Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Finns det någon här ute som har lite tips på hur man kan få en kännsla av mer "sträng" i gitarrerna när man mixar pop rock musik?

El gitarr, lite halvdistade.

Inspelade med en SM57:a lite brevid kornen.

tack..!

Annons
Postat (redigerat)
Hej.

Finns det någon här ute som har lite tips på hur man kan få en kännsla av mer "sträng" i gitarrerna när man mixar pop rock musik?

El gitarr, lite halvdistade.

Inspelade med en SM57:a lite brevid kornen.

tack..!

Du kan få fram mer sträng på olika sätt, men innan man börjar skruva i dator ska man se till att grundljudet låter bra.

Vad har du för elgitarr & vilka mickar? Vad har du för förstärkare?

T.ex en singlecoil-bestyckad stratocaster eller telecaster tycker jag kan ha mer "sträng" i soundet än en les paul.

Förstärkarens låda och högtalare påverkar ju också ljudet en hel del, öppen låda låter kanske mer rätt än sluten osv.

Inte för mycket gain på disten heller, för mycket gain och gitarrens egna fina ljud försvinner mer o mer i en matta av häng :-P

En del mickar ju upp själva elgitarren och elbasen för att fånga upp deras akustiska ljud, på en elgitarr blir det dock mest plektrum-attack men det är något man kan testa iaf.

En till mick som är riktad rätt in mot konen kan också vara bra som fångar upp mer övre mellanregister/diskant.

Angående mixning så kan man kanske EQ:a fram strängljudet i övre mellanregistret, men är man redan nöjd med EQ-balansen sedan innan så kanske det blir lite stickigt 😏

... just ja... En till viktig detalj: använd NYA STRÄNGAR 😏

EDIT: Nu vet jag inte riktigt vilket stuk låten går i, men ibland, om jag vill ha det soundet med mycket "sträng", så dubbar jag elgitarren med en akustisk stålsträngad, där har du strängljud så det ryker om det 😆

Redigerat av Limpan
Postat
Det brukar komma fram fint i mastringen, en sm57a räcker bra till för elgitarr

och det där i motsats till limpans inlägg var ett riktigt uselt svar

Postat

Läste nån stans att Green Day när dom spelade in American Idiot, så dubbade dom alla kompgitarrer med akustisk gitarr för att få mer strängljud...

Kanske overkill, men lite kuriosa iallafall!

Stratocastrar fungerar alltid bra om man vill ha mycket strängljud, och helst med svaga mickar... (snart kommer Guitar Nilson och säger att man ska ha telecaster 😆 )

I övrigt håller jag med Limpan.

/Johan

Postat

Jag vet inte vilken genre du rör dig i, men jag tycker att i princip hela Bryan Adams "Reckless" äger vad gäller mycket sträng. (ja, jag är ett fornminne)

http://open.spotify.com/album/4MH0wfp3gFEVr41KM8nddr

Har inte analyserat jättenoga, men får för mig att dom på många ställen dubbat ett lite skitigare ljud med ett renare.

Det är ju panorerat så man kan lyssna på en kanal i taget och jämföra.

Är man dassig på att dubba (och råkar ha utrustningen) kan man ju splitta signalen med nån box till två stärkare med olika karaktär.

Annars tror jag som nämnts ovan att nycklarna är försiktighet med gain och single-coil (och inte nödvändigtvis bara stallmicken).

Postat
Läste nån stans att Green Day när dom spelade in American Idiot, så dubbade dom alla kompgitarrer med akustisk gitarr för att få mer strängljud...

Kanske overkill, men lite kuriosa iallafall!

Stratocastrar fungerar alltid bra om man vill ha mycket strängljud, och helst med svaga mickar... (snart kommer Guitar Nilson och säger att man ska ha telecaster 🙂 )

I övrigt håller jag med Limpan.

/Johan

Huvudsaken det är Fender! 😄

Om man har bara en bra elgitarr kan man kanske dubba med mickväljaren i stall resp halsläge för olika ljud.

Ibland spelar jag live med telecastern kopplad direkt i mixern, ingen pod eller annan pedal, bara mjuk kompressor och reverb, då är det halsmicken som gäller, det ljudet kan bli väldigt snyggt.. Det kan nog vara ett fint komplement till snällare låtars akustiska gitarrer.

Postat

Danelectro är sjukt strängiga också, och billigare än fender.

Men annars typ; Fender -> VOX AC 30 eller vilken rörstärk som helst med lite mer mid.

Kör skitlite dist och kanske släng på en kompressor i mixen

Postat
Danelectro är sjukt strängiga också, och billigare än fender.

Kör skitlite dist och kanske släng på en kompressor i mixen

Absolut, ju svagare mickar, ju mera strängljud.... eller varför inte en skönt färgande kompressorpedal direkt efter gitarren.

/Johan

Postat

Tack alla.

Jag verkar inte ha tänkt helt fel då i mina tankebanor. Jag kör nämligen telecaster på en vox ac 30.

tack för era inlägg. Mycket kul att läsa.

mvh

Andreas

Postat
Absolut, ju svagare mickar, ju mera strängljud.... eller varför inte en skönt färgande kompressorpedal direkt efter gitarren.

/Johan

Apropå svagare mickar... När jag spelar med renare ljud drar jag ner på gitarren inte på förstärkarens gain. Den har jag på nästan max även när jag vill ha rent ljud, men kanske bara på tvåan på gitarrvollen. Det ger ett behagligare ljud än sänkt gain på stärkaren och fullt på gitarren. Gör likadant om det är Les Paul eller annan humbuckergitarr. De flesta har väl alltid fullt på gitarren och ändra ljudet med att stampa på distar eller att byta kanal, jag gör nästan alla ljudändringar med voymkontrollen på gitarren. Och mickväljarna förstås.

Postat
De flesta har väl alltid fullt på gitarren och ändra ljudet med att stampa på distar eller att byta kanal, jag gör nästan alla ljudändringar med voymkontrollen på gitarren. Och mickväljarna förstås.

det där är ju ganska vanligt

Postat

Allt hänger ju på grundljudet. Visst, man kan eqa lite högmid, men du kan inte trolla fram strängseparation. Det inspelade ljudet är vad det är och är du inte nöjd så är det bara tillbaka till ritbordet (= ställa upp micken och göra om).

F ö, "Reckless"-plattan har ett grymt gitarrljud! Bob Clearmountain!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.