Jump to content
Annons

Jag har 3 val på studiolösning, men vilken kommer bli bäst för mig?

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Haaaaaaj!

Vilket av följande alternativ är bäst?

rummets storlek är

längd: 4.1 meter

bredd 2.3 meter

höjd 2.80 meter

Ur inspelning och mixperspektiv, vilket val passar mig bäst?

www.bjornandersson.info kan ni se bilderna

Annons
Postat (redigerat)

(läste fel)

Btw så. Gillar första lösningen fast att du inte bygger ett sångbås. Fixar till hela rummet istället 😄.

Redigerat av Gäst
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
  BJORNANDERSSON sa:
Haaaaaaj!

Vilket av följande alternativ är bäst?

rummets storlek är

längd: 4.1 meter

bredd 2.3 meter

höjd 2.80 meter

Ur inspelning och mixperspektiv, vilket val passar mig bäst?

www.bjornandersson.info kan ni se bilderna

Vilka är alternativen då?

Postat (redigerat)
  onajj sa:
(läste fel)

Edit: Jag också

Redigerat av Analogfreak
Postat

Att man skall placera lyssningspositionen symetriskt i rummet och ha långt avstånd till bakre vägg

har jag lärt mig här på forumet, alltså ej 2 och 3. Jag hade gått på onajjs linje om sångbåset men vill

du gärna ha ett bås så bygg ett.

Postat

haha..jag kunde itne klista in bilderna så fick länka..

men vilket alternativ vore bäst i mixperspektiv??

Postat

ja jag skiter i sångbåset för det kommer abra bli massa strul med plats, rummet är bara 11 kvd ju...borde gå att få bra ljud utan sångbås på sången tycker man...

Symmetrisk har jag hört att man skall också sen har jag även hört att det är fullständigt skitsamma av vissa säljare så vad är egentligen rätt:S?

om jag ska ha så långt som möjligt bak till väggen borde det lättaste va att sätta mixplatsen mot fönstret, men det är ju inte så jälva optimalt att ha det mot fönstret för då kan kan ju inte sätta mina akustikplattor mellan monitorerna, med mindre att jag sätter dom på fönstret o det vill jag helst inte, kanske han bygga nåt stativ eller liknande? förslag?

Postat

Läste ni alla fel? Kanske jag också gjort det? 😄

Det verkar inte finnas så mycket info att gå på.

Det verkar på skisserna som att du prioriterar arbetsflöde. Stämmer det? I så fall är alla tre intressanta.

Ur akustiksynpunkt är det första alternativet bäst. Framförallt om du kan tänka dig att skippa sångbåset, som onajj var inne på.

Två av dimensionerna är under tre meter. Bygger du ett sångbås typ som på skissen är vi sannolikt nere på 1 x 1 x 2,5 meter. Det ger dåliga förutsättningar för att få till en fyllig sångröst eftersom de tidigaste stående vågorna kommer upp i brösttonsregistret.

Postat

okej.

men hur löser jag det med fönstret? ger inte det dåliga vibbar på ljudet????

det är ett alroundrum jag vill ha osm ni ser, mixa musik, sång, ackegitarr, conga och övrig percussion, munspel, ackegitarr osv...

Auralex akustikplattor är väl något av det bästa man kan tillgå eller? har fått ett ganska ok pris på golden age produkterna men vet inte om de håller samma klass som auralex...

Postat
  BJORNANDERSSON sa:

Hur brett är fönstret? Är det centrerat på kortväggen?

Postat
  BJORNANDERSSON sa:
okej.

det är ett alroundrum jag vill ha osm ni ser, mixa musik, sång, ackegitarr, conga och övrig percussion, munspel, ackegitarr osv...

Auralex akustikplattor är väl något av det bästa man kan tillgå eller? har fått ett ganska ok pris på golden age produkterna men vet inte om de håller samma klass som auralex...

Det är ganska vanligt att kontrollrum i studios har ett fönster rakt fram.

Om du vänder på det hela så blir det ju knas med dörren!

GA:s skum tror jag är bra, får du bra pris så köp om du inte vill packa glasfiber.

Postat

jag har stenull i källaren, men funkar det verkligen bra??? Om du säger att man kommer väldigt lång tpå stenullet med tyg över så kan jag ju hlet klart tänka mig att börja med det för att komma igång...

fönstret är två st och dom är 120 höga o 60 breda... dom är centrerade på kortsidan!

