Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag är ny här och skulle behöva lite hjälp

Jag har lajjat lite i cubase i lite mer än ett år och fick för typ ett par månader för mig att skaffa en synt, så jag sprang på en jv1080 som va fullsmetad med expanderkort och jag köpte den.

Den funkar grymt bra att spela på med mitt midklaviatur genom cubase, men när det kommer till att programera den med midit (cubase) så hittar jag inte expanderkorten i cubase så hur löser man det???

Den har ju också 4 st utgångar. efter som jag bara gör musik i mono så undrar jag om någon vet om man kan spela den som 4 kanaler ut?

exempel

Out 1 = bass

Out 2 = piano1

Out 3 = piano 2

Out 4 = Strings????

Och om det går att göra så hur gör man?

Annons
Postat

I mitt Cubase finns färdiga mallar för JV-synthar. Under midi devices. Möjligtvis finns inte expansionskorten med men det kaske går att hitta på nätet.

Åke

• 4 veckor senare...
Postat

Vet inte om det går på JV-1080 att köra 4 mono, får du nog kolla i manual. har själv en XV-3080 som är generationen efter denna, om du vill programmera och välja allt från cubase även expansions korten får du nog gräva lite efter device mallar, eller bygga egen mall och sätta upp vilka midi-kommandon som ska köras för att byta patchar även på expansions korten.

annars kan man göra det enklare. köra den Preform- och Part-läge och sen browse:a via synthen vad man vill ha för instrument istället. 😆

• 2 månader senare...
Postat (redigerat)

Hade själv en 1080 för hundra år sen. Om du vill ha ut ljudet som du har skrivit

så får du "Assigna" ex.vis basen till Stereo Output 1 och panorera den fullt ut åt ena hållet, så hamnar den på kanal 1, Piano 1 till Stereo Output 1 och panorera den åt andra hållet, så hamnar den på kanal 2.

Jag har för mig att gjort det som två stereo-utgångar, som kan användas som fyra mono-utgångar.

Kolla kapitel VI. i manualen - "Effects And Output Routing".

Mvh/

Redigerat av Sleap
Postat

Jag har ett expanderkort (Vintage Synt) till min JV1010, och jag vill minnas att jag fick mata in patchnamnen till kortet själv i midi devices....

Men annars kanske som sagt det finns att ladda ner....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.