Jump to content
Annons

Era bästa instrument

Recommended Posts

alex30free (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej,

är nyfiken vilka instrument ni använder, hårdvara, mjukvara, vst etc...

Jag kör det här:

Trummor: Drumkit from Hell ihop i Groove Agent One, både close och room samplingarna

Bas: Oftast en från Sampletank 2.5 XL (J Bass 2), men för enklare har jag min Ephiphone Thunderbird

Gitarr: Har en egen akustisk guitar (Tanglewood) som jag mickar upp eller så kör jag MusicLab RealGuitar

E-Piano: Lounge Lizard 3VST

Piano: Sampletank 2.5 XL (Movie Piano Pad 1)

Pad/Strings: som bakgrund: Halio One-Ensemble Strings

orkester/Strings: EW QL Symphonic Orchestra Gold Complete

Edit: Lade till Strings och mer detaljerat info på de andra

Redigerat av alex30free
Annons
Postat

Det varierar väldigt mycket från vad jag är på för humör 😏 hehe

Hårdvara:

Novation KS4, FAT FB 383 (303 klon) och Roland Tr 707

Mjukvara trummor VST: EZ Drummer, Electronic EZX och Claustrophobic EZX.

Gitarr: Squier Fender Bullet Strat.

Och en hel del annat...

Postat

Favoriter

Gitarr: Les Paul och Strata

Förstärkarsimulering: POD XT Metal Pack

Trummor (sw): Reason Drum Kits

Piano (sw): Reason Pianos

Bas (sw): Black Bass

Synt (hw): Little Phatty

Master keyboard: Yamaha P140

DAW: Record (Cubase för midi-ut)

Postat

Trummor/percussion: Diverse samplingar; kagge och virvel brukar jag sno från inspelningar jag mixar åt folk. Cymbaler och hihats använder jag sparsamt, men då vanligtvis EZDrummer. Tamburin och shakers skulle jag aldrig komma på tanken att inte spela in själv.

Bas: Antingen en Höfner med trettio år gamla strängar för bompigt ljud, eller en Squier för mer bruksbas.

Akustisk gitarr: En... Carter. Nåt mysko märke, men den låter okej.

Elgitarr: Epiphone Les Paul, antingen lajnad rakt in i ljudkortet eller uppmickad genom en digital Vox-stärkare.

Piano: Ett Bröderna Lager-piamino, liten behändig sak som dock inte går så djupt ner i basen.

Synt/orgel: Oftast Logics syntpluggar, ibland en Roland RS-09.

Övrigt: Det händer väl att jag använder Logics EXS-24 eller Sculpture-synt när jag jag vill ha ett glockenspiel eller eller nåt. Annars har jag ett oerhört otympligt dragspel som kommer till hands ibland, en billig trumpet, melodica, ukulele osv. Det är så trist att sitta och pilla i en dator när man bara kan sätta upp en mikrofon och köra.

Postat

Trummor: Addictive drums

Elgitarr: Min LTD Viper 500 genom Guitar Rig 3

Elbas: Yamaha bb414 med emg-mickar genom Studio Devil Bassamp

Synth: använder synth1 och softsynth, är inte så inne på sådant 😄

Postat (redigerat)

Akustiska trummor: Superior 2.0 (med exp) med Roland TD3KW

Elektroniska trummor: Drumrack i Ableton Live alt. programmering på audiospår

VA-Synth: LennarDigital Sylenth1

Misc-Synth: Camel Audio Alchemy

FM-Synth: N.I FM8

Piano: Synthogy Ivory med Fatar SL-880 som klaviatur

Stråkar: Sthlm Session Strings / Vissa delar ur någon gammal VSL-serie / Kontakt

Gitarr-amp: N.I Guitar Rig 4 Pro med diverse gitarrer

Dist: nya favoriten Ohmforce Ohmicide Pro, URS Saturation

I övrigt använder jag mest de med följande effekterna i Live 8 och T-Racks Deluxe-paketet.

