Jump to content
Annons

Amp-sims behöver post eq?

evilrocker

Recommended Posts

Ni som använder amp-sims av olika slag, hur ser eran kedja ut och förändrar ni ljudet

mycket med efterliggande eq tex?

Jag själv finner mig mixtrandes som fan med eq oftast pga en alldeles för vass ton från alla ampsims

och impulser osv. nästan alltid får jag lägga en dipp runt 2.80-3.00.

Gibson LP Classic eller Junior -> Boss overdrive -> pre73 -> digi003 -> guitar rig eller revalver -> kefir med recabinet -> SSL channel

Kanske borde dra igång någon slags "rate my guitar tone" :rolleyes:

Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag kör hårt med EQ efteråt. Gitarren sitter ju inte alltid i mixen även om det låter gött när man spelar så att säga.

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Skär bort nästan allt vid 7khz. Riktig stärkare har ju knappt nåt mer efter det. Bra cabimpulser är ju avgörande och tycker jag får till det bra med recabis impulser. Det går får till riktigt bra utan att behöva göra allt för mycket med EQ. EQn bara för att det ska sitta i mix och inte mer. Kör jag med Amplitube Metal så blir det bara den och SIR efteråt med impulser. En kanal för en vinklad och en för en rak. Och sen ett bra reverb såsom Proverb från UAD med rumsimulering. Vill man inte dubba så kan man ju köra med Dimension D som är ett utmärkt chorus för att bredda utan att det låter typiskt chorus som det brukar göra normalt.

Men sen finns det ju en en del bra gratispluggar såsom TSS tubescreamer http://www.bteaudio.com/products/index.html och gillar använda gratisstärkare och pedal med och ibland även tillsammans med Amplitube Metal bl a http://sites.google.com/site/nickcrowlab/

Går inte säga vilken som är gratisversionerna och AM. 😏 Så då blir det en gratisstärkare, eller pedal först, sen stärkaren och sen noisegate och sen cabimpulser.

Dela på andra sajter

Kolla in http://www.myspace.com/secretcircusband

De flesta elgitarrer är inspelade genom Guitar Rig. Och ja, jag har EQ:at en del, och lagt på kompression. Precis som jag gör när jag spelar in "på riktigt". Även om det låter perfekt när man spelar in, så brukar man ju behöva EQ:a lite för att få plats med andra instrument i mixen (och låta gurorna ta lite mer plats där plats finnes).

Fördelen med simuleringar är att man enkelt kan ändra tidigt i kedjan utan att behöva reampa och reca igen (och därmed är mindre benägen att kompensera och förändra ljudet med EQ) samt naturligtvis tillgång till försärkare man aldrig skulle ha råd med annars. Dock kräver simuleringarna lite fix och trix för att låta bra och helt naturligt.

Att mika en förstärkare låter oftast bra fortare tycker jag och ger en naturlig ambience till ljudet som man med simuleringar måste försöka trolla dit på annat sätt om man vill åt den (jag har några trix). Får jag välja så spelar jag helst in med en bra förstärkare, mest för att det är roligare och faktiskt en snabbare väg om man vet vad man gör och vad man vill ha (eftersom simuleringar oftast kräver extra trixande för att låta naturligt). Har man en halvkass/fel karaktär på stärkare så är simuleringar dock bättre. Tycker jag.

Redigerat av MrBluesman
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Fan jag har provat för mycket gitarrljud nu, blivit vimsig och vet inte vad som låter bra längre.

Diehard - Får du schysst ljud även om du inte kör metaldist på alltså får du bra ljud om du kör midgainstuk?

Tja, jag kör ju mest metal men visst går det få till det med. Ska ta och göra några bra av varje och slänga upp i den här tråden i kväll, eller i morgon om det är av intresse.

Dela på andra sajter

Absolut, vore uppskattat som fan, jag kör ju uppmickat helst också, men fan kan inte göra det längre nu när bebis nr 1 kommer vilken dag som helst, måste lära mig det här med simulering, vill ju inte sluta med musiken. 😄

Ska kolla circusen där, vad är det för hemliga trix du har då? 😄

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Absolut, vore uppskattat som fan, jag kör ju uppmickat helst också, men fan kan inte göra det längre nu när bebis nr 1 kommer vilken dag som helst, måste lära mig det här med simulering, vill ju inte sluta med musiken. 😄

Ska kolla circusen där, vad är det för hemliga trix du har då? 😄

Cirkus? 😄 Nu hänger inte jag med. Idag finns det tack och lov mycket bra tips på hur man får till bra med. Du kan även ta och kolla in här:http://www.guitarampmodeling.com/ Finns mycket bra tips här också. 🙂

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Exempel på mina guror, spelar ju inte rock direkt :-)

http://soundcloud.com/thinkingmachine/in-blue

Gura med humbuckers på fullt ställ....

Ca 20 sekunder in... gura med Line6 1964 Black Face Lux cabinet och Distorsion från Screamern i Reason/record hårt skuret från 2.5khz och lite i botten.

