Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Fick ju hem min nya stärkare för några dagar sedan och är grymt nöjd! Men f-n vad mångsidig den är och valmöjligheterna är stora. Men jag försökte nu skruva fram ett renar typ av distljud ur den som ska vara tydlig vid mutespel och behagligt vid lösa strängar, men ändå vara tungt. Så min fråga är helt enkelt vad ni tycker om gitarrljudet. Vad tycker DU saknas, om det är något, eller vad tycker DU va bra.

Behöver tid för att lära mig den här, men den tiden tar jag gärna när det är så roligt 😄

Tack på förhand!

Bry er inte om musiken då det bara va ett riff som hittades på och så slängde jag på ett par trummor och basen är en synth. Så mixen är jag inte intresserad av då jag vet den inte låter bra.

Nytt riff (ej mitt eget) och ljud: Frågan är, är det för lite diskant eller lagom? Kan f-n inte bestämma mig.(upptäckte dock att hela ljudbilden gärna kan få lite mer diskant, så om ni tycker det är lite dovt så ge gärna en aning diskant på helheten) Ja, vad tycker du? Andra åsikter om ljudet tages emot också: http://tinyurl.com/ycukull

Senast tillagt: Lead-ljud ala 80-tal med tanke på temat för forumfestivalen. Blev själv nöjd med detta lead-sound. Vad tycker du? Spelar lite slarvigt dock, men men http://db.tt/ZnvsDA

/tog bort gamla länkar som inte funkar längre.

Har du en lika dan själv så tar jag gärna emot de tips du har kring den också.

Glömde ju säga att det är en Mesa Boogie Dual Rectifier 100w Head (multi watt), med 212 Mesa låda med Celestion Vintage 30 element och en sm57:a för uppmickning

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat (redigerat)

Eftersom basen du slängde på ockuperar 150-200hz regionen ganska rejält är det svårt att säga om det är de frekvenserna som gör gitarrljudet lite otydligt.

Hursomhelst låter det helt ok i mina kontorslurar, ett bra morrande 4x12'a-igt mellanregister som du ska låta vara. Jag hade kanske testat att liva upp gitarrljudet lite kring 5-7khz. Inte nödvändigtvis i mix utan på stärkaren.

Hur högt står mastervolymen? Ofta får man lite extra bett om man låter slutrören jobba ihjäl sig och backar lite på preampgainen.

Redigerat av basshole
Postat (redigerat)
Eftersom basen du slängde på ockuperar 150-200hz regionen ganska rejält är det svårt att säga om det är de frekvenserna som gör gitarrljudet lite otydligt.

Hursomhelst låter det helt ok i mina kontorslurar, jag hade kanske testat att liva upp gitarrljudet lite kring 5-6khz. Inte nödvändigtvis i mix utan på stärkaren.

Hur högt står mastervolymen? Ofta får man lite extra bett om man låter slutrören jobba ihjäl sig och backar lite på preampgainen.

Hejsan

Mastern står strax under hälften, dock så står huvudmastern på bara en kvarts. MEn jag kan ju testa att även sänka effekten till 50w för att driva rören ännu hårdare. Ska testa att öka den och sänka gainen lite och se vad som händer 😄

Ska även ta hem en bas så det blir lite lättare att höra hur ljudet samspelar där.

Förresten, du lyssnade kanske på gamla versionen, lyssna gärna på nya också och se vad du tycker där då gitarren va alldeles för låg i mixen i första som kanske också gjorde en del av otydligheten.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Lyssnade på den nya versionen, den kan vara så enkelt att du bara behöver använda en till 57'a (en mitt i konan och en 45 grader mot konan) för att hitta mer tydlighet. Jag använder alltid den metoden, fast med två 421'or, och så länge mickarna är i fas är det bara att åka med reglarna tills du hittar en bra balans.

Som sagt, mellanregistret låter oförskämt bra i mina lurar. Du behöver bara ett uns mer elak högmid/lågdiskant.

Åtminstone i den instrumentala mp3'an du la upp.

Postat
Lyssnade på den nya versionen, den kan vara så enkelt att du bara behöver använda en till 57'a (en mitt i konan och en 45 grader mot konan) för att hitta mer tydlighet. Jag använder alltid den metoden, fast med två 421'or, och så länge mickarna är i fas är det bara att åka med reglarna tills du hittar en bra balans.

Som sagt, mellanregistret låter oförskämt bra i mina lurar. Du behöver bara ett uns mer elak högmid/lågdiskant.

Åtminstone i den instrumentala mp3'an du la upp.

