Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är ju alltid svårt att jämföra maskiner, allt är så individuellt och man behöver/värderar olika saker olika mycket etc.

Men om jag ska välja mellan Korg SV-1 vs Clavia Nord Piano 88 ... vad är då era reaktioner?

Jag har provspelat SV-1an och den låter riktigt bra. Ungefär lika bra som Nord Electro, i mina öron.

Den var rolig att spela på, vilket Nord Stage inte är. Undrar om N Piano får samma klaviatur som N Stage?

Kvalet är mellan att vänta på Nord Piano eller slå till på SV-1... vad tror ni?

Annons
Postat (redigerat)

Lite svårt faktiskt tycker jag med.

Nord Piano låter grymt bra tycker jag, men har inte provat SV-1 som också verkar vara kanon.

Sv-1 är nog mångsidigare än just Nord Piano, men Norden är kanske något bättre på det den gör.

Tror inte Nord Piano har samma klaviatur som stage (har inte pelat må ett stage)

Mvh Mattias

Redigerat av Pantzerwagen
Postat
Jag har provspelat SV-1an och den låter riktigt bra. Ungefär lika bra som Nord Electro, i mina öron.

Om den va ungerfär som Nord electro i ljudkvalité så kommer säkerligen Nord piano vara bra mycket bättre då du i stage-modellerna har tillgång till resonance på alla nya flygel och pianoljud vilket du inte har på electro och som du med största säkerlighet kommer ha i Nord piano.

MVH

Anders

Postat
Nord Piano är ju grymt bra tycker jag, men har inte provat SV-1 som också verkar vara kanon.

Sv-1 är nog mångsidigare än just Nord Piano, men Norden är kanske något bättre på det den gör.

Tror inte Nord Piano har samma klaviatur som stage (har inte pelat må ett stage)

Har du spelat på Nord Piano? På NAMM då eller?

Men inte spelat på Stage... så du har inget bra att jämföra med? Synd! 😄

SV-1 skulle jag inte säga är mångsidigare... de har nästan samma instrument, förutom att Nord Piano har 0,5 GB i minne som man kan lägga in grejer i. Det går inte att byta ut ljuden i SV-1...

Jo, det ska vara samma klaviatur. Jag kollade det med musikbutiken idag.

Om den va ungerfär som Nord electro i ljudkvalité så kommer säkerligen Nord piano vara bra mycket bättre då du i stage-modellerna har tillgång till resonance på alla nya flygel och pianoljud vilket du inte har på electro och som du med största säkerlighet kommer ha i Nord piano.

Jag tänkte mest på rhodes, clav, wurl etc. när jag jämförde ljuden i SV-1 och Electro.

Nord Piano kommer ha bättre pianoljud än vad som tidigare gjorts, såvitt jag vet.

Updatering på min fråga: Jag gick just och spelade på Stage och fick känslan av att Nord Piano kommer sopa banan med SV-1 på alla punkter.

Jag kommer att vänta så länge inget oväntat händer.

Postat (redigerat)

Hehe! såklart icke spelat på Nord piano, bara sett o läst (kunde väl varit tydligare med det) men har en Nord electro 3 som jag gillar.

Menade bara att då borde ju Nord piano ha bra mycket bättre pianoljud, med sin string resonance. (än electro 3 alltså)

Och du sa ju att SV-1 var ungefär som en electro 3...

Därför menade jag att Nord piano troligen är bättre på vad den gör.

Sen att SV-1 inte heller verkar mångsidgare (trodde den hade körer och en massa andra ljud), eller går att byta ljud i, är nytt för mig.

Blir nog inget SV-1 för mig heller då, men ska bli kul o prova ett när jag får möjlighet.

Mvh/ Mattias

Redigerat av Pantzerwagen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.