Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Lite osäker på var denna tråd bör ligga eftersom att jag har flera frågor att ställa i den så flytta gärna om den ligger på fel ställe. Förutom frågorna jag ställer nedan är almänna tankar/tips uppskattade då jag är smått osäker på vad jag ska fråga eftersom att jag inte vet så mycket om ämnet!

Jag ska köpa en ny laptop och undrar om det är något särskilt jag bör tänka på om jag vill spela in musik (sång, elgitarr, piano) på den, den är dock inte enbart tänkt för musik. Som jag har förstått av random googlande kan man antingen spela in mic och gitarr genom en pre-amp eller ett externt ljudkort om man har laptop. Hur fungerar det då med latency? Har använt Asio4all tidigare med en kompis usb-mic i Adobe Audition och det funkade jättebra, fungerar det med pre-amps och externa ljudkort också?

Datorer som jag lutar mot just nu är Sony Vaios E-serie eller Dell studio 17 eftersom att de verkar ha hyffsad all-round prestanda för ett bra pris vilket är viktigt då jag är student!

Om det spelar någon roll så kommer inspelning förmodligen att ske i antingen Fruity Loops eller Adobe Audition där jag kan mixa lite grann. Är inte ute efter profesionella studioresultat, men bättre kvalité än laptop mic + audacity iaf 😏

Är det något särskilt jag bör tänka på med mitt köp av laptop? Musikutrustningen är ett senare köp som kommer göras under mars eller april.

Tack!

edit: kan vara bra att tillägga att musikutrustningen kommer köpas för mellan 2 o 4 tusen, så att folk inte tror att jag är ute efter nåt som låter som om gud själv hade spelat in det!

Redigerat av Vey
Annons
Postat (redigerat)

Blir alltid svårt att uppskatta hur hårdvara kommer att fungera med olika datorer.

Tänk på att ha minst dubbel processorkärna iaf (vilket de flesta har). Ju mer desto bättre, i stort sett.

Hårddiskhastigheten får gärna ligga på 7200 RPM. Mycket RAM i vanlig ordning (de flesta laps ligger närmare 4 GB nu skulle jag tro)

De du nämner lär väl inte vara optimala för firewire-kort då man helst bör ha TI-chipset på datorn för det.

USB, om än ett "korkat" interface", lär dock fungera mer än väl för dina behov om du sedan lägger några lappar på ett sådant kort.

Drivrutinen är viktig, och du bör alltid använda den som följer med ljudkortet. Företrädesvis ASIO.

Men som sagt - du vet inte hur allt komemr att fungera ihop förrän du provar.

Redigerat av JohnRick
Postat

Toshiba P300-1EC fungerar nog för dina behov.

Skärm 17", 4 GB RAM, Intern hdd 5400 rpm, cpu Intel Duo Core 2.26 GHz, Win XP Pro.

Den kör jag med. 9500 SEK.

Extern hdd 7200 rpm.

Ljudkort M-Audio FTU usb 2.

Används ljudkortets egna drivrutiner, om de är bra.

Vad menar du med "musikutrustning"?

Postat (redigerat)

Okej, man får försöka att kolla om man har öppet köp på grejer tills man testat att det funkar..

Toshiban känns lite för klen för andra grejer jag har tänkt mig, vill helst ha en i3 eller i5 cpu och ett radeon HD 5650 vilket båda de jag funderar på har. Lutar mest åt dellen nu dock för sony-datorn verkar bara ha 5.4k RPM (har dock mailat supporten för att se om 7.2k går att få) o vill helst använda interna disk istället för extern just nu.

Med musikutrustning menade jag främst externt ljudkort o mic.

Tack

edit:

Spec på den det lutar åt: (9360 kr tack vare rabattkod.se)

Något jag borde tänka på ang. denna spec?

INTEL® CORE™ i5-430M (2,26 GHZ, 4 TRÅDAR, TURBO BOOST UPP TILL 2,53 GHZ, 3 MB CACHE)

Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska

Microsoft® Works 9.0 - svenska

17.3” High Definition+ (1600x900) LED with TL

Black chainlink

3 års garanti med support hemma, inklusive kvällar och lördagar

McAfee® Security Centre - 15 månaders skydd - svenska

Inbyggd webbkamera med 2,0 megapixlar

4 096 MB 1067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]

1TB (7,200rpm) Serial ATA Dual Hard Drive (2x 500GB)

1 GB ATI Mobility Radeon HD 5650

Redigerat av Vey

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.