Anders F Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 (redigerat) Hejsan Jag skulle egentligen bara kolla ifall ni tror detta är placebo eller om det faktiskt är så. JAg experimenterade igår med volymkontrollen på mina genelec 8030A och upplevde detaljrikedommen i dem förändras mycket och tillslut upplevde jag att de lät bäst på 75% av volymen. Lyssnade på låten Pink med Aerosmith idag och upptäckte detaljer jag inte hört innan. Exempelvis i första versen 0:34 så är det ett glafs från munnen 0:44 är det ett ljud i vänster högtalare, antingen gitarr eller röst som gör det, men det har jag inte reagerat på innan 0:56 tar gitarren en dämpad ton osv... Någon som kan styrka att jag har fått ett mer detaljerat ljud eller är det placebo? För min egen del kvittar det ju eftersom om det skulle vara placebo så får det väll vara det då. Min upplevelse är det viktiga, men det skulle vara kul att få lite fakta också och veta. KAn ju säga att iaktagelserna är från albumet Devil´s got a new disguise. Glafset va inte med på albumet O, Yeah Ultimate Aerosmith Hits MVH Anders Redigerat 24 februari 2010 av Gizmozis
Gilbert Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Risken är nog stor att du lyssnade extra noga vid detta tillfälle, och därför hörde detaljer som du annars inte tänkt på.
Anders F Postat 24 februari 2010 Trådstartare Postat 24 februari 2010 Risken är nog stor att du lyssnade extra noga vid detta tillfälle, och därför hörde detaljer som du annars inte tänkt på. Jo, jag är medveten om den risken, och mycket därför jag startar tråden. Men samtidigt så är det andra saker jag reagerat på när jag A/B testat i diskanten och basen. Men jag är ju en människa och placebo är en mäktig kraft vi tampas med dagligen 😱 MVH Anders
Anders F Postat 24 februari 2010 Trådstartare Postat 24 februari 2010 75% är ett gudomligt värde helt enkelt! 😆 KAn ju nämna några saker till som jag upplevde förändrades till det bättre. *Instrumentplacering blev tydligare *Djupet upplevdes tydligare *Hur kompressorn jobbar kom fram tydligare *Reverb hördes tydligare och hur det klingade *Basen blev tydligare *Cymbalernas utklingning blev tydligare i diskanten Jaha, men nu är det säkert placebo. May the placebo-force be with you 😆 MVH Anders
drloop (oregistrerad) Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Själv kör jag mina Blue Sky monitorer på 42. Hör detaljer från universum och allt.
Anders F Postat 24 februari 2010 Trådstartare Postat 24 februari 2010 (redigerat) Själv kör jag mina Blue Sky monitorer på 42.Hör detaljer från universum och allt. Men du upplever också då att detaljrikedomen förändras beroende på vad du har för volym på dina monitorer och höjer på din volymkontroll istället? Jag tror på placebo. Eller inte 😆 Kanske missförstod dig. Edit: Grymt att höra universum, hur låter det 😆 MVH Anders Redigerat 24 februari 2010 av Gizmozis
Gilbert Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Edit: Grymt att höra universum, hur låter det 😆
Anders F Postat 24 februari 2010 Trådstartare Postat 24 februari 2010 Säker på att dina monitorer inte är paj DrLoop om du hör det där ljudet i dem? 😆 MVH Anders
drloop (oregistrerad) Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Det fina är att precis så låter det för mig även när jag inte lyssnar i mina fina Blue Sky 😆
Glaskatten (oregistrerad) Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Någon som kan styrka att jag har fått ett mer detaljerat ljud eller är det placebo? För min egen del kvittar det ju eftersom om det skulle vara placebo så får det väll vara det då. Min upplevelse är det viktiga, men det skulle vara kul att få lite fakta också och veta. MVH Anders Visar nog mest på betydelsen av optimal nivåmatchning. Genelec högtalarna har ju dessutom högtalarskyddsfunktioner som kan reagera olika beroende på insignalsnivån.
Alexho Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Jag har hört fråna många håll att när högtalaren är aktiv och det finns en volymknapp så ska den vara på 100%. Bättre att reglera från källan och inte ha begränsningen i monitorerna.
Gilbert Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Jag har hört fråna många håll att när högtalaren är aktiv och det finns en volymknapp så ska den vara på 100%.Bättre att reglera från källan och inte ha begränsningen i monitorerna. En bra tummregel men det finns undantag. Om man inte styr volymen analogt utan digitalt innan DA (som t ex i Apogee Duet) så är det bättre att sänka nivån på monitorerna så man utnyttjar maximalt med bitar och sänker brusgolvet från DAn.
Wonko Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Det är väl bara att låta någon närstående göra ett blindtest på dig. Sätt dig med ögonbindel och låt en låt spela några gånger med olika nivåer, varav en 75% och så ska du träffa rätt. Det vill ju till att volymen ut från högtalaren förblir det samma, alltså att man kompenserar från mixerbord/ljudkorts volym.
Jon Rinneby Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Jag har hört fråna många håll att när högtalaren är aktiv och det finns en volymknapp så ska den vara på 100%.Bättre att reglera från källan och inte ha begränsningen i monitorerna. Helt rätt!
Glaskatten (oregistrerad) Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Helt rätt! Inte alltid man bör istället sträva efter en bra gainstruktur så slipper man överstyrning och onödigt brus.
Anders F Postat 24 februari 2010 Trådstartare Postat 24 februari 2010 Jag har hört fråna många håll att när högtalaren är aktiv och det finns en volymknapp så ska den vara på 100%.Bättre att reglera från källan och inte ha begränsningen i monitorerna. Det är ju vad även jag har hört. Men när jag testade just detta så fick jag denna upplevelse och blev som sagt fundersam. Ska se om någon kompis vill ställa upp när de är hos mig och göra ett litet blindtest med mig. Jag tror till 99% att detta är något jag inbillar mig. Det borde vara det. Men man ska inte heller lita på allt man hör. En upplevelse är alltid värd att testas. MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.