Jump to content
Annons

Din inställning till att låna/inspireras?


mmikael

Recommended Posts

Sålänge man spelar/gör det själv så tycker jag det är okej.

Ta ett lexikon, redigera lite ord, ta bort några och gör ett par dubbla så har du helt plötsligt skrivit boken midsommarvals av viveca lärn eller något liknande.

😛

Allt som görs idag, görs ju med saker som redan finns, det är ju inte ofta något nytt uppstår, eller kanske det är, men antar att ni förstår poängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Allt som görs idag, görs ju med saker som redan finns, det är ju inte ofta något nytt uppstår, eller kanske det är, men antar att ni förstår poängen.

färgen brunt användes redan då mona lisa målades

men det är ju knappast samma sak att använda brunt idag som att måla av mona lisa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Desto jobbigare är ju när man lirar upp nåt som man tycker känns bra och sedan kommer nån och säger att:

-Fan, det där är ju nästan riffet i Alice Cooper´s "Go to hell"!

Vi insåg för ett halvår sen att vårt band skrev You Ain't Seen Nothing Yet med Bachman-Turner Overdrive för sju år sen. Bara versen, men basgång och gitarrkomp är IDENTISKA. Lite störigt med tanke på att ingen i bandet ens hört låten innan - vi bara spelade nåt som lät OK med keyboardistens ackordföljd, men om man känner till BTO:s orginal måste man tro att vi råsnott alltihop.

Personligen tycker jag det är en ganska bra metod när inspirationen tryter att försöka planka nåt, jag är så dålig musiker att jag inte fixar det och istället landar i en egen idé. En annan liknande metod är att trummisen, som inte ens kan namn på noter, försöker förklara hur nåt han hört lät och ber oss spela det. Vad vi än kommer fram till kan man vara ganska säker på att det inte är i närheten av "orginalet".

Jag ser inget fel i att inspireras av annan musik. Varför ska just DET inte vara OK, men man läser intervju på intervju om artister som inspireras av böcker och konst och allt möjligt? Att medvetet sno nånting är nog en annan diskussion, det är ju upphovsrättsbrott.

Link to comment
Dela på andra sajter

färgen brunt användes redan då mona lisa målades

men det är ju knappast samma sak att använda brunt idag som att måla av mona lisa?

Nej det är det ju inte, men kombinationerna av färgerna kan ju fortfarande göra en ny mona lisa. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är det ju inte, men kombinationerna av färgerna kan ju fortfarande göra en ny mona lisa. eller?

kombination av färgerna kan faktiskt fortfarande göra nåt helt annat än mona lisa också 😠

vilket oftast är mycket intressantare än en (oftast) halvtaskig efterapning

man hör ofta att "alla låtar har redan skrivits" men man hör väl aldrig att "alla tavlor har redan målats" - bara för att man i grunden använder kombinationer av samma grundfärger...

Link to comment
Dela på andra sajter

kombination av färgerna kan faktiskt fortfarande göra nåt helt annat än mona lisa också 😉

vilket oftast är mycket intressantare än en (oftast) halvtaskig efterapning

man hör ofta att "alla låtar har redan skrivits" men man hör väl aldrig att "alla tavlor har redan målats" - bara för att man i grunden använder kombinationer av samma grundfärger...

antingen har alla låtar inte gjorts? eller så har alla tavlor redan målats, bara om fråga i vilken tidsepok 😛

Men som vanligt när man försöker skriva något halv ironiskt så blommas det åt fel håll 😎

iaf, se på filmen "Flash of Genius" 😉 går på C+ i några veckor till tror jag ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag tror på att musik, bild, dans, ja alla konstformer måste utgå från att man vill förmedla någonting.

Om du hamna i gränslandet mellan redan gjort och eget material: -Go for it!

Jag tycker att strävan i att göra något unikt inom konsten många gånger blir spekulativt.

Uttrycket blir viktigare än budskapet.

Å andra sidan kan man mycket väl arbeta med uttrycket, men då är det just uttrycket man jobbar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

man hör ofta att "alla låtar har redan skrivits" men man hör väl aldrig att "alla tavlor har redan målats" - bara för att man i grunden använder kombinationer av samma grundfärger...

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

är inte det ganska självklart?

behövs det framföras som ett särskilt budskap?

-Är det självklart?

-vet du alltid vad du vill förmedla när du skapar?

Någonting har triggat igång ditt skapande, och fortsätter trigga dig under processens gång.

Någonting triggar förhoppningsvis igång lyssnaren.

När detta sker har ni en kommunikation.

Man också med sin musikaliska kunskap skapa musik som är rent spekulativ dvs. kalkylerad med givna framgångsfaktorer typ för tillfället gångbara rytmer, senaste heta samplingar, sångtekniker (wailing och annat…), senaste studiotekniken mm och därmed förmedla någon form av budskap/kommunikation. Syftet är dock att tjäna pengar.

Kan man säga att det finns hantverkare och konstnärer inom musiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

-Är det självklart?

-vet du alltid vad du vill förmedla när du skapar?

-att du med just denna konstform valt att skapa något som du vill att andra ska ta del av

tämligen självklart iom att man skapat nåt med just vald konstform å inte nån annan konstform

men frågan är om det är det som är budskapet i vad man förmedlar: "hej jag gör musik"?

är det ditt budskap när du gjort en låt?

"hej jag har gjort en låt"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...