En annan fråga som egentligen inte hör hemma i tråden, men om jag vill spela in akustisk gitarr med två mickar på ett spår och itne har någon stereopreamp, hr kan jag då lösa det? finns det någon kabel som kan fixa det eller måste ajg ha en preamp med så många kanaler som jag vill ha mickar??

Postat

Dörren ser pluttigt liten ut i förhållande till fönstret. Ska det vara så?

Postat
  Citat
En annan fråga som egentligen inte hör hemma i tråden, men om jag vill spela in akustisk gitarr med två mickar på ett spår och itne har någon stereopreamp, hr kan jag då lösa det? finns det någon kabel som kan fixa det eller måste ajg ha en preamp med så många kanaler som jag vill ha mickar??

Du måste ha lika många ingångar som mikrofoner du ska använda.

Postat (redigerat)
  BJORNANDERSSON sa:
fönstret är två st och dom är 120 höga o 60 breda... dom är centrerade på kortsidan!

Så den totala bredden är 120 cm (60+60)?

Det ger isf 55 cm vägg på var sida om fönstret. Om Sweetspot är en dryg meter ut från väggen, och du placerar högtalarna så nära väggen det går (en på var sida om fönstret) tror jag fönstret kommer påverka din lyssning relativt lite.

Redigerat av joachime
Postat

analogfreak, dörren är normalstor..jag vet att den ser liten ut i förhållande till fönstret,..

okej..det finns alltså inga kablar med två tele i ena änden och en tele i andra för att ddra från line out på preampsen till line in på ljudkortets kanal jag vill köra på?

Postat
  joachime sa:
Så den totala bredden är 120 cm (60+60)?

Det ger isf 55 cm vägg på var sida om fönstret. Om Sweetspot är en dryg meter ut från väggen, och du placerar högtalarna så nära väggen det går (en på var sida om fönstret) tror jag fönstret kommer påverka din lyssning relativt lite.

Cool! Det blir säkert skitbra..är ledig på fredag så ska möblera om då...

har kommit över två st 80x80 auralexplattor som ajg tänkte att sätta en på varje långsida mitt emot varandra, ovanför mig täntke ajg hänga upp 2 st 60x120 stenullsplattor cirka 1 meter ner från taket, längre bak på långsidan täntke ajg sätta två st stenulsplattr mitt emot varandra, lägga en fin matta på golvet, samt i hörnet där ni kan se sångbåset som itne blir av tänkte jag sätta två st stenullsplattor och sjunga ut i rumet,vad tror ni om min plan?? borde jag lösa det annorluunda med placeringen? skulle det funka?

Postat (redigerat)
  onajj sa:
Du måste ha lika många ingångar som mikrofoner du ska använda.

om man inte seriekopplar mickarna men det blir nog inget bra... 😕

Edit: Fast då borde känsligheten bli dubbelt så hög. 😲

Redigerat av Analogfreak
Postat
  BJORNANDERSSON sa:
Cool! Det blir säkert skitbra..är ledig på fredag så ska möblera om då...

har kommit över två st 80x80 auralexplattor som ajg tänkte att sätta en på varje långsida mitt emot varandra, ovanför mig täntke ajg hänga upp 2 st 60x120 stenullsplattor cirka 1 meter ner från taket, längre bak på långsidan täntke ajg sätta två st stenulsplattr mitt emot varandra, lägga en fin matta på golvet, samt i hörnet där ni kan se sångbåset som itne blir av tänkte jag sätta två st stenullsplattor och sjunga ut i rumet,vad tror ni om min plan?? borde jag lösa det annorluunda med placeringen? skulle det funka?

Du kan sitta med ryggen mot fönstret så du sitter vänd ut mot rummet när du mixar. 😕

Postat
  Citat
okej..det finns alltså inga kablar med två tele i ena änden och en tele i andra för att ddra från line out på preampsen till line in på ljudkortets kanal jag vill köra på?

Vad är meningen att använda två mickar seriekopplade om du bara har mono in.

Signalen kommer fortfarande spelas in i mono.

Postat

Jo dom kommer fortfarande att spelas in i mono, men om man vill blanda två olika mmickars karaktärer, feks micka upp stärkaren med en sm57 och en bandmick....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.