Tusen tack för tipsen. Ska absolut testa dem. Det tar tid när man får nya saker att leka med. Dels på förstärkaren, och sedan dessa nya element och hitta deras sweetspot 🙂 Men eftersom det är så kul så kommer det nog snart, bara att man ska ha tiden att testa, testa och åter testa 🙂

Jag testa mitt i konan först förresten, men jag tyckte det va sån jäkla obalans i elementet där. Kanske jag som lurade mig själv, ska testa det igen.

MVH

Anders

Postat

De frekvenser du nämnde där vid 2-5Khz såg jag att jag hade dragir ner en del så jag ställde upp dem lite så du får gärna lyssna och säga om du tyckte det räckte till det du hörde, eller om jag ändå ska på förstärkaren och ändra och ändra micken.

Ska fixa en riktig bas senare i veckan så det inte är det där bumliga skiten som är nu.

MVH

Anders

Postat

Det där låter väl skitbra. För att få mindre dist brukar jag gradvis vrida ner volymen på gitarren i stället för att ändra på förstärkaren, de flesta har väl full patte på gitarren hela tiden. Ett litet tips bara.

Det var ett våldsamt fint mördarkomp det där. Typ biljakt i Terminator 9.

Postat
Det där låter väl skitbra. För att få mindre dist brukar jag gradvis vrida ner volymen på gitarren i stället för att ändra på förstärkaren, de flesta har väl full patte på gitarren hela tiden. Ett litet tips bara.

Det var ett våldsamt fint mördarkomp det där. Typ biljakt i Terminator 9.

Tusen tack, och kul att en gitarrist som du själv tyckte om det! Jag är grymt j-vla nöjd med denna stärkare och potentialen i den känns näst intill oändlig, även om den har ett rykte som metallstärkare. Mindre dist vill jag nog dock inte ha på denna typ av musik iaf, men visst kan man som du säger göra väldigt mycket med volymkontrollen på gitarren. Använder den ofta när man ska gå från rent till crunch osv. Eller om man bara vill att det rena ljudet ska spricka lite 🙂

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Ny fil uppe. Denna gång på kanal 3, så lite mer bröl nu, säg gärna vad du tycker om ljudet. Sitter konstant med denna stärkare nu 😠 Har även tagit åt mig av det som sagts ang 2-5Khz och placerade micken lite närmare konen för att fånga upp det tydligare.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)

Gjorde en version med lite reverb på gitarrljudet då ett sådant närmickat ljud låter rätt onaturligt 🤪

Vad tycker du är bra och vad tycker du är dåligt? Någon jag som du tycker jag borde tweaka till på detta distljud?

vilken j-vla skillnad lite reverb gör!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Gör en liten bump. Skulle vara kul och höra några åsikter om någon tycker något borde ändras innan jag sparar inställningen 😆

MVH

Anders

Postat (redigerat)
tycker ljuden låter förbannat bra överlag....grattis till fin stärk. jag vill oxå ha en Mesa!!!

går sm57 genom ngn duktig mickpreamp? vad spelar du på för gitarr?

Jättekul att höra! Då blir det nog att spara denna inställning i manualen (finns tomma blad i manualen med bilder på stärkaren så man kan skriva in sina egna inställningar) 😮

Gitarren är en Ibanez RG 350, alltså en budget gitarr, En shure sm57 on axis ca 2 cm från tyget, men inte riktigt i mitten av konen. Sedan genom en Neve 1073 DPA Pre amp.

EDIT: Ska ta hem någon fender och någon les paul också senare och testa då jag vet att gitarristen i bandet är nyfiken på denna stärkare 🙂 Så då får han betala genom att ta med sina guror.

EDIT 2: Kan ju säga att det bara är 0.10 strängar på nu. Ska testa att gå upp till iaf 0.11 sen också och se vad det gör med tyngden 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
det har egentligen ingenting med tråden att göra men om du skulle orka skulle det vara jätteintressant att höra samma sak utan mickpreampen om det finns möjlighet att bara använda ljudkortets inbyggda eller dylikt 😮

Pre amp måste jag ju använda, men jag kan ta min octopre LE istället.

MVH

Anders

Postat

Kan ju skriva inställningarna ifall någon gillar ljudet och vill testa själva med samma inställningar.

kanal 3, Modern mode 100w, diode, bias 6l6

Gain 12:00

Master 11:00

Presence 13:00

bass och middle 11:30

Treble 11:00

MVH

Anders

Postat

Grattis till ett bra köp!

Hade en rectifier förut, det jag kommer ihåg från den var att man kan ratta basen rätt högt, och det bidrar fint med lite mindre rasp.

Testa tremonti-inställningarna kanske? Treble 6, Mids 4, Bas 10.. 😄 Gain runt 6.

