Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

vilka lurar har man bäst koll på hela registret i, är det beyer dt 250 eller dt 990 och vad är dom här pro versionerna för nåt och vilket ska man helst ha myket eller lite ohm??

Annons
Postat
vilka lurar har man bäst koll på hela registret i, är det beyer dt 250 eller dt 990 och vad är dom här pro versionerna för nåt och vilket ska man helst ha myket eller lite ohm??

Det finns tusen trådar om detta redan, sök i forumet.

Postat

tyvär, jag har redan läst igenom allihop, det står mycket gott om dt250 men det verkar inte va så många som har testat dt990, skulle helst vilja ha dom eftersom dom e öppna, men om dom inte är lika ärliga i att återge ljud som dt 250 så vill jag ju inte ha dom, därför skulle jag behöva tips, framförallt vill jag få bra koll på basen eftersom jag har små monitorer

Postat
tyvär, jag har redan läst igenom allihop, det står mycket gott om dt250 men det verkar inte va så många som har testat dt990, skulle helst vilja ha dom eftersom dom e öppna, men om dom inte är lika ärliga i att återge ljud som dt 250 så vill jag ju inte ha dom, därför skulle jag behöva tips, framförallt vill jag få bra koll på basen eftersom jag har små monitorer

Att få bra koll på bas med DT250 är svårt tycker jag.

Jag använder dom och har du ingen bra högtalare att A/B lyssna emot kan det ta tid att lära sig hur dom låter.

Postat

Det är mycket en vanesak.

Jag vet en person som använder/använde DT 990 för att mixa i. Och det med bra resultat.

När jag provade hans lurar förstod jag däremot ingenting.

Är personligen mer van vid slutna lurar idag.

Postat
det är aldrig optimalt att endast mixa i lurar.

Det är aldrig optimalt överhuvudtaget.

On topic:

Själv mixar jag 50/50 i (halvöppna/halvslutna) lurar — kanske till och med övervägande. Och jag har testat mig fram med allehanda lurar men ramlar ALLTID tillbaka på mina AKG K240 Studio (ej MKII, alltså). Enligt mina öron har dessa lurar "bäst" återgivning. Och så ska det vara för alla: enligt egna öron.

Har försökt, som joachime, att mixa i slutna lurar (mina AKG K271 MKII)... problemet är att de sluter så "bra" att det känns som om ljudtrycket blåser upp mitt huvud till onormala proportioner med huvudvärk som följd. Av samma anledning använder jag dem inte längre ens till (egen) sånginspelning, det lilla läckage som uppstår är så obefintligt att det är löjligt. Så nu hänger de bara där, bland några andra "has been"-lurar...

Fast, som så många gånger sagt... det handlar inte om vilka lurar du använder utan mer hur väl du känner din utrustning. Därför kan man också skita i sådana här trådar, i alla fall så länge de innehåller tips på vilka lurar man "mixar bäst" i.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Har försökt, som joachime, att mixa i slutna lurar (mina AKG K271 MKII)... problemet är att de sluter så "bra" att det känns som om ljudtrycket blåser upp mitt huvud till onormala proportioner

Kan man tolka det som att slutna lurar ger vattenskalle?

Redigerat av Analogfreak
Postat

ok, en sista fråga, blir nog så jag köper beyer dynamic dt 250 ändå, verkar säkrast men, ska jag välja 80 eller 250 ohm???? 80 måste väll va bäst för då kan jag väll driva dom med lapptoppen, eller vad skulle man tjäna på att ha 250 ohm

Postat (redigerat)

Jag har ett par 80-ohmare och ser ingen anledning att köra på högre. Det går att kräma på bra från alla möjliga ljudkällor i dem. Jag har dem och lyssnar på Ipoden på tunnelbanan på vrålhög volym utan problem.

EDIT: Nu låter det som att jag tror att 250 ohm ger högre volym, men det är bara en synvilla.

Redigerat av Dingbats
Postat

De lurar som de flesta rekommenderar.

Ska du sitta länge med lurarna ska du leta upp ett par som sitter väldigt skönt, och gärna öppna sådana.

Beyerdynamic, Sennheiser, AKG och Audio Technica har alla lurar som passar för ändamålet. Sen är det upp till din plånbok vad du har råd med, men du bör iaf sikta lite högre om du vill ha komfort/kvalitéts ljud/hållbarhet i samma paket.

