Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Halloj!

Jag håller på att spela in nya låtar, men är det verkligen värt att göra en skiva i dagens läge? med tanke på att de flesta laddar ner idag... enligt denna artikel som Peter Dolving gjort så är det såklart väldigt svårt att tjäna pengar idag, läs den!! : http://www.sourze.se/default.asp?ItemID=10091488

då är ju frågan, ska jag söka skivkontrakt? eller spela in själv? Vad tror ni blir bäst i dagens läge?

Svara gärna

Redigerat av mindedmusic
Annons
Postat

Stirra dig inte blind på ett skivkontrakt.

Precis som i vilken karriär som helst leder det ena ofta till det andra.

Fokusera på vad det är du vill göra, och gör det. Musikailskt och artistmässigt alltså.

Postat
Halloj!

Jag håller på att spela in nya låtar, men är det verkligen värt att göra en skiva i dagens läge? med tanke på att de flesta laddar ner idag... enligt denna artikel som Peter Dolving gjort så är det såklart väldigt svårt att tjäna pengar idag, läs den!! : http://www.sourze.se/default.asp?ItemID=10091488

då är ju frågan, ska jag söka skivkontrakt? eller spela in själv? Vad tror ni blir bäst i dagens läge?

Svara gärna

Du kan spela in själv och dessutom söka skivkontrakt, skadar inte med båda.

Skivförsälning får du nog vara nåt exceptionellt om du ska leva på. Men det vore ju kul om så är fallet!

Postat
Man får nog förlita sig mer till stim-pengar och gage vid livespelningar.

Ersättningar från STIM vid liveframträdande är mycket små. Ingen som kan leva av det.

Postat

Jag säger som jag brukar, det beror på vilken stil det gäller.

Dansband, med gigs? Tryck 1000 skivor direkt, du säljer dom snart.

Hiphop? Glöm det.

Osv.

Generellt skulle jag säga att du måste satsa lika mycket kraft, tid och pengar på dina inspelningar som förr - och sen ge bort dem gratis. Se dina inspelningar som visitkort när du bygger musikkarriär 2010, "pengarna" tjänar du på spelningar, merch och licensiering om du har tur.

Att söka gamla skolans skivkontrakt är bortkastad energi: Idag blir man sällan upptäckt och försörjd, tvärtom måste du själv göra rubbet.

Postat

Joachime: Spelas man en del i radio, stimmar alla gig och tar en del i gage får man i alla fall lite extra pengar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.