Thulesius Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 Är i inspelningsfasen med bandet och vi diskuterar om vi ska använda oss av någon form av pitchplug (melodyne, autotune) till sång och blås. Känner mig osäker på om det är the way to go. Argumenten för är att så många använder det men är det inte fusk på något vis? Vad tycker ni? Är de okej?
Martin Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 (redigerat) Nej. Det är fruktansvärt och fel. Är det okej om jag kör av vägen. Dör. Och sedan spolar tillbaka tiden och svänger innan kurvan kom? Nä? Redigerat 25 februari 2010 av Martin
crillemannen Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 (redigerat) Jag som jobbar kontinuerligt med band använder det när det behövs. Alla verktyg är välkomna (trumm editering etc) för att få fram en så proffsig produkt som möjligt. Redigerat 25 februari 2010 av crillemannen
joachime Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 Det är en smaksak som så mycket annat. Förstärkarpluggar. EQ på separata spår. Omtagningar. Flerkanalsinspelningar. Rätt eller fel?
Anjou Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 Det går nog inte komma fram till om det är rätt eller fel. Det kommer alltid klassas som fusk av vissa och av andra ses det som ett musikaliskt verktyg. Egentligen är det väl inte mer fusk med AT än att rita i pianorullen.... Låt örat avgöra istället för hjärtat, för det betyder inte per automatik att något blir bättre av att det är "korrekt".
crillemannen Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 Jag brukar förklara så här för mina kunder/band... Antingen accepterar de att det låter lite surt eller så pitchar man till det så att de som vet att det är pitchat, hör det. 100/100 så bestämmer de för att pitcha. Dock som någon sa, så måste man ta hänsyn till genre etc.
Thulesius Postat 25 februari 2010 Trådstartare Postat 25 februari 2010 Fast pitchkorrektion är ju faktiskt annorlunda än omtagningar och flerkanalsinspelning. Där är det fortfarande du som presterar. Jag kan ibland tycka att om man måste använda autotune på sin röst kanske man borde se efter vart problemet egentligen ligger. Har tappar tycket för oerhört många sångare när jag fått reda på att de använt AT.
crillemannen Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 Fast pitchkorrektion är ju faktiskt annorlunda än omtagningar och flerkanalsinspelning.Där är det fortfarande du som presterar. Jag kan ibland tycka att om man måste använda autotune på sin röst kanske man borde se efter vart problemet egentligen ligger. Har tappar tycket för oerhört många sångare när jag fått reda på att de använt AT. Med trumm editering menar jag trumm-kvantisering av inspelade flerkanals inspelningar som man gör på i princip alla metal skivor idag. Lyssna på As i lay dying, BUllet for my valentine, Slipknot etc. Man kan ju diskutera om det är rätt eller fel, men som sagt man gör det som krävs för ett bra resultat. Dock är det en bra sångare, bra trummis etc så skulle jag inte editera/pitcha. Men det är väldigt få som är i den kategorin, även de som spelar i signade band.
Guitar Nilsson Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 Hur mycket autotune använde Darin i schlagerfestivalen? Skulle vara "intressant" att höra honom live utan tonkorrigering.
joachime Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 Hur mycket autotune använde Darin i schlagerfestivalen? Skulle vara "intressant" att höra honom live utan tonkorrigering. Jag lyssnade på hans bidrag och hörde inget som antydde att det skulle vara korrigerat. Mitt intryck av Darin är tvärtom att han är en mycket tonsäker och rytmisk sångare. Och ja, jag har arbetat med honom.
Valle Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 Och ja, jag har arbetat med honom. Apropå det... (dvs pitchkorrektion, Darin och Melodifestivalen) Jag har också samarbetat med en artist som inte backade för att "korrigera" sin sång och som dessutom lät omgivningen veta det med besked. Artisten medverkade i Melodifestivalen för ett antal år sedan, fick en hit (inte med festivallåten), för att sedan "försvinna" från musikarenan. Kan ha varit Aootootunern... Vem vet.
Guitar Nilsson Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 Jag lyssnade på hans bidrag och hörde inget som antydde att det skulle vara korrigerat. Mitt intryck av Darin är tvärtom att han är en mycket tonsäker och rytmisk sångare. Och ja, jag har arbetat med honom. Aha, där ser man. Jag tyckte det lät autotunat, men då hade jag säkert fel.
joachime Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 Jag tyckte det lät autotunat Det var en del sång i backingtracksen. Den var med stor sannolikhet korrigerad.
Pesek Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 Jag lyssnade på hans bidrag och hörde inget som antydde att det skulle vara korrigerat. Mitt intryck av Darin är tvärtom att han är en mycket tonsäker och rytmisk sångare. Och ja, jag har arbetat med honom. +1 kul samtidigt! Det är FÅ sångare/sångerskor som verkligen sjunger på spiken korrekt. Det finns de som bara ligger någon/några procent utanför en helt korrekt ton men det är ju bara mänskligt. Darin är duktig och det ska vi inte ta ifrån honom, och det finns en orsak till att i stort sett alla artister låter bättre på skiva än live.
hjuvik Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 Tror definitivt det är olika mellan olika genrer vad som kan accepteras, men även i de genrer där det kan accepteras av några så accepteras det ju inte av alla så det är nog också en smaksak som sagt tidigare. Personligen skulle jag tycka att det var mycket coolare med nån som sjöng lite småsurt och stod för det än någon som korrigerade sin röst eftersom det förra känns mycket mer självsäkert än det senare. peace
nattvaktaren Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 Jag lyssnade på hans bidrag och hörde inget som antydde att det skulle vara korrigerat. Mitt intryck av Darin är tvärtom att han är en mycket tonsäker och rytmisk sångare. Och ja, jag har arbetat med honom. Autotune live känns inte helt riskfritt...
