Jump to content
Annons

Flytta Cubase 5 Project

ScottMillien

Recommended Posts

tja !

har lite funderingar nu tänker jag installera cubase 5 på min bärbara dator för att leka lite ide för att sedan överföra till min studio datorn men

jag hittar inga riktiga förklaringar om hur filer sparas och om alla VST pluggar stödjer att flyttas då.

1 exempel brukar jag använda mig av Battery 3 för mina trummor å hihats och öppnar ca 5 midi kanaler för att alla ljud ska få sin egna kanal.

sparas alla dem här kick och hihatsen någonstans ? för jag hittar inte dem i AUDIO mappen i projektet

2

alla automation och instaällningar som bussar och sidechange ( jag använder cubase egna kompressor för sidechange ) sparas allt detta ?

sist om nån vet någon bra länk där jag kan läsa allt detta om hur jag kan flytta eller ändra inställning i cubase så att den sparar allt i någon mapp för varje projekt det va nog allt jag vill fråga...

vet inte hur luddigt detta blev nu sorry,

Dela på andra sajter

Annons
tja !

har lite funderingar nu tänker jag installera cubase 5 på min bärbara dator för att leka lite ide för att sedan överföra till min studio datorn men

jag hittar inga riktiga förklaringar om hur filer sparas och om alla VST pluggar stödjer att flyttas då.

1 exempel brukar jag använda mig av Battery 3 för mina trummor å hihats och öppnar ca 5 midi kanaler för att alla ljud ska få sin egna kanal.

sparas alla dem här kick och hihatsen någonstans ? för jag hittar inte dem i AUDIO mappen i projektet

2

alla automation och instaällningar som bussar och sidechange ( jag använder cubase egna kompressor för sidechange ) sparas allt detta ?

sist om nån vet någon bra länk där jag kan läsa allt detta om hur jag kan flytta eller ändra inställning i cubase så att den sparar allt i någon mapp för varje projekt det va nog allt jag vill fråga...

1. Ingen MIDI sparas som audio! I audio mappen ligger bara sånt du spelat in själv "Tex gitarr, sång osv". När du sparar ett projekt så sparas det som .cpr (tror jag det var) och där har du då dina MIDI filer! du kan flytta över dem till din andra dator men sen vet jag inte om man måste lägga in dem så sökvägen blir samma?!?

2. japp de sparas!

Dela på andra sajter

tja !

2

1) Inga ljud ifrån instrument sparas, du måste installera dem och bifogade bibliotek igen. Du kan naturligtvis själv spara en "patch" i battery och t.ex. lägga samplingarna i den mapp där du sparat ditt projekt. Om du sedan installerar battery på den andra datorn kommer den lätt att kunna hitta just den "patch" du hade gjort, men har du enbart orginalsamplingar ifrån medföljande bibliotek kommer det att fungera ändå.

2) All automation, midi osv ligger CPR filen, alla audiofiler och liknande i en underkatalog i projektmappen.

Det bästa är att välja "backup project" i filemenyn och sedan spara till en ny katalog - då är du säker på att du har allt. Kopiera sedan över denna mappan så bör det vara ok, plus att du måste följa rådet under punkt1. Är du säker på att allt redan ligger i samma mapp kan behöver du ju inte säkerhetskopiera först. Passa då i så fall på att städa ur alla gamla filer som inte används längre också (pool->"remove unused media" och/eller "prepare archive").

Ett tips - se gärna till att alla event/filer börjar ifrån track 0 och löper hela låten ut. Då blir det i princip aldrig problem om du ens uppgraderar till nya versioner osv.

Lycka till

Dela på andra sajter

mattias_k (oregistrerad)

Angående Battery så räcker det nog med om du kopierar över alla filer som börjar på "Dittprojektnamn" inklusive projektmappen, så får du antagligen med Midi-tracksen. Jag tror dock du måste ladda upp Battery på nytt, om inte Battery råkar ligga på exakt samma ställe i din andra dator. Alternativt så kan du ju bounca trummorna till audio-filer.

Jag har kopierat över mindre projekt mellan datorer, och då har jag bara kopierat mappen + alla .cpr som behövdes, typ. Har funkat fint.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.