Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena !

När jag använder mig av automation clip då jag använder effekter i FL studio så upplever jag att effekten avslutas TVÄRT,

även om jag sakta valt att "automation klippet" ska fejda ut (stavning).

T,ex. om jag har en bastrumma som spelar med extremt mycked reverb, och väljer automation clip, för att jag sakta ska låta

effekten försvinna från bastrumman så upplever jag ändå att när automation klippet nått ungefär mitten på att "fejda ut" så

avslutas effekten TVÄRT och all reverb bara försvinner, istället för att det blir mindre och mindre reverb. Effekten löper alltså inte

hela linan ut skulle man kunna säga, utan avbryter redan på mitten.

Vad gör jag för fel ?

Hoppas någon förstår vad jag menar.

Tacksam för svar 😏

Annons
Postat

Jag tror jag förstår, skulle du inte kunna länka en print på hur upplägget ser ut?

Om du valt att automation ska tonas ner "genom att göra en böj mot slutet" bör det inte vara några problem?

Postat

Nej, det var rätt svårt att förstå vad du menar. Men så är jag trött också.

Du får, som sagt, gärna lägga ut en skärmdump på hur det ser ut.

mattias_k (oregistrerad)
Postat

Nu kör jag inte FL, men i Cubase så är det väl så att man antingen kan automatisera effekten av/på eller automatisera reglagen i effekten. För att fade:a ut en effekt så går det inte att använda av/på-grejen, utan man får automatisera (heter det verkligen så?) parametrarna istället. T.ex. om jag lägger på ett tillfälligt reverb så får jag fade:a ner storleken, tiden och allt det där för sig i automationen (?). Jag kanske tar en omväg, jag vet inte, men så gör jag.

Postat
Nu kör jag inte FL, men i Cubase så är det väl så att man antingen kan automatisera effekten av/på eller automatisera reglagen i effekten. För att fade:a ut en effekt så går det inte att använda av/på-grejen, utan man får automatisera (heter det verkligen så?) parametrarna istället. T.ex. om jag lägger på ett tillfälligt reverb så får jag fade:a ner storleken, tiden och allt det där för sig i automationen (?). Jag kanske tar en omväg, jag vet inte, men så gör jag.

Tror du är inne på rätt spår. Istället för att göra ett klipp på ratten i mix kanalen, själva av och på ratten alltså. Istället kan du rätta automatisera dry / wet tex om det är nu reverb som du ska automatisera.

Filter tex, automatisera cutoffen istället för avoch på ratten. Blir bättre resultat, verkligare

Postat

Tror att personerna ovan har rätt. Du har antagligen gjort ett automation clip på av/på knappen.

När du lagt in effekten i mixern så högerklickar du på hjulet bredvid effekten och gör ett automation clip, så här:

mixr.png

Hoppas det hjälper

Postat
Tror att personerna ovan har rätt. Du har antagligen gjort ett automation clip på av/på knappen.

När du lagt in effekten i mixern så högerklickar du på hjulet bredvid effekten och gör ett automation clip, så här:

mixr.png

Hoppas det hjälper

Blir bättre om du gör så här:

27991395.png

Postat

mixr.png

Hoppas det hjälper

Hade missat att jag gjort på av/på knappen istället för på hjulet, haha.

Men tack, det löste mitt problem 🤪 !

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.