Redigerat av iGnu
Postat

Ac gitarr: Taylor 214

El gitarr: Fender strata, Gibson BFG

Trummor: Addictive drums

Percussion: Stormdrum

Mjukvara: Spectrasonic Omnisphere, eastwest PLAY

Bas: Spectrasonic trilian

😑

Postat (redigerat)

Mkt intressant och se vad ni använder...hoppas fler fyller på!

fender__, hur resurskrävande är Spectrasonics?

Redigerat av alex30free
Postat
Mkt intressant och se vad ni använder...hoppas fler fyller på!

fender__, hur resurskrävande är Spectrasonics?

Det är resurskrävande!! Men jag har dock inte känt av det så mycket eftersom jag kör med i7 och 6 gig ram! Har haft typ 8 olika ljud i omni + eastwest instrument (som också är ganska resurskrävande om man har deras convolution reverb på) och då var cpun på ca 30-60 % ;)haha 😛 så om du kör med i7 så fungerar det hur bra som helst med större projekt!

Juste, nu kör jag med windows 7, När jag körde med vista så laggade vstbridge så fort jag hade fler än 4-5 omni ljud!

Postat (redigerat)

Hej!

Använder Korg M3 (klavi 76) (HW) till det mesta. Piano, bas, gitarr ,stråkar, trummor.

Sedan har jag en Akai XR20 (HW) trummaskin som är bra till Hiphop & RnB..

Min Novation Xio 25 (HW) synt till bas & syntiga ljud, fliterswep och sånt.. (funkar även som externt ljudkort & med mic ingång) Bra på resor.. Med laptop

Sen gillar jag FM7 (SW) till syntiga blip blop, bas & lead ljud.

Har konnekt4 (SW) med blandade samplingar..

Ska även utöka med en del externa ljudmoduler..

Redigerat av Pmm
Postat
Akustiska trummor: Superior 2.0 (med exp) med Roland TD3KW Va!? Är detta akustiska?...don´t think so! 🙂

Elektroniska trummor: Drumrack i Ableton Live alt. programmering på audiospår

Piano: Synthogy Ivory med Fatar SL-880 som klaviatur

Stråkar: Sthlm Session Strings / Vissa delar ur någon gammal VSL-serie / Kontakt

Gitarr-amp: N.I Guitar Rig 4 Pro med diverse gitarrer

Dist: nya favoriten Ohmforce Ohmicide Pro, URS Saturation

I övrigt använder jag mest de med följande effekterna i Live 8 och T-Racks Deluxe-paketet.

Postat

Trummor: Reason Drums eller LinnDrum-samples.

Bas: De som följer med Reason

Gitarr: Svart stålsträngad Cataluña och en vox Ac.30 plus Choruspedal från Boss.

E-Piano: Reason Pianos

Piano: Reason Pianos

Pad/Strings: Skruvar egna, oftast i Thor.

orkester/Strings: De som följer med Reason

I övrigt har jag en shaker, en melodica, en ukulele, ett par leksakssynthar och en fin tamburin. Jag har en sm-57, två SP B1, En jj-labs-kopia på sm58 och just en lånad bandmik. Har också en trasig cymbal, en tejpad bongo, ett trasigt dragspel, en cittra med hälften av strängarna kvar och en trasig fiol.

Postat
är nyfiken vilka instrument ni använder, hårdvara, mjukvara, vst etc...

Trummor: Ett gammal Ludwig som står i en studio jag jobbar i från och till. Svarar helt annorlunda beroende på vem som sitter bakom. Har testat olika uppmickningar varje gång också iofs.

Bas: En Höfner fiolbas från tidigt 60-tal jag bytlånade under några år. Varenda gång jag spelade live fick jag beröm för basljudet. Dessutom låter den snarlikt lajnad som uppmickad.

Gitarr: Magin är att hitta bra kombination av gitarr och förstärkare och att placera en lämplig mick på rätt avstånd från stärkaren.

