Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Jag håller på att läsa lite skustiklära, det är ganska intressant och eftresöker nu sidor som handlar om just detta...

Hur man räknar på ackustik helt enkelt.

Så gärna om du har tips så kom med dem.

Annons
Postat
Hejsan

Jag håller på att läsa lite skustiklära, det är ganska intressant och eftresöker nu sidor som handlar om just detta...

Hur man räknar på ackustik helt enkelt.

Så gärna om du har tips så kom med dem.

Vill du riktigt förkovra dig i detta finns en rejäl bok som heter "Master Handbook of Acoustics". Den är dock inte den enklaste boken att läsa, dessutom på engelska.

Annars är det bara att söka sig fram på nätet och på detta forumet, finns mycket att hämta.

Postat
Vill du riktigt förkovra dig i detta finns en rejäl bok som heter "Master Handbook of Acoustics". Den är dock inte den enklaste boken att läsa, dessutom på engelska.

Jag tycker nog att Master Handbook of Acoustics är en av de mer lättbegripliga böcker i ämnet och jag kan varmt rekommendera den som introduktionsliteratur.

Postat

Annars är det bara att söka sig fram på nätet och på detta forumet, finns mycket att hämta.

jo jag läser den boken, sedan om du ursäktar, men jag ville ha tips på sidor eftersom jag har sökt, det är därför jag frågar... :-)

tex hur man räknar på akustik, steg för steg i räkningsmomentet....osv osv

Postat (redigerat)
Jag tycker nog att Master Handbook of Acoustics är en av de mer lättbegripliga böcker i ämnet och jag kan varmt rekommendera den som introduktionsliteratur.

Jag har dock inte läst några andra böcker så jag har inte så mycket att jämföra med, kan tänka mig att det kan finnas mer svårlästa böcker i ämnet. 😊

Åter till trådskaparen:

Absolut bra bok det där, det håller jag med om ...Och efter man har läst den kan man ha den som brevpress :-P

Om det är hur man räknar ut problemresonanser i rum i form av stående vågor och liknande, så står det ju just det i boken?

...eller lärde jag mig det av vår föreläsare... nej, då måste jag ju lyssnat på lektionerna, haha :-P

...plockar med viss nostalgi fram min bok och bläddar lite snabbt fram detta:

Kolla Kapitel 15: Modal Resonances in Enclosed Spaces, sidan 324-329. Där står just hur du räknar ut axial, tangential och oblique modes. Eller det var kanske inte det du var ute efter?

Redigerat av Limpan
Postat
jo jag läser den boken, sedan om du ursäktar, men jag ville ha tips på sidor eftersom jag har sökt, det är därför jag frågar... :-)

tex hur man räknar på akustik, steg för steg i räkningsmomentet....osv osv

Hej antepop

Jag har tyvärr inga sidor att länka till (för stökigt i min länksamling) men några böcker om du har nära till ett universitetsbibl. (eller är inskriven så du kan e-låna)

Heinrich Kuttruff's Room Acoustics. Suverän för den som gillar matematik. Ap-jobbig för den som inte gör det. 😮

Eller Cox & d'Antonio's Acoustic Absorbers and Diffusers. Mycket ofta refererad till. Har själv bara skummat vissa delar i den.

De har en sak gemensamt dock, de är schwein-dyra att köpa ......

Det går alltid att söka referenser till dessa så kan du säkert få upp några bra rapporter eller sammanfattningar.

Helmholtz-integralen och dess varianter finns om du söker på nätet eller wikipedia.

Postat
Hej antepop

Jag har tyvärr inga sidor att länka till (för stökigt i min länksamling) men några böcker om du har nära till ett universitetsbibl. (eller är inskriven så du kan e-låna)

Heinrich Kuttruff's Room Acoustics. Suverän för den som gillar matematik. Ap-jobbig för den som inte gör det. 😏

Eller Cox & d'Antonio's Acoustic Absorbers and Diffusers. Mycket ofta refererad till. Har själv bara skummat vissa delar i den.

De har en sak gemensamt dock, de är schwein-dyra att köpa ......

Det går alltid att söka referenser till dessa så kan du säkert få upp några bra rapporter eller sammanfattningar.

Helmholtz-integralen och dess varianter finns om du söker på nätet eller wikipedia.

Room Mode

Hur använder man den här?

De frekvenser som dyker upp när man slår in måtten för golv, vägg och tak. Är det problemfrekvenser?

Postat
Hej antepop

Heinrich Kuttruff's Room Acoustics.

Cox & d'Antonio's Acoustic Absorbers and Diffusers.

Såg att dessa böcker ligger ute på google, så man kan ju prov läsa dem där!

Postat

http://www.gikacoustics.com/education.html

http://johnlsayers.com/

http://ethanwiner.com/

http://exposed.ethanwiner.com/ate.htm

http://www.realtraps.com/info.htm

På en del av länkarna får man leta runt lite, men det finns en hel del informativa artiklar, videos mm. Rekommenderar särskilt Ethan Winers Acoustic Treatment Exposed(näst sista länken).... 😏 Han har ett gäng andra videos också som innehåller en hel del.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.