Gura två toppat med en rördist från Screamern och 1968 Plexilead förstärkare samt 4x12 1968 green 25s låda.

http://soundcloud.com/thinkingmachine/save-me-11

2:56 Amplitube live 2 fenderförstärkare och 2x12 låda om jag inte minns fel, likadant med guran på slutrefrängen.

http://soundcloud.com/manchesterorkestern

Humbuckers och Amplitude Live 2 Marshall med 4x12 till komp. Brötigt. Inte snyggt.

Fills och melodi spealde på en strata och fenderstärkaren och 2x12 med en extra dist av nåt slag.

Drog på rejält i mellanregistret för där fanns det inte mycket att hämta.

Brukar köra en bra rumimpuls för att skaka liv i gitarrerna.

Är inte representabel i rockfåran så att säga... 😄

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Låter coolt ändå, vad har du för rumsimpulser?

Ca 20 sekunder in... gura med Line6 1964 Black Face Lux cabinet och Distorsion från Screamern i Reason/record hårt skuret från 2.5khz och lite i botten.

Gura två toppat med en rördist från Screamern och 1968 Plexilead förstärkare samt 4x12 1968 green 25s låda.

2:56 Amplitube live 2 fenderförstärkare och 2x12 låda om jag inte minns fel, likadant med guran på slutrefrängen.

Humbuckers och Amplitude Live 2 Marshall med 4x12 till komp. Brötigt. Inte snyggt.

Fills och melodi spealde på en strata och fenderstärkaren och 2x12 med en extra dist av nåt slag.

Är inte representabel i rockfåran så att säga... 😑

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Blandat skägg så att säga på impulserna.

En favvis är faktiskt ett ej så känt hårdvarureverb, låter grymt bra på trummor och gura. Låter som en tajt studio.

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Är inte representabel i rockfåran så att säga... 😄

Ingen musik jag går igång på men det låter bra gjort och tredje låten var bäst av dem. Lite skumma inte helt realistiska guror funkar bra för den här sortens musik också. Men cut your hair? Never!!! 😄

Hört det säkert i minst 20 år från familjen.

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Tycker det lät bra. Men det beror ju på vilket ljud man är ute efter. Antar att du är mer ute efter typ Green Dayljudet än typisk 70-talspunkljud.

Dela på andra sajter

Ni som använder amp-sims av olika slag, hur ser eran kedja ut och förändrar ni ljudet

mycket med efterliggande eq tex?

Jag själv finner mig mixtrandes som fan med eq oftast pga en alldeles för vass ton från alla ampsims och impulser osv. nästan alltid får jag lägga en dipp runt 2.80-3.00.

Jag måste säga att rattandet för att få fram bäst passande gitarrljudet (för det aktuella projektet) är något av det mest avtändande och tråkigaste skitgörat under hela projektgången. Jag hatar det. Orsaken ligger, känner jag, i att gitarren är den ljudkälla som först av alla måste "vika undan" och ge plats åt övriga ljudkällor. Det går liksom aldrig att på förhand ratta in ett ljud och sedan tänka, Ahhh, där satt den, kanon — det ljudet ska jag ha. Det är nästan en regel att en gitarr i solo-läge ska låta absolut värsta skiten för att den ska låta bra tillsammans med övrigt material. Och det gör mig vansinnig!!!

Jag kör nästan alltid torra gitarrer och med det menar jag AmpSim -> EQ. Punkt. Eftersom jag även dubbar ALLA enskilda/unika gitarrer minst en gång så skapas utöver ett fylligare ljud även lite rymd-feeling, därför struntar jag i princip i att komplicera skiten med rumsklanger och reverb; med undantag för solo-gitarrer som gärna får en åttondels-delay slängda efter sig.

Oh, well... Efter att ha ställt in ett i allra högsta grad godtyckligt ljud i själva AmpSim:en så brukar efterföljande EQ i kedjan skräddarsy ljudet enligt skitgöra-principerna jag nämnde ovan. Det vanligaste är att jag HP:ar @100Hz respektive LP:ar @7kHz. Resten där emellan... Ja jävlar, det är där skitgörat ligger; en liten dipp @200Hz samt @3kHz och så en liten puckel @5kHz — ungefär så blev det för låtarna i min signatur nedan (Hellvalla Burn II). Det värsta är att det kommer se helt annorlunda ut på III:an...

Om jag fick bestämma så skulle man kriminalisera gitarrister och deras jävla gitarrer.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om jag fick bestämma så skulle man kriminalisera gitarrister och deras jävla gitarrer.

Hehe.

Mmm, jag förbjöd distadegitarrer i alla projekt jag jobbade med i början av 90 talet. Blev mycket lättare att jobba då... En rockman med chorus så var gitarrljudet klart... 😉

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Haha håller med dig, kan inte bara gitarrer låta bra med en gång thats it!