Anjou Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Det finns ju nån helt galen variant från idol eller nåt liknande där det är 100% superpitch förutom i ett ställe där det triggar en halvton fel eller nåt.... Hittar inte länken tyvärr ☺️ , men man får en känsla av "rätt åt honom" 😮
Hermholtz Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 En producent sa en gång till mig att det aldrig är fel att använda autotune om man använder det som en effekt ☺️. Och jag håller med, så kör på vem vet det kan ju låta skit fräckt och om det inte gör det så är det ju bara att köra utan. Därimot tycker jag att ni skall utgå ifrån att inte använda autotune tills ni spelat in så att ni inte slarvar och tänker er att ni fixar det efteråt. Är i inspelningsfasen med bandet och vi diskuterar om vi ska använda oss av någon form av pitchplug (melodyne, autotune) till sång och blås. Känner mig osäker på om det är the way to go. Argumenten för är att så många använder det men är det inte fusk på något vis? Vad tycker ni? Är de okej?
leonidas Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Nej. Det är fruktansvärt och fel. Är det okej om jag kör av vägen. Dör. Och sedan spolar tillbaka tiden och svänger innan kurvan kom? Nä? Jag hade lätt gjort det ☺️
drloop (oregistrerad) Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 (redigerat) För mig är ofta målet är viktigare än teknikbeslut. Melodyne kan rädda en annars fantastisk tagning från att bli borttagen pga nåt trivialt som en missad ton. Sång skall vara uttrycksfullt och inte ett stelt instrument som sätter rätt toner. Viktigare att det finns känsla än att det låter som en solosångerska i pingstkyrkansgospelkör om ni förstår va jag menar... Redigerat 26 februari 2010 av drloop
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Är det okej om jag kör av vägen. Dör. Och sedan spolar tillbaka tiden och svänger innan kurvan kom? Ja det är helt ok om du gör så. 😛
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Melodyne kan rädda en annars fantastisk tagning från att bli borttagen pga nåt trivialt som en missad ton. Om tagningen är så fantastisk så handlar det ju inte om att rädda nåt. 😛
drloop (oregistrerad) Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Om tagningen är så fantastisk så handlar det ju inte om att rädda nåt. 😛 En i övrigt fantastisk tagning...
mixtur Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Är i inspelningsfasen med bandet och vi diskuterar om vi ska använda oss av någon form av pitchplug (melodyne, autotune) till sång och blås. Känner mig osäker på om det är the way to go. Argumenten för är att så många använder det men är det inte fusk på något vis? Vad tycker ni? Är de okej? Klart du skall använda det om du tycker att det blir bättre :-) Det är inte religion vi håller på med
Dingbats Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Jag brukar sjunga in/låta sångaren sjunga in en tre fyra tagningar och välja ut den som låter bäst. Sen är det nästan alltid några stavelser här och där som svajar lite, och då klipper jag in den stavelsen från en av de andra tagningarna. Det brukar bli några få ställen kvar där det är för mycket ur ton, och vad ska man låta det vara kvar för? Det låter ju bara illa. Då tar jag fram en pitchshifter och ändrar den tonen med 25 cent eller vad som kan behövas. Jag har inget principiellt emot pitch correction, men med mitt sätt känns det som att det är mindre risk att man blir slapp och bara okritiskt slänger på en plugg som slätar ut allt.
joachime Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Ofta när jag spelar in leadsång går jag igenom den nogrannt i efterhand. Väljer ut den tagning som funkar bäst för varje strof. Ibland byter jag tagning mitt i ord. Jag klipper även bort tystnad och sänker vissa inandningar och hårda konsonanter i nivå så att dom inte kommer att slå igenom mixen för mycket (efter kompression). Hittar jag något som känns orytmiskt eller sticker ut för att det är out of pitch korrigerar jag även det. Tajming fixar jag oftast i arrangefönstret i DAW. Pitch fixar jag oftast i Melodyne. Finns det dubbar bestämmer jag mig för att en av dem är master och de andra slavar jag sedan mot den. Det brukar innebära att jag klipper och pitchar hårdare i slavarna, så att dom funkar ihop med mastern.
Alexho Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Många "mixtekniker" använder någon form av pitch-verktyg. Även om artisterna mer eller mindre vet om det. Jag tycker att i studio är de flesta verktyg tillåtna. AT, gitarr/bas- pluggar mm. Men live tycker jag iaf att det är fel att pitch-korrigera. Personligen använder jag Melodyne i studion, oftast på lead och stämmor.
D Vibe Postat 8 april 2010 Postat 8 april 2010 Använd vilka verktyg du vill; slutresultatet är väl ändå det som är viktigast?
hwasser Postat 8 april 2010 Postat 8 april 2010 (redigerat) Använda Cubase5s VariAudio för första gången förra veckan. Spelade snabbt in en demo och råkade glida ner en ton när jag skulle hålla tonen länge. Orkade inte spelade om så jag öppnade VariAudio, drog upp tonen, och voila! Blev inte äns ett glapp eller någonting, det lät 100% naturligt. Hihi, kände mig så fuskig! 😄 Själv tycker jag att man tappar karaktären av att pitchkorrekta rösten, dom där småfelen ska ju liksom vara där. Tänk er om man skulle pitch-korrekta Håkan Hellström eller Olle Ljungström, då skulle dom ju sjunga...bra 😄, fast då skulle dom tappa det där som får dom att låta personliga. Sen kan man ju använda pitch-korrekt som en effekt (typ som daftpunk). Redigerat 8 april 2010 av hwasser
Demonproducenten Postat 8 april 2010 Postat 8 april 2010 Autotune live känns inte helt riskfritt... 😄 å kevin kline fattar inte ett skit!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.