Jump to content
Annons

Tyg till mickbås


prototyp

Recommended Posts

Tjena, jag undrar om detta tyg (www.ljudbalans.se, sen textil, sen scrollar du ner till scenmolton) fungerar som överdrag till absorbent (stenull + tyg)?

Sen har jag en till fråga.. Mitt mickbås väggar består av ett lager gips utsida, reglar, stenull & två lager gips insida! Nu har jag bara det och ingen isollering eller liknande.. När jag går in i båset och halvt skriker så ekar det rätt mycket! Ska det vara så? Det kanske fixas när det kommer upp isollering o.s.v där inne? ☺️

Kan detta fungera bra tror ni?: stenull klätt i tyg (scenmolton) på alla väggar och sen på dörren & taket har jag sån där lite billigare plattor från thomann (paketet med 4 för 330kr ungefär). Vad tror ni? Måste väll bli ok iallafall? 😄 Sen ska golvet vara trä golv.. Ek eller nått sånt 😄

Super tacksam för svar 🙂

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

problemet med för tunna absorbenter är att det blir bara dött i övre registret medans bas och lågmid är helt opåverkat.

en gräj kan vara att bygga "SIDE WALL ABSORBER" över en hel vägg. http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

läpligast är då att placera micken så baksidan pekar mot den.

sedan absorbenter rästen(öviga 3 väggar och taket), enligt ritningen där(THE REAR WALL ABSORBER).

exempelvis så här:

post-19551-1267037696_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det påverka båset så HIMLA mycket när jag bara har det tunna i taket och på dörren då?

Alltså jag har fan svårt att tro det eftersom jag har några polare som liksom bara har suttit up massa tunna absorbenter i sitt bås (som ochså är riktigt dåligt byggt) och det låter fan rätt bra ändå 😏

Själv tycker jag att mitt bås är rätt välbyggt plus att jag för det mesta ska ha stenull plus sånt där tyg från ljudbalans i båset.. Det är bara i taket jag inte pallar pilla! och på dörren. Är rätt trött på det nu efter fleeera veckor som båset stått utan att vara färdigt. Vill in och spela in nu liksom.

Vad tror ni? Kom igen, fler kan väll svara?

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte molton. Det fungerar som scenstycken och backdrop och hyfsat för att fånga upp små reflektioner (det är tungt och bra). Till absorbenterna skulle jag rekommenderat ett tyg som släpper igenom mer luft. Fungerar bättre för alla frekvenser. Sedan behöver du faktiskt inte klä in alla väggarna helt om du tänker spela in sång. Men hellre för mycket än för lite, reverb kan man lägga på efteråt.

Sen tycker jag adrumdrum's idé låter bra också.

Litet bås

http://www.soundonsound.com/sos/mar06/articles/studiosos.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men mamma ringde till ljudbalans idag och frågade lite saker och dom sa att molton tyget fungerar utmärkt till både studio och allt möjligt helt enkelt..

Han sa att det var ett väldigt populärt tyg!

Om jag nu väljer molton? Kommer det då bli KOKHETT o.s.v då? 😮

Skulle vara tacksam om flera kan svara på detta: Vad blir skillnaden (ärligt talat) mellan att välja molton tyget och något vanligt tyg som släpper igenom mer luft?

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...