Eqn jobbar jag med likvärdigt, vad använder du för kedja? Ampsim?

Jag måste säga att rattandet för att få fram bäst passande gitarrljudet (för det aktuella projektet) är något av det mest avtändande och tråkigaste skitgörat under hela projektgången. Jag hatar det. Orsaken ligger, känner jag, i att gitarren är den ljudkälla som först av alla måste "vika undan" och ge plats åt övriga ljudkällor. Det går liksom aldrig att på förhand ratta in ett ljud och sedan tänka, Ahhh, där satt den, kanon — det ljudet ska jag ha. Det är nästan en regel att en gitarr i solo-läge ska låta absolut värsta skiten för att den ska låta bra tillsammans med övrigt material. Och det gör mig vansinnig!!!

Jag kör nästan alltid torra gitarrer och med det menar jag AmpSim -> EQ. Punkt. Eftersom jag även dubbar ALLA enskilda/unika gitarrer minst en gång så skapas utöver ett fylligare ljud även lite rymd-feeling, därför struntar jag i princip i att komplicera skiten med rumsklanger och reverb; med undantag för solo-gitarrer som gärna får en åttondels-delay slängda efter sig.

Oh, well... Efter att ha ställt in ett i allra högsta grad godtyckligt ljud i själva AmpSim:en så brukar efterföljande EQ i kedjan skräddarsy ljudet enligt skitgöra-principerna jag nämnde ovan. Det vanligaste är att jag HP:ar @100Hz respektive LP:ar @7kHz. Resten där emellan... Ja jävlar, det är där skitgörat ligger; en liten dipp @200Hz samt @3kHz och så en liten puckel @5kHz — ungefär så blev det för låtarna i min signatur nedan (Hellvalla Burn II). Det värsta är att det kommer se helt annorlunda ut på III:an...

Dela på andra sajter

Coolt den ska jag testa, hoppas den funkar att wrappa. Hur upplevde gitarrljudet ur guitar suite? Fick du skära och eq'a mycket? Upplevde du också ett vasst ljud med

toppar runt 2.8-3khz? Och behövdes ingen cab simulator?

I nämnda projekt använder jag SimulAnalog Guitar Suite: Marshall JCM900, följt av min DAW:s [Reaper] interna EQ [reaEQ]. That's it, liksom.

Och gratis! 😄

Dela på andra sajter

[1] Hur upplevde gitarrljudet ur guitar suite? [2] Fick du skära och eq'a mycket? [3] Upplevde du också ett vasst ljud med

toppar runt 2.8-3khz? [4] Och behövdes ingen cab simulator?

1. Jag tycker grundljudet är kanon, såväl channel A som channel B. Det låter som en... Marshall! 🙂 (Notera att pluggens upphovsman sägs vara en av Amplitubes 2:s utvecklingsteam, och han är dessutom mannen bakom Overloud TH1.)

2. Inte mer än så som jag beskriver i ovan inlägg; standard bandpass, någon dipp hit och någon puckel dit.

3. Ja, lite faktiskt, varför jag brukar dippa lite just där (@3kHz). MEn inte sådär förbaskat mycket.

4. Nej, för fan! Redan "inbakat", så att säga. Så det är bara att plugga och köra järnet; du behöver inte ens någon distortion-plugg, typ Boss DS-1, Boss SD-1, Tube Screamer etc (dessa följer också med i Simulanalog-paketet). (Sim)förstärkarens distkanal är bra redan som den är — såvida du inte ska lira riktigt köttig metal...

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Okej jag testade med att försöka få till lite mer typisk 70-talspunk=ostämt (man är väl för fan ingen jävla borgare heller!! Urkk! 😐 )och halvtaskigt lirat som det skulle låta då. Aldrig varit någon punkfan direkt med få undantag så den som kan punken kan ju säga om mitt lilla försök var hyfsat bra eller skit. Använde Amplitube Metal och jcm900 med recabi impuls.

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
1. Jag tycker grundljudet är kanon, såväl channel A som channel B. Det låter som en... Marshall! 😐 (Notera att pluggens upphovsman sägs vara en av Amplitubes 2:s utvecklingsteam, och han är dessutom mannen bakom Overloud TH1.)

Kan jag tänka mig. Den är fortfarande en av de bästa gitarrpluggarna än idag. Och det är ett bra tag sen den släpptes och utvecklingen för gitarrpluggar har gått fram en hel del så det säger mycket om den pluggen.

Dela på andra sajter

Haha fan vilket riff... ehh ja. vilken impuls använde du där?

equat något? lät ju inte alls vasst?

Okej jag testade med att försöka få till lite mer typisk 70-talspunk=ostämt (man är väl för fan ingen jävla borgare heller!! Urkk! 😛 )och halvtaskigt lirat som det skulle låta då. Aldrig varit någon punkfan direkt med få undantag så den som kan punken kan ju säga om mitt lilla försök var hyfsat bra eller skit. Använde Amplitube Metal och jcm900 med recabi impuls.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.