknat rätt, någon kan kanske kontrollräkna). Den bör hålla men ligger under vad tillverkaren lär ha sagt... Kolin
Anders F Postat 7 mars 2010 Trådstartare Postat 7 mars 2010 Jamen koppla ur den interna högtalaren då. Då belastas ju steget med 8 ohm. Om det nu är så att din interna högtalare är på 4 ohm och du kopplar in det externa som är på 8 ohm så kommer impedansen bli strax under 3 ohm (2,66 om jag räknat rätt, någon kan kanske kontrollräkna). Den bör hålla men ligger under vad tillverkaren lär ha sagt...Kolin Jodå, det har jag ju tänkt. Frågan va mest om jag kunde förstöra lådan eller förstärkaren. Men jag gör ett test så får jag se hur det låter 🤪 MVH Anders
Guitar Nilsson Postat 7 mars 2010 Postat 7 mars 2010 Inte händer det nåt med lådan om du inte drar på med typ 1000 watt. Inte med stärkarn heller. Ska du inte sälja Laynyn nu?
Anders F Postat 7 mars 2010 Trådstartare Postat 7 mars 2010 Inte händer det nåt med lådan om du inte drar på med typ 1000 watt. Inte med stärkarn heller. Ska du inte sälja Laynyn nu? Skönt att höra 🤪 Nä, jag har inga planer på att sälja den. Har svårt att sälja saker och jag vill inte stå där en dag och känna att idag hade laneyn varit perfekt för denna låt 😑 Att ha flera stärkare är aldrig fel. MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.