Postat

Rockstone:

Köp för guds skull inga lurar du aldrig har hört! Vilka lurar man gillar är väldigt personligt så man måste prova själv.

Jag gillar t ex inte alls DT-250 men det betyder inte att du inte kommer att gilla dem, men för att veta så måste du lyssna på dem (och jämföra med andra).

Postat

jag har läst det överallt här på forumet och på andra ställen med när jag har googlat, det står att dom är bra men att det är avsaknad i basen, och att dom är bumliga i basen? och att man inte riktigt får nån koll på djup bas, därför är det väll ingen ide att köpa akg när det främst är basen jag är ute efter att ha koll på eftersom jag har små monitorer

Postat
jag har läst det överallt här på forumet och på andra ställen med när jag har googlat, det står att dom är bra men att det är avsaknad i basen, och att dom är bumliga i basen? och att man inte riktigt får nån koll på djup bas, därför är det väll ingen ide att köpa akg när det främst är basen jag är ute efter att ha koll på eftersom jag har små monitorer

Tja, lyssna på ett par akg 240 och du lär inte sakna bas i alla fall. Sen kanske de är otydliga i det lägre mellenregistret vilket kan ge ett grumligt intryck, men det får stå för dem. Gällande tex 701:orna så är de inte hypade i basen, utan tvärtom mycket ärliga, vilket för många kanske ger en bild av "avsaknad bas"

Det handlar om att kunna sina (kvalitets) lurar, varken mer eller mindre 😊

/Jon

Postat
... är det bara Claes som tycker.

Jag kan också skriva under på att K240 är bumliga kring 250Hz

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Man får tänka på att även hörlursförstärkarens kvalitet påverkar återgivningen rätt mycket och K240 finns dessutom i ett antal varianter med olika impedans t.ex. vilket också påverkar ljud och kapabilitet.

Tycker själv K240 är ruskigt bra eftersom de låter bra är bekväma aldrig går sönder och inte har så överdriven diskant som många nyare hörlurar försöker impa med men bara ledert till lyssningströtthet..

Postat

Apropå onödiga inlägg, är det bara jag som har ett par DT 150? Mixar mycket i dem, tycker det ljudet är väldigt rättvisande. Men vad f-n vet jag egentligen? Är DT 150 en nedlagd modell?

Postat

Många anser (utanför detta forum) att 240 ger dig mer kraft i basen. Med chans att bli "bumliga" (rätt ord?)

Men mina AKG K-271 MKII är det inget fel på. Jag tycker de ger en detaljerad bild och går väldigt långt ner.

Men om man jämför med min kollegas gamla Sennheiser HD 650 så hänger mina AKG inte med hela vägen ner.

"Kan ju" vara för att mina AKG har ett omfång på 16 till 28,000 Hz medans HD 650 ligger på 10 till 39,500 Hz...

Men det är snarare en smakfråga.

Postat
Många anser (utanför detta forum) att 240 ger dig mer kraft i basen. Med chans att bli "bumliga" (rätt ord?)

Men mina AKG K-271 MKII är det inget fel på. Jag tycker de ger en detaljerad bild och går väldigt långt ner.

Men om man jämför med min kollegas gamla Sennheiser HD 650 så hänger mina AKG inte med hela vägen ner.

"Kan ju" vara för att mina AKG har ett omfång på 16 till 28,000 Hz medans HD 650 ligger på 10 till 39,500 Hz...

Men det är snarare en smakfråga.

Skillnaden mellan 16 och 10 Hz uppfattar inte ett mänskligt öra.

Postat

Troligtvis inte då det sällan finns någon önskad energi under 20Hz i musikmaterial (åtminstone om det är masterat).

Postat
Troligtvis inte då det sällan finns någon önskad energi under 20Hz i musikmaterial (åtminstone om det är masterat).

Sant, och som sagt är det en smakfråga, eller hörselfråga..

En rolig eftertanke är ju varför lurarna täcker de frekvenser "egentligen".

Finns säkert ett bra svar som jag inte lärt mig än, men gärna gör.

Postat
Sant, och som sagt är det en smakfråga, eller hörselfråga..

En rolig eftertanke är ju varför lurarna täcker de frekvenser "egentligen".

Finns säkert ett bra svar som jag inte lärt mig än, men gärna gör.

...det ser bättre up på pappret för dem som inte vet bättre... 😑

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.