olafzom (oregistrerad) Postat 1 mars 2010 Postat 1 mars 2010 Hej på er alla! Jag har länge haft en keyboard liggandes här hemma. Imorse fick jag idén att koppla den till min dator bara för skojs skull, för att testa hur det fungerar. Jag åkte och köpte en kabel med två midi-kontakter i ena änden(en IN och en OUT) och en kontakt för att koppla till ljudkortet på datorn i andra änden, ni vet en sån som man kopplar till joystick/spelkontrollsingången på datorn, ser ut typ som en scart-kontakt fast med två skruvar i kanterna. Jag kopplade sedan in kabeln med keyboarden och datorn och installerade något program som heter "reaper" för att redigera musiken. Men hur jag än försökte få det att fungera så går det inte. Datorn känner tydligen inte av min keyboard, jag kan inte finna den i en lista när jag försöker ansluta den. Jag är väldigt dålig på datorer och dylikt. Keyboarden i fråga är en "Casio CTK-571". Jag skulle vara ytterst tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta, är säkert något simpelt problem som jag inte lyckats lösa. Tack på förhand! 😆
Procedomani2 Postat 1 mars 2010 Postat 1 mars 2010 Hej på er alla! Jag har länge haft en keyboard liggandes här hemma. Imorse fick jag idén att koppla den till min dator bara för skojs skull, för att testa hur det fungerar. Jag åkte och köpte en kabel med två midi-kontakter i ena änden(en IN och en OUT) och en kontakt för att koppla till ljudkortet på datorn i andra änden, ni vet en sån som man kopplar till joystick/spelkontrollsingången på datorn, ser ut typ som en scart-kontakt fast med två skruvar i kanterna. Jag kopplade sedan in kabeln med keyboarden och datorn och installerade något program som heter "reaper" för att redigera musiken. Men hur jag än försökte få det att fungera så går det inte. Datorn känner tydligen inte av min keyboard, jag kan inte finna den i en lista när jag försöker ansluta den. Jag är väldigt dålig på datorer och dylikt. Keyboarden i fråga är en "Casio CTK-571". Jag skulle vara ytterst tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta, är säkert något simpelt problem som jag inte lyckats lösa. Tack på förhand! 😆 Jag försökte mig på en gång att få till midit via gameporten på mitt ljudkort jag körde då. Gick ju åt h-vete hur jag än försökte. Fick besöka Börsen en gång till och införskaffa ett usb-midi-interface (Edirol UM1SX). Har funkat klockrent sen dess. Jag vet inte om det är någon som har fått gameporten att lyckas sända och ta emot midi förut, men för mig gick det inte.
laxlaxlax Postat 1 mars 2010 Postat 1 mars 2010 8 personer läser denna tråd (0 gäster och 0 anonyma användare) 8 medlemmar: laxlaxlax, olafzom, Backspin, Zyan, Plankis, Assar, sjhawa, mr_guest Nyhetstorka på forumet! 🙂 Jodå det går att fixa så att gameporten tar emot midi. Körde så länge och får säga att det var min stabilista midisetup since! Men kan tyvärr inte reaper - hade du haft cubase hade jag kunnat hjälpa.
olafzom (oregistrerad) Postat 1 mars 2010 Postat 1 mars 2010 Okej... Finns det någon annan som kan med Reaper som skulle kunna hjälpa mig?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.