erikteodor (oregistrerad) Postat 2 mars 2010 Postat 2 mars 2010 Har nyligen köpt en porta från Yamaha (AW16G). Är inte alls så hemma på studioutrustning, men börjar lära mig mer och mer. Har testat att plugga in en akustisk gitarr och spelat in men jag gillar inte ljudet jag får ut. Det känns "dött" och "osexigt" på nåt sätt. Köpte en billig Shure-mic som jag spelar in mina vocals med, men när jag skulle micka upp gitarren med den blev ljudet inte alls nå bra (lågt och oklart). Ljudet jag strävar efter är ungefär det ljud Elliott smith hade på sina första plattor. han använde en (4-spårig porta om jag minns rätt). Någon som har något tips på vilken mic eller sånt som skulle kunna förbättra mitt ljud och få det mer äkta? Tack
Dingbats Postat 2 mars 2010 Postat 2 mars 2010 Jag är inte så inne på Elliott Smith, men jag skulle tro att det du är ute efter är ett analogt lofi-ljud. Då måste man spela in på band.
erikteodor (oregistrerad) Postat 2 mars 2010 Postat 2 mars 2010 Jag är inte så inne på Elliott Smith, men jag skulle tro att det du är ute efter är ett analogt lofi-ljud. Då måste man spela in på band. Ja, precis. Vet hur man för över ljudet från bandspelare till datorn också. Har där emot inte så bra koll vart man hittar schysta bandspelare att spela in ljud med. Nån som har koll?
desvaenger Postat 2 mars 2010 Postat 2 mars 2010 (redigerat) Tänk på att mycket av karaktären sitter i rummet och mickplacering också. För att inte tala om spelsättet/sångtekniken. Redigerat 2 mars 2010 av desvaenger
Chaan Postat 2 mars 2010 Postat 2 mars 2010 (redigerat) Det framgår i första posten att du är ute efter ett ljud du själv gillar. Försök ta reda på vad han använde exakt för utrustning så kanske du får en hint. Sedan är det inte helt säkert att det låter likadant även om du får tag i en årgångspryl av ett visst märke. Testa allt. Till slut kommer det vara rätt. Själv har jag letat en bättre gitarr i flera år utan att hitta den - och samma med min förstärkare. På dig låter det lite som att du tagit snabbaste genväg och det blev fel - för min del var det bland de första sakerna jag skaffade och det blev rätt från början. Min gamla sångmik som medföljde när jag köpte en vintage gitarrstärkare är dock rent skit så där skulle vad som helst som inte direkt förstör ljudet vara bättre. Redigerat 2 mars 2010 av Chaan
erikteodor (oregistrerad) Postat 2 mars 2010 Postat 2 mars 2010 (redigerat) Det framgår i första posten att du är ute efter ett ljud du själv gillar. Försök ta reda på vad han använde exakt för utrustning så kanske du får en hint. Sedan är det inte helt säkert att det låter likadant även om du får tag i en årgångspryl av ett visst märke. Testa allt. Till slut kommer det vara rätt. Själv har jag letat en bättre gitarr i flera år utan att hitta den - och samma med min förstärkare. På dig låter det lite som att du tagit snabbaste genväg och det blev fel - för min del var det bland de första sakerna jag skaffade och det blev rätt från början. Min gamla sångmik som medföljde när jag köpte en vintage gitarrstärkare är dock rent skit så där skulle vad som helst som inte direkt förstör ljudet vara bättre. Tror att jag förstår vad du menar, faktiskt. Har en liten bandspelare hemma nu, som jag provade att koppla in till en dator osv. Fungerade utmärkt! Dock så går det bara att spela in ett spår, så jag började att leta och hittade precis ett exemplar av en gammal 4-track porta på blocket. Kontaktade också killen som sålde den och han sa att den var av god kvalite,- näst intill oanvänd. Och det är nästan precis vad Elliott använde (jag har också lika gitarr som honom). Jag försöker inte på något vis kopiera elliott smith men, jag kan inte låta bli att älska soundet han fick till. Så otroligt rent och äkta. Nånting jag saknar vid dagens produktioner. Jag tror att detta kan bli bra. Redigerat 2 mars 2010 av erikteodor
morka Postat 11 april 2010 Postat 11 april 2010 Har nyligen köpt en porta från Yamaha (AW16G). Är inte alls så hemma på studioutrustning, men börjar lära mig mer och mer. Har testat att plugga in en akustisk gitarr och spelat in men jag gillar inte ljudet jag får ut. Det känns "dött" och "osexigt" på nåt sätt. Köpte en billig Shure-mic som jag spelar in mina vocals med, men när jag skulle micka upp gitarren med den blev ljudet inte alls nå bra (lågt och oklart). Ljudet jag strävar efter är ungefär det ljud Elliott smith hade på sina första plattor. han använde en (4-spårig porta om jag minns rätt). Någon som har något tips på vilken mic eller sånt som skulle kunna förbättra mitt ljud och få det mer äkta? Tack "Plugga in en akustisk gitarr", du har line:at alltså? Testa med en kondensatormick istället. Borde bli närmare Elliott. Tror kondensator/membran är närmare hans sångljud också, i jämförelse med din billiga Shure. Ett exempel är där du ser hans mikrofon, tror det är en http://www.manleylabs.com/containerpages/Cr3a99.html vilken skall ha används på bland annat Either/Or. Många av låtarna har ju sång som är väldigt viskande, där det låter som om han är så nära micken det bara går. Lite kompressor på gitarr och sång. Öva, öva, öva. Lycka till! 😄 Lite matnyttiga länkar http://www.acguitar.com/issues/ag71/gear71.html http://www.blamonet.com/vb/showthread.php?t=136980 http://homerecording.com/bbs/showthread.php?t=129184 http://www.undertheradarmag.com/interviews/elliott_smith/
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.