Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena,

Har en jäkligt bra dator och ljudkortet är ett M-Audio Delta 1010LT, ASIO naturligtvis.

Men ändå knastrar det när jag spelar i cubase. Jag har kollat överallt och det clipper ingenstans. Ändå låter det ungefär som digital dist. Det liksom sprakar till och knastrar till lite då och då.

Kör 512 Samples på ljudkortet för om jag tar mer så blir latencyn för mycket enligt mig. Men 512 ska väl räcka?? Instrumentet spelar ingen roll. Det knastrar med alla lite då och då.

Nån som kan hjälpa mig?

//Mike

Annons
Postat

Gått datorvetenskapliga programmet på Mälardalens högskola, så jag kan en del om datorer =)

Moderkortet är ett Asus specialmoderkort för dubbla Xeon-processorer. Det är alltså en grym dator med grym prestanda. 2GB i minne. Dubbla hårddiskar kopplade i RAID.

Nån som vet vad som kan vara felet. Behöver man göra nån inställning i cubase kanske?

//Mike

Glaader (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Pröva att dra ner antalet samples till 128. Det kan hjälpa, tro det eller ej. Mitt MOTU 828 ville inte rocka på en Dual G4 Mac förrän jag körde I/O Buffer Size 64 (!)

Redigerat av Glaader
Postat

Har löst det nu verkar det som. Bytte plats 2 gånger på pci. Har inget annat pci-kort förutom ljudkortet. Nu sitter den längst ned och har inte hört nåt knaster än förutom när det clipper.

Hade dock aldrig samma irq som något annat. Men jag tror det har något att göra med störningar från SATA connectors. Hitta något om det i moderkortsmanualen.

Hoppas att det verkligen fungerar som det ska nu.

Förresten, är jag ensam om att köra Windows 2000 på musikdatorn?

/Mike

Postat
Förresten, är jag ensam om att köra Windows 2000 på musikdatorn?

/Mike

Nej det finns några som kör på det.

Om jag inte missminner mig så var det väl du som la ut en tråd för länge sen angående en tävling på er hemsida va?

Vem vann tävlingen??????????

Postat

Fredster:

Jo, men majoriteten kör på win xp. Tycker själv 2000 professional är bättre då det är i princip anpassat för server och aldrig hänger sig.

Japp, jag lade ut tråden om mitt nystartade företag och tävlingen pågår fortfarande. Den 20 Januari har jag som slutdatum. Ville ju få så många deltagare som möjligt =)

Kommer posta vinnaren på hemsidan och underrätta alla via email om dom fått pris. Jag antar att du är med i tävlingen? =)

Om det är någon annan som undrar vad jag pratar om så kolla in:

http://www.mbmmedia.se

//Mike

Postat (redigerat)
Fredster:

Jo, men majoriteten kör på win xp. Tycker själv 2000 professional är bättre då det är i princip anpassat för server och aldrig hänger sig.

Japp, jag lade ut tråden om mitt nystartade företag och tävlingen pågår fortfarande. Den 20 Januari har jag som slutdatum. Ville ju få så många deltagare som möjligt =)

Kommer posta vinnaren på hemsidan och underrätta alla via email om dom fått pris. Jag antar att du är med i tävlingen? =)

Om det är någon annan som undrar vad jag pratar om så kolla in:

http://www.mbmmedia.se

//Mike

Jag har hört (observera att jag endast hört det) att windows 2000 ej kan "tillgodoräkna" mer ramminne än 1024 Mb, vilket då innebär att det inte spelar någon roll om man sitter på en superdator med 2 gig i ramminne.

Jag är verkligen ingen guru på datorer men har faktiskt hört det från flera håll.

Kan detta verkligen stämma? (låter ju märkligt)

EDIT: självklart är jag med i tävlingen 😄

Redigerat av Fredster
Postat

Nej, jag har också hört det och det stämmer inte. I alla fall inte på professional edition som jag sitter med.

Skulle förvåna mig om det ens stämmer på standard edition faktiskt.

En sak som dock är totalt värdelös med windows är att man såvitt jag förstått inte kan manuellt styra IRQ. Man kan endast reservera innan man installerar. Kan vara jäkligt irriterande om man tycker ett eget irq är viktigt för ljudkortet, vilket vi musiker ju gör =)

Vet inte hur det är med MAC, nån som vet? (Går långt ifrån tråden nu känns det som, hehe)

//Mike

Postat

Man kan ändra IRQ manuellt om man ställer in Standard PC-konfig istället för APIC (tror jag att det heter).

MM (musiker magasinet) hade en utförlig/utmärkt guide till att optimera en musikdator för något år sedan.

Kanske något för Studio att ta upp?? (eller det kanske har varit uppe?)

Postat

Hmmm...kan man ställa om till standard PC när man har dubbla processorer?

Tror faktiskt inte det.

Vore verkligen en sak för studio att ta upp. Optimera datorn för musikproduktion.

/Mike

Postat

Sprakar det även i tex windows mediaplayer när du spelar upp musik?

Om inte... testa att köra mindre samples på ljudkortet. Om inte det funkar är det säkerligen nån bugg i ditt cubase (krack?) eller för slö hårddisk (fast du hade ju en bra dator sa du). Kör även cubases prestandatest igen om det inte funkar.. :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.