E-Piano:Wurre, Rhodes eller Yamaha CP-70. Gärna genom en gitarrcombo. Plus lämplig mick på rätt avstånd.

Piano: Välstämt upright med tre mickar. Två baokm och en ovanför. Rummet bör inte vara för dämpat. Inte basigt heller.

Postat
Va!? Är detta akustiska?...don´t think so!😉

Ahh uppfattade nog frågan lite fel:P

Om jag nu skulle spela in akustiska trummor så skulle jag micka upp brorsans Tama Starclassic Bubinga. Men jag föredrar eltrummor 😏

För ackegura så spelar jag in min Ibanez (har ingen koll på vilken modell just nu) med en Neumann TLM103. Antingen i sångbåset eller i kontrollrummet beroende på vilken akustik man vill ha.

Postat (redigerat)

jag brukade leka med:

Pads: ( ja, en ton i taget då ): korg ms20 - går att smyga in finfina toner i stämmor och melodier som behöver en liten skjuss, glider gärna in en ton i taget, t.ex högpassa in en en triangelvåg så att karaktären precis blandas in där det behövs. Väldigt musikaliskt instrument.

Gitarr: Bjarton akustisk. Väldigt stum attack då det inte bytts strängar sen sjuttiotalet, mycket transienter när man strummar. Gillar det! är egentligen en tolvsträngad men jag har sex på, gillar den breda halsen så.

Elgitarr: Nån utan märke.. en halvakustisk som låter twang! Slipade strängar på, tycker det ger ett runt och mjukt ljud om man som jag gillar att spela melodier på mellansträngarna, som den brukar få göra. Gärna dra ackord som ligger på anslaget till en ny takt, med lite gain på stärkaren så tonerna ligger kvar och cubase inbyggda tremolo på det ( chopper som den heter ).

sliderör: Bra att ta till på nåt parti som inte funkar - inte bara som melodi utan som fill, en fallande ton med delay på kan bli en bra uppbyggnad till nästa del.

Nettofiol: Om man vill ha något som klistrar ihop flera delar där det känns lite tomt och liksom behöver något mer ( pads ) så brukar jag stämma ner en sträng till en ton som funkar genom alla ackord och lägga den som pad. Sen är det bara att dubba med andra strängar, och spela in i omgångar om man inte kan ta samma ton på alla ackord.

Tamburin: Fattar fortfarande inte hur, men om en låt känns för långsam och tung i åttondelarna brukar det hjälpa lite om man lägger en tamburin på, som shufflerasslar. En favorit!

Cymbal: För att skapa sug in i nästa del gillar jag att spela in en cymbal eller ride, slå hårt som fan om man behöver en rejäl skjuss ( längre tid att bygga upp - använda en ride ) - och reverse:a. Om den tar slut för plötsligt när den nya delen kommer kan det passa med ett temposynkat delay så limmar den bra med anslaget till nästa del.

Handklapp: Underskattat vad några dubbar handklapp kan göra för en markering på 2 och 4 om låten är lite fattig där, t.ex om virveln är för murrig. Märke: Dom börjar väl bli vintage nu.. de jag kör med är från -83.

Bas: Om man som jag gillar transientrika basanslag borde man prova med en tvättsvamp under strängarna och spela hårt med ett plektrum en bit ut på halsen, "Flomp!" Sen kan man spela snabbt utan att det blir rörigt. Kompressor på bas borde vara förbjudet - är så trött på långa bastoner som ligger och drar ner hela låtens dynamik.

Virvelkant: Brukar påminna mig själv om att man kan lira något parti av låten med kantslag istället för bara vanliga slag, och det tillför oftast alltid något till låten. Annars tycker jag hihatspelet skiljer en bra trummis från en skitbra trummis. Mina favotrummisar spelar t.ex med hela kroppen bakom trummorna och slår hårdare på hihat när de lägger virveln samtidigt.