Kommer inte ihåg klockslagen, men se det som 60%, 40% osv.. personligen gillar jag lite mer mids, men det är en bra start. 😄

Kör hårt! (och jag spelar fortf mesa, men en mk iv, bra grejjer! 😄

Postat
Grattis till ett bra köp!

Hade en rectifier förut, det jag kommer ihåg från den var att man kan ratta basen rätt högt, och det bidrar fint med lite mindre rasp.

Testa tremonti-inställningarna kanske? Treble 6, Mids 4, Bas 10.. 🥰 Gain runt 6.

Kommer inte ihåg klockslagen, men se det som 60%, 40% osv.. personligen gillar jag lite mer mids, men det är en bra start. 😄

Kör hårt! (och jag spelar fortf mesa, men en mk iv, bra grejjer! 😆

Ah!! Tack både för gratulationerna till bra köp och inställningarna. Menar du att basen bara är på 10%? tremonti:s ljud är inte helt fel 😄

Jag håller med dig om mellanregistret. Har själv inte velat gå under klockan 10 nu när jag testat olika ljud. Tycker det där j-vla anammat försvinner lite med för lite mid på rectifiern.

MVH

Anders

Postat
Skulle det vara lika intessant med en Octopre LE?

MVH

Anders

hallå....jag antar att det är en billigare preamp än Neve 1073an och i det avseendet är det förstås intressant....det jag var ute efter var att höra just hur mkt preampen gör för ljudet jämfört med enklare mickförstärkare som kan sittar i ett ljudkort eller ett mixerbord : )

Postat
Ah!! Tack både för gratulationerna till bra köp och inställningarna. Menar du att basen bara är på 10%? tremonti:s ljud är inte helt fel 😱

Jag håller med dig om mellanregistret. Har själv inte velat gå under klockan 10 nu när jag testat olika ljud. Tycker det där j-vla anammat försvinner lite med för lite mid på rectifiern.

MVH

Anders

Hehe.. nej, 100%, maxad. 😠

Ja, och har man en recto så är det väl för jävlar anamat man köpt den.. 🥰

Postat (redigerat)
Hehe.. nej, 100%, maxad. 😊

Ja, och har man en recto så är det väl för jävlar anamat man köpt den.. 🙂

haha.. ja jag tyckte det lät märkligt med 10%

Gjorde ännu ett test ikväll. Ändrade till kanal 2 och även knappen vid nätkablen till spongy. Vad är skillnaden egentligen? Jag upplevde som att vid spongy blev diskanten "mjukare". Inga effekter förutm ett HP-filter vid ca 130hz och en dip på ca 1,5db vid 300hz. Detta är i princip det raka ljudet helt enkelt från mesan. Ingen bas nu heller som kan förstöra ljudet då jag inte spelar bra bas 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
hallå....jag antar att det är en billigare preamp än Neve 1073an och i det avseendet är det förstås intressant....det jag var ute efter var att höra just hur mkt preampen gör för ljudet jämfört med enklare mickförstärkare som kan sittar i ett ljudkort eller ett mixerbord : )

Absolut en billigare pre amp. Kan göra testet nästa gång jag spelar in den 😊

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Här kommer en jämförelse 😆

Denna gång på kanal 1 pushed

http://www.speedyshare.com/files/21404099/Octopre_LE.aif

http://www.speedyshare.com/files/21404098/Neve.aif

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Nytt ljud som jag vill ha lite åsikter på. Speciellt undrar jag om det är för lite diskant och för mycket fokus på mellanregistret? Tycker Mesan komemr mer till sin rätt när man drar ner på diskanten och leker med mellanregistret istället. Men jag kanske är ute och cyklar 😛

http://tinyurl.com/ycukull

Andra åsikter tas självklart emot också ang gitarrljudet.

EDIT: upptäkte att jag tycker hela ljudbilden är lite dov, så om ni tycker det också, så ge en aning diskant på hela ljudbilden innan ni säger till om gitarren 😄

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hejsan

Spelade in ett lead ljud för en gångs skull då man fokuserar så mycket på komp. Lead-ljud ala 80-tal med tanke på temat för forumfestivalen 😄 Blev själv nöjd med detta lead-sound. Vad tycker du? Spelar lite slarvigt dock, men men http://db.tt/ZnvsDA

OBS! Orginalet av denna är helt underbar!!!!

EDIT: Innan någon säger driv rören lite till, så kan jag förklara att jag skulle gjort det om klockan inte va så sent, måste vara lite snäll mot grannarn de ggr jag spelar in i lägenheten 🙂 Men jag derv dem så att jag fick den feedback jag ville ha iaf 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.