Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Tänkte fråga er lite om hur ni använder er av "pitch bend" hjulet/spaken?

Själv är ingen vidare på att få det att låta snyggt, får det mest att låta falsk & eländigt.

Beror nog på att jag sällan övar på det.

Det är ju rätt trevligt när man lirar gitarr på klaviaturen att kunna få tonerna att svänga..

Hur är ni själv?

Använder ni er av pitch bend ?

Och har ni tips att ge mig?

Annons
Postat
Hej!

Tänkte fråga er lite om hur ni använder er av "pitch bend" hjulet/spaken?

Själv är ingen vidare på att få det att låta snyggt, får det mest att låta falsk & eländigt.

Beror nog på att jag sällan övar på det.

Det är ju rätt trevligt när man lirar gitarr på klaviaturen att kunna få tonerna att svänga..

Hur är ni själv?

Använder ni er av pitch bend ?

Och har ni tips att ge mig?

Gehör FTW! 😉

Postat
Gehör FTW! 🙂

Vaddå gehör? Vad är det för nåt..!?

Jag spelar efter skalor, är tondöv.. 😄

Jag ska träna på pitchbend gehör... 😆

Postat (redigerat)

Ohh.. Jag älskar pitchbend och moodwhel . Har 2 olika lägen på mitt pitchbend wheel.. Endera 1 oktav (12 semitoner) eller 2 heltoner (typ C till E). Kör bara med analogsyntar så inställningnen är känslomässig.. Men herregud.. Pitchbenden är lika viktig för mig som svajen på en Fender Strata.. 😄

Ta en koll på

Redigerat av hegobald
Postat
Har aldrig använt midi-gitarr, men när man kör synt kan det vara kul att ställa hjulet på två oktaver och gå loss ibland.

2 oktaver! Ja, det har jag provat och det är skoj,, speciellt på elgitarrer 😄

annars brukar standardinställningen vara 2 toner på PB. Och då låter d lite mesigt,,

Postat

Missade du min länk ovan eller???

2 oktaver! Ja, det har jag provat och det är skoj,, speciellt på elgitarrer 🙂

annars brukar standardinställningen vara 2 toner på PB. Och då låter d lite mesigt,,

Postat (redigerat)
Tycker det blir bra om man kan pictha en helton upp och ned.

Du kör bara heltonsskalor alltså? 😏

Vill lyssna på din musik, den verkar intressant! 🙂

Skämt åsido, jag gillar halvtonsbendar mer!

Redigerat av Guitarslayer
Postat (redigerat)

Kollade inställningen på min Korg synt och där kan man ställa in pitchen på en oktav upp eller 5 oktaver ner.

Jag kollade in länken nedan och han e grym med moogen...

Ohh.. Jag älskar pitchbend och moodwhel . Har 2 olika lägen på mitt pitchbend wheel.. Endera 1 oktav (12 semitoner) eller 2 heltoner (typ C till E). Kör bara med analogsyntar så inställningnen är känslomässig.. Men herregud.. Pitchbenden är lika viktig för mig som svajen på en Fender Strata.. ☺️

Ta en koll på

Redigerat av Pmm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.