Rundgång: Ibland har jag spelat in bara rundgång för att få skjuss in i något parti, tycker det ger sån himla känsla att få höra visslet eller tjutet innan något brakar loss. Eller en annan variant, en gitarr som visslar ångest under något soft parti. Tips! Vill man ha mer harmonisk rundgång kan man stämma om gitarren. Blir oftast naturligt mjuka pads. Nåt supersnyggt, men kanske tillgjort är att lägga fler rundgångar så det blir lite dissonanta treklanger som är i lite olika fas.

Körer: Kan rädda rytmiken i en text om man måste förklara något mer men inte får med det i texten i leadsången. Tycker körer används för lite - och inte bara som stämma då, utan som en.. kör.

Reverb: Reverb A på mastern. Iochförsig har jag inte provat några andra men jag tycker den är speciell och limmar ihop allt fint. Använder preset 1 och alltid tillsammans med en vintagewarmer, på dito master, med någon av presetsen mix 1 mix 2 eller mix 3.

Sång: Kanske självklart för många, men en bra dubb kan höjja sången om det passar låten. Och har man lite fel röstläge på något parti brukar jag anstränga mig mer att hitta en över - eller understämma i ett annat röstläge och EQ:a bort sångtonerna och få fram röstläget i den dubben, så det nya röstläget smittar av sig på huvudstämman, utan att tonerna blandar sig i för mycket. Svårt att förklara men kan hjälpa ett annars jobbigt läge. Tips: Om det är många dubbar, sjung utan vassa konstonanter. I hae you o Muh righ now ( I hate you so much right now ) - för de små rackarna är svåra att tajma och misslyckas man med det kommer det höras att det är dubb.

Om nån orkade läsa ändå hit så: Oj! blev visst inte så mycket modellnamn och så men det brukar inte intressera mig så mycket, tycker musiken är i hur man använder grejjerna. Kanske kul med generella tips iallafall.

Redigerat av laxlaxlax
Postat (redigerat)

har du nån wav fil på Höfner fiolbas så man kan provlyssna?

Trummor: Ett gammal Ludwig som står i en studio jag jobbar i från och till. Svarar helt annorlunda beroende på vem som sitter bakom. Har testat olika uppmickningar varje gång också iofs.

Bas: En Höfner fiolbas från tidigt 60-tal jag bytlånade under några år. Varenda gång jag spelade live fick jag beröm för basljudet. Dessutom låter den snarlikt lajnad som uppmickad.

Gitarr: Magin är att hitta bra kombination av gitarr och förstärkare och att placera en lämplig mick på rätt avstånd från stärkaren.

E-Piano:Wurre, Rhodes eller Yamaha CP-70. Gärna genom en gitarrcombo. Plus lämplig mick på rätt avstånd.

Piano: Välstämt upright med tre mickar. Två baokm och en ovanför. Rummet bör inte vara för dämpat. Inte basigt heller.

Redigerat av alex30free
maart (oregistrerad)
Postat

Saxofoner: Yanagisawa S991, Yanagisawa A992 och B&S 2001

Piano: Nord Stage Ex (88)

Hammondorgel (B3): Nord Stage Ex (88)

Elgitarr: Fender Stratocaster (Mexico) och Epiphone Les Paul

Ak. gitarr: Fender Cameron

Gitarrförstärkare: Laney TF300

Effektpedal: Boss GT-8

Elbas: Yamaha RBX 160 (tror jag, den är röd...?)

men allt det där står ju i min signatur...

Postat (redigerat)

Synth: Korg legacy paketet (både analoga och digitala).

Sampler: Kontakt 4

EQ: UAD Neve 88RS, samt PSP audios sQuad

Compressor: Sonalksis SV-315 MK2 samt UADs grejjer (1176LN, LA2a, LA3a) .

😲

// J

Redigerat av ardic
Postat
Handklapp: Underskattat vad några dubbar handklapp kan göra för en markering på 2 och 4 om låten är lite fattig där, t.ex om virveln är för murrig. Märke: Dom börjar väl bli vintage nu.. de jag kör med är från -83.

😆

Postat

Har för mig att det satt en liten lös klisterlapp på dina som det stod Lodin på eller något liknande.

Som så många andra instrument gjorda i organiskt material får de en bättre resonans över tiden när materialet slits och torkar upp något.

Postat
Som så många andra instrument gjorda i organiskt material får de en bättre resonans över tiden när materialet slits och torkar upp något.

Säg det till Guitar Nilsson så blir han glad!

Postat (redigerat)
jag brukade leka med:

Pads: ( ja, en ton i taget då ): korg ms20 - går att smyga in finfina toner i stämmor och melodier som behöver en liten skjuss, glider gärna in en ton i taget, t.ex högpassa in en en triangelvåg så att karaktären precis blandas in där det behövs. Väldigt musikaliskt instrument.

Gitarr: Bjarton akustisk. Väldigt stum attack då det inte bytts strängar sen sjuttiotalet, mycket transienter när man strummar. Gillar det! är egentligen en tolvsträngad men jag har sex på, gillar den breda halsen så.

Elgitarr: Nån utan märke.. en halvakustisk som låter twang! Slipade strängar på, tycker det ger ett runt och mjukt ljud om man som jag gillar att spela melodier på mellansträngarna, som den brukar få göra. Gärna dra ackord som ligger på anslaget till en ny takt, med lite gain på stärkaren så tonerna ligger kvar och cubase inbyggda tremolo på det ( chopper som den heter ).

sliderör: Bra att ta till på nåt parti som inte funkar - inte bara som melodi utan som fill, en fallande ton med delay på kan bli en bra uppbyggnad till nästa del.

Nettofiol: Om man vill ha något som klistrar ihop flera delar där det känns lite tomt och liksom behöver något mer ( pads ) så brukar jag stämma ner en sträng till en ton som funkar genom alla ackord och lägga den som pad. Sen är det bara att dubba med andra strängar, och spela in i omgångar om man inte kan ta samma ton på alla ackord.

Tamburin: Fattar fortfarande inte hur, men om en låt känns för långsam och tung i åttondelarna brukar det hjälpa lite om man lägger en tamburin på, som shufflerasslar. En favorit!

Cymbal: För att skapa sug in i nästa del gillar jag att spela in en cymbal eller ride, slå hårt som fan om man behöver en rejäl skjuss ( längre tid att bygga upp - använda en ride ) - och reverse:a. Om den tar slut för plötsligt när den nya delen kommer kan det passa med ett temposynkat delay så limmar den bra med anslaget till nästa del.

Bas: Om man som jag gillar transientrika basanslag borde man prova med en tvättsvamp under strängarna och spela hårt med ett plektrum en bit ut på halsen, "Flomp!" Sen kan man spela snabbt utan att det blir rörigt. Kompressor på bas borde vara förbjudet - är så trött på långa bastoner som ligger och drar ner hela låtens dynamik.

Virvelkant: Brukar påminna mig själv om att man kan lira något parti av låten med kantslag istället för bara vanliga slag, och det tillför oftast alltid något till låten. Annars tycker jag hihatspelet skiljer en bra trummis från en skitbra trummis. Mina favotrummisar spelar t.ex med hela kroppen bakom trummorna och slår hårdare på hihat när de lägger virveln samtidigt. Annars så kommer ju mera av svänget fram när man spelar hårdare på upptakten på hi-haten som Bonham och Lenny Kravitz gör!

Rundgång: Ibland har jag spelat in bara rundgång för att få skjuss in i något parti, tycker det ger sån himla känsla att få höra visslet eller tjutet innan något brakar loss. Eller en annan variant, en gitarr som visslar ångest under något soft parti. Tips! Vill man ha mer harmonisk rundgång kan man stämma om gitarren. Blir oftast naturligt mjuka pads. Nåt supersnyggt, men kanske tillgjort är att lägga fler rundgångar så det blir lite dissonanta treklanger som är i lite olika fas.

Körer: Kan rädda rytmiken i en text om man måste förklara något mer men inte får med det i texten i leadsången. Tycker körer används för lite - och inte bara som stämma då, utan som en.. kör.

Reverb: Reverb A på mastern. Iochförsig har jag inte provat några andra men jag tycker den är speciell och limmar ihop allt fint. Använder preset 1 och alltid tillsammans med en vintagewarmer, på dito master, med någon av presetsen mix 1 mix 2 eller mix 3.

Sång: Kanske självklart för många, men en bra dubb kan höjja sången om det passar låten. Och har man lite fel röstläge på något parti brukar jag anstränga mig mer att hitta en över - eller understämma i ett annat röstläge och EQ:a bort sångtonerna och få fram röstläget i den dubben, så det nya röstläget smittar av sig på huvudstämman, utan att tonerna blandar sig i för mycket. Svårt att förklara men kan hjälpa ett annars jobbigt läge. Tips: Om det är många dubbar, sjung utan vassa konstonanter. I hae you o Muh righ now ( I hate you so much right now ) - för de små rackarna är svåra att tajma och misslyckas man med det kommer det höras att det är dubb.

Om nån orkade läsa ändå hit så: Oj! blev visst inte så mycket modellnamn och så men det brukar inte intressera mig så mycket, tycker musiken är i hur man använder grejjerna. Kanske kul med generella tips iallafall.

Redigerat av aROCKER
  • 1 månad senare...
Postat

Trummor: EZ-Drummer

Bas: Trilian (Kommer snart att köpa en riktig bas )

Piano/Workstation: Korg Triton Extreme ( en Nord Stage EX 88 står på inköpslistan i höst 😄

Gitarr: Gretsch 12-strängad , Washburn 6-strängad

Elgitarr: Fender Stratocaster American Series

Mick: Neumann TLM 103

Preamp: Focusrite Voicemaster Pro ( Kommer att uppgradera till UA 2-610 snart )

Kompressor: UA 1176LN...en utav dom bästa grejer jag köpt...går inte att beskriva i ord vilket gryyymt ljud det blir!

A/D-omvandlare: UA 2192 Gryym A/D-omvandlare!

Ljudkort: Yamaha 01X + i88x Systemet kommer att bytas ut inom en snar framtid...finns inga Windows 7-drivisar...dåligt rent ut sagt.

Samt 3st UAD-1 kort som jag är grymt nöjda med!

Drömmer om ett perfekt akustikbehandlat rum med en U87:a i mitten men den drömmen får lov att vänta på sig....☺️

Postat

Ursäkta att jag lånar ämnet lite, men vad är skillnaden mella VA-, Misc- och FM-synth?

Postat
Ursäkta att jag lånar ämnet lite, men vad är skillnaden mella VA-, Misc- och FM-synth?

VA; Virtuell analog efter att dessa syntar vill efterlikna analoga syntar.

Med stor säkerhet subtraktiv syntes.

FM; FM-syntes helt enkelt. En tydlig smak av digitalt och 80-tal.

Misc; miscellaneous är engelska för diverse. Dvs. övriga ljud som inte faller in i ovanstående kategorier.

• 4 veckor senare...
Postat

Trummor: µTonic

Bas: NI:Massive, RGC:Audio Z3ta+, Synapse Junglist, Synapse Hydra

Gitarr: Samplar

E-Piano: Nexus2 Piano Expansion

Piano: Nexus2 Piano Expansion

Pad/Strings/Leads: Lennardigital Sylenth1 och RGC:Audio Z3ta+

Använder även V-Station, Vanguard samt T-Pulse

Postat

Bara en enda som specificerat blås?

Trummor: AD (annars allt akustiskt - gretsch, premier...)

Bas: Trilogy (el. akustisk)

Gitarr?

E-piano: Lounge Lizard3 (gjutet!)

Piano: Truepiano (diamond)

Orgel: NI's B4

Stråkar: Wahnsyn (tüskt)

Blås: